De voordelen om een datacenter in te schakelen zijn soms klinkklaar, maar toch zijn er veel organisaties die alles zelf willen blijven doen. Vaak zijn ze bang dat zij de controle over hun data en apparatuur kwijtraken. Alle mooie cijfers, tco en roi ten spijt, de keuze voor een datacenter wordt vaak niet rationeel maar op gevoel genomen. Computable en datacenterdienstverlener Equinix ontvangen hierover graag vragen van lezers.
Hoe kan je de controle houden als je kiest voor uitbesteding aan een datacenter? Als de cijfers boekdelen spreken maar je gevoel zegt nee, hoe kan je dan toch een goede keuze maken over een datacenter? Ik wil graag alles zelf in de hand houden, dus in het dan wel slim om voor een datacenter te kiezen? Het zijn wat vragen en voorbeelden van twijfelende bedrijven die niet goed weten wat voor hun organisaties het beste is. Equinix en Computable proberen er via een speciale kennissessie ‘Equinix geeft antwoord’ via Twitter achter te komen welke emotionele aspecten er spelen bij de keuze voor een datacenter. Zij roepen lezers van Computable op om deel te nemen aan deze sessie en om vragen in te dienen over het onderwerp ‘controlebehoud bij datacenterkeuze’.
Datacenterperspectief
Beide partijen gaan graag in op vragen over de datacenterkeuze. Zij gaan in op de afwegingen om wel of niet uit te besteden, maar ook tonen ze graag de voor- en nadelen van het wel of niet kiezen voor een datacenter. Equinix zal vragen van Computable-lezers beantwoorden vanuit datacenterperspectief. Vragen kunnen worden ingediend via Twitter.
Twitter-gebruikers moeten eerst Equinix op Twitter volgen (@EquinixNL) en kunnen vervolgens aan @EquinixNL alle vragen stellen binnen het thema, met de hashtag #EQGA. Equinix-medewerkers Derek Jager, Denis Dincic en Seth ten Pas zitten klaar om alle vragen te beantwoorden. Bij meer dan drie vragen per persoon, wordt er door Equinix gevraagd welke twee tweets ze deze week beantwoord willen hebben, rest volgt week erop. Over alle onderwerpen mogen vragen worden gesteld, alle tweets die niet aansluiten op het dagthema worden pas volgende week behandeld.
iPad mini
Equinix en Computable willen met de Twitter-actie zoveel mogelijk relevante datacentervragen verzamelen en beantwoorden. Om lezers te stimuleren ook een vraag in te dienen, beloont Equinix iedere werkdag de allerbeste, relevante vraag met een iPad mini, het kleine tablet van hardwareleverancier Apple. In totaal worden er in de week van 10 tot en met 16 juni dus vijf iPad mini’s weggegeven. Een vraag kan tot 0.00 uur worden ingediend voor het winnen van een iPad mini. Vragen die na dit tijdstip worden ingediend, doen niet meer mee voor de iPad mini en worden na afloop van de Twitter-sessie door Equinix beantwoord.
De redactie verzamelt alle reacties en gestelde vragen en ontvangt zoveel mogelijk antwoorden van Equinix. Deze worden gebundeld en gebruikt om een redactioneel artikel over te schrijven. Hierin komt aan bod wat de mogelijkheden van datacenters zijn en waar de grote pluspunten voor organisaties zitten.
Opstellen Twitter-bericht
Bezoekers van Computable.nl kunnen tijdens de Twitter-week vragen stellen aan medewerkers van Equinix. Dit gaat dus alleen via Twitter. In een Twitter-bericht wordt de volgende informatie vermeld: @EquinixNL <vraag> #EQGA. Bezoekers moeten Equinix op Twitter volgen.
Overige subthema’s
Als laatste wordt het subthema ‘controlebehoud bij datacenterkeuze’ behandeld. Eerder kwamen ‘private vs. publieke cloud’, ‘hybride cloud’, ‘pay-per-use applicaties’ en ‘on-premises applicaties’ aan bod. Mocht je over deze subthema’s al vragen willen stellen, dan kun je daarvoor op Twitter de hashtag #EQGA gebruiken.
Misschien dat de keuze niet altijd rationeel genomen wordt, maar er zijn ook een paar valide reden om niet voor uitbesteding te kiezen. Een veel gehoorde (en terugkerende) klacht is dat halen van contractueel vastgelegde service levels niet altijd de onderliggende problemen wegnemen.
Dat is natuurlijk ook een gevoel, maar frustratie leidt meestal wel tot innovatie die juist door een zakelijke opstelling vaak achterwege blijft omdat cijfertjes ook nog weleens te rationeel kunnen zijn als het om de service gaat.
Natuurlijk wil een leverancier geen aanbesteding en bij voorkeur ook geen pve. De klant kan namelijk tegen de tijd van de keuze, na de keuze geen kant uit. Wat is tegen die tijd het verschil tussen een klant en een gevangene…(eh niets dus…)
Vast te leggen van de wederzijdse rechten en plichten is niets verkeerd aan. Dat is niet op het gevoel kiezen, maar rationele keuzes maken. Het niet halen van de afspraken betekent dan niet dat ze dan niet vastgelegd hadden moeten worden, dat is de wereld op zijn kop. Wel had er dan beter over nagedacht moeten worden bij voorkeur van de leverancierskant. Er zijn enkele leveranciers die in een aanbesteding maar overal ja op (zouden) willen zeggen. Ook dat is geen reden om geen aanbesteding te doen en al helemaal niet om niets op te schrijven wat er moet gaan gebeuren na de keuze. Wel de taak van de klant om grondig te evalueren.
Twee constateringen:
A) geen van mijn klanten heeft zijn belangrijkste servers nog op kantoor staan.
B) Veel IT dienstverleners die leveren aan mijn klanten gebruiken zelf weer de faciliteiten van een data center die niet van hen is.
Dus in mijn beleving doen zeer veel bedrijven aan IT uitbesteding, en maakt de eindklant vaak niet de keuze voor een datacenter, maar doet zijn dienstverlener dat.
Een deel van de klanten kiest wel direct voor een dienstverlener die ook het datacenter heeft, maar dit zijn in alle gevallen zaken die onder “private” cloud vallen en meestal niet “puur” cloud computing zijn. Dus geen elastisch schalen, of maar tot een vooraf gesproken capaciteit.
Dan zijn er nog wel een aantal klanten die niet primaire proces zaken of delen doen met public cloud providers zoals Windows Azure, Amazon Webservices en bijvoorbeeld Google.
Dan zijn er nog veel SaaS-dingen, maar die zijn niet interessant in het context van een datacenter.