Op het gebied van mobile workforce management ga ik graag in op de randvoorwaarden van een stabiele infrastructuur, namelijk de integratie van vaste en mobiele telefonie. Ik zie bij bedrijven een toenemende behoefte aan continue bereikbaarheid, kostenbeheersing en continuïteit van dienstverlening. Letterlijke bereikbaarheid hangt samen met de kwaliteit van de telefonie.
Telefonie moet altijd werken, de verbinding moet van goede kwaliteit zijn en er moet altijd opgenomen worden. Maar hoe realiseer je dat met het nieuwe werken? Steeds meer bedrijven hebben flexibele werkplekken, satellietkantoren en thuiswerkplekken, waardoor het gebruik van mobiel dataverkeer en telefonie via het gsm-netwerk sterk toeneemt, ook wanneer men wel op zijn werkplek zit. Gesprekken via het gsm-netwerk zijn nog steeds een stuk duurder dan via het vaste netwerk. In tijden waarin de druk op kostenbesparingen steeds hoger wordt, is het een gemiste kans om dit niet aan te pakken.
Pbx of hosted voice
Een geïntegreerde bedrijfsomgeving is de oplossing. Zo kan je als bedrijf mobiele telefoons als thin clients koppelen aan het ip-bedrijfsnetwerk. Alle gesprekken worden gerouterd via de eigen telefooncentrale, zoals een pbx of hosted voice-platform. Bellen gebeurt hierdoor tegen een vastnettarief, dat zo’n 40 procent voordeliger is dan bellen via het gsm-netwerk. Omdat de devices onderdeel zijn van de bedrijfsomgeving is ook de beveiliging een stuk eenvoudiger. En beveiliging is cruciaal, omdat met de smartphones nu ook toegang wordt verkregen tot andere data op het netwerk.
Door de integratie is één managed security-oplossing die alle toestellen beheert voldoende. Het byom-principe (bring your own mobile) wordt hierdoor voor it meer beheersbaar. Het maakt niet uit welk toestel wordt toegevoegd aan het netwerk, de securityinstellingen zijn gelijk. Niet alleen bespaart dit kosten en wordt telefonie beheersbaarder, ook verhoogt vast mobiel integratie de bereikbaarheid van de organisatie. Tijdens afspraken of vakantie wordt de beller automatisch doorgeschakeld naar een collega of de centrale, waardoor de klant het gevoel heeft dat je altijd via één nummer te bereiken bent.
Private gsm-netwerk
Wil je als bedrijf nog een stap verder gaan, dan is het mogelijk om ip-telefonie te koppelen aan een private gsm-netwerk. Hiermee worden geen mobiele verbruikskosten gerekend voor bellen, het ophalen van data en sms. Afkopen van belminuten voor onderling bellen is niet nodig. Door het private gsm-netwerk te koppelen aan het publieke gsm-netwerk kan ook buiten kantoor optimaal gebruik worden gemaakt van de telefoons. Wil je als organisatie dus niet afhankelijk zijn van mobiele providers voor je bereikbaarheid, dan is een private gsm-netwerk de oplossing.
Deze diensten zijn niet nieuw, maar nu maken nog vooral grote organisaties gebruik van vast mobiel integratie. Met de opkomst van bedrijven als Private Mobility is een dergelijke integratie echter ook interessant voor bedrijven vanaf vijftig medewerkers. De grootte van het bedrijf is dus niet langer een excuus om teveel te betalen voor je (on)bereikbaarheid.
pGSM is echt zo achterhaald als Dect. Meer is het ook niet, je GSM wordt een locatiegebonden telefoon. Alleen met bepaalde roaming afspraken kan je de sim kaart ook met mobiele netwerken gebruiken, dit overigens met ingebrip van een verbroken verbinding. In een tijd waarin interne belkosten worden afgekocht voor een nultarief, Data belangrijker is dan spraak is een investering in deze technologie achterhaald. Dus vooral niet doen en voorwaarts ontwikkelen richting 4G en mobiel tenzij.
Mensen vragen zich ook volgens min noot af wat de kosten zijn van het beheer van een radionetwerk, dat is al uitbesteed bij vijf partijen in Nederland…vooral niet zelf gaan doen.
Beste Willem,
Dect en Wi-Fi zijn ook radio-vormen moet je ook onderhouden, een Private GSM oplossingen is daarmee vergelijkbaar. En inderdaad je hebt Roaming nodig als je meer wil, maar laat nu net het bedrijf Private Mobility daar over nagedacht hebben.
Verder ja, alle technologie die langer dan 2 jaar in het veld staat is achterhaald, maar dat komt wel weer vaak de betrouwbaarheid ten goede. Grootste legacy is namelijk de gebruikte protocollen.
Maar zoals met alles eea is geen wonderolie, het is afhankelijk van je behoefte of Private GSM voor jou de beste oplossing is.
Guido
Bedankt voor al jullie begrijpelijke reacties. Ik ben het eens met het feit dat private GSM voor veel bedrijven, met name voor de onderkant MKB, een te grote investering vraagt. De TCO-berekening van Itk is interessant, maar de schaalgrootte is wel bepalend in de hoogte van de kosten per gebruiker.
Vast mobiele integratie is een term die lastig te definiëren is. Het omhelst een breed scala aan oplossingen, van goedkoop tot duur. Er zijn klanten die twinning (of dual ringing) al als een prima oplossing zien en dat brengt geen extra kosten met zich mee. Kijk je naar volledige forced on PBX-oplossingen zit je aan de andere kant van het kostenspectrum. Vele Hosted voice of PBX-hardware-oplossingen maken inmiddels gebruik van mobiele applicaties om te komen tot een oplossing voor vast mobiele integratie. Vanzelfsprekend zullen applicaties als Microsoft Lync en de komst van LTE of 4G, nieuwe vormen van integratie realiseren. Op termijn zullen we geen vast of mobiel, 3G of 4G meer kennen zoals nu, maar een standaard vorm van IP- communicatie over meerdere devices (pentaplay) en technologieën.
Uiteindelijk zal de financiële berekening (TCO) en de gewenst features een afweging blijven. Belangrijker is dat de gekozen oplossing met de bijbehorende investering de gewenste bijdrage levert aan het uiteindelijke bedrijfsresultaat.