Organisaties die de afgelopen jaren hebben ingezet op big data zijn het erover eens dat structurele analyse van big data zich snel terugbetaalt. Dat concluderen Tom Davenport van het International Institute for Analytics (IIA) en Jill Dyché business analytics-specialist bij SAS in hun rapport ‘Big Data in Big Companies’. Zij beschrijven daarin hoe twintig grote internationale bedrijven analytics toepassen om waarde te halen uit hun big data.
Big data-initiatieven stellen bedrijven in staat uiteenlopende gegevens te analyseren – gestructureerd en ongestructureerd, uit interne en externe bronnen – en nieuwe inzichten te ontdekken. Early adopters van big data benadrukken dat de analyse van big data zich snel terugbetaalt. Meer dan dat, het helpt hen nieuwe zakelijke mogelijkheden te creëren en de huidige processen goedkoper, sneller en effectiever uit te voeren.
Direct waarde uit halen
‘Tijdens onze gesprekken met executives van grote organisaties werd duidelijk dat big data evolutionaire mogelijkheden biedt die op termijn vele nieuwe en soms onverwachte toepassingen zullen hebben’, meent Davenport, directeur onderzoek van het IIA en professor aan de Harvard Business School. ‘Ze waarschuwen echter van big data niet een louter academische exercitie te maken. Het is essentieel om er direct waarde uit te halen.’
Het rapport ‘Big Data in Big Companies’ werd gepubliceerd tijdens The Premier Business Leadership Series in Amsterdam. Hier kwamen vele executives uit de publieke en private sector van over de hele wereld twee dagen bij elkaar om ideeën te delen over bedrijfskritische vraagstukken. Organisaties als Shell, ABN Amro, Mobistar en Banco Santander deelden ondermeer hun ervaringen.
Ut het artikel: Organisaties, die de afgelopen jaren hebben ingezet op big data zijn het erover eens dat structurele analyse van big data zich snel terug betaalt….
Wat nu echt big datanieuws zou zijn is een paar praktijkvoorbeelden waar dit uit blijkt. Het gehele verhaal geeft echt geen enkele kwantificering noch onderbouwing van de de titel. Gemiste kans om big data op de kaart te zetten.