Thuis kan een werknemer zich vaak beter concentreren dan op kantoor. Ook geeft mobiel werken medewerkers de mogelijkheid om werk en privé optimaal te combineren. De werknemer doet zijn werk daardoor op het moment dat hij of zij zich het prettigst voelt. Maar verhoogt mobiel werken daadwerkelijk de productiviteit van werknemers? De Computable-experts zoeken de nuance.
George Buysrogge, algemeen directeur bij Procam:
‘Ik denk zeker dat mobiel werken de productiviteit van werknemers verhoogt. Maar je moet wel met een aantal zaken rekening houden. Oudere generaties zijn vaak gewend om een duidelijke scheiding aan te brengen tussen privé en werk. In die discipline zijn ze opgegroeid. Wanneer in de nieuwe manier van werken verwachtingspatronen ontstaan waarin respect voor het privédomein onderbelicht is, kan dit contraproductief werken.
Aan de andere kant zijn veel jongeren sowieso gewend om productief te zijn op die momenten dat zij het meest geïnspireerd en gemotiveerd zijn. Dat hoeft niet precies tussen 9.00 uur en 17.00 uur te zijn. Voor de gemiddelde student vraagt de overgang van het studentenleven naar het arbeidzame leven daarom om een flinke aanpassing. Het nieuwe werken geeft hierin meer ruimte. Want als je zin hebt in de dingen die je doen moet, ben je gewoon productiever. Dat hoeft niet afhankelijk te zijn van het uur van de dag. Het probleem ontstaat wanneer je er anderen bij nodig hebt. Samenwerken vraagt nu eenmaal om respect voor de ander, inlevingsvermogen en discipline. Kortom: De vrijheid van het nieuwe werken zal alleen productieverhogend zijn als de verwachtingspatronen goed gemanaged worden en dat vraagt weer om regelgeving en discipline. Alleen iets minder tijdsafhankelijk.’
André Salomons, CIO bij Smart SharePoint Solutions:
Toen wij ons bedrijf vier jaar geleden startten was de keuze voor het nieuwe werken min of meer een natuurlijke keuze. Aangezien wij producten voor SharePoint maken, kwamen wij eerst terecht bij een partij die hosted SharePoint aanbood. Via een niet eenvoudig traject zijn we van BPOS doorgegroeid naar Office 365, waarbij naast SharePoint alle Office-producten op abonnementsbasis via de cloud op al onze apparaten van desktop tot smartphones en tablets beschikbaar zijn. Onze enige investeringen waren dus in hardware. Daarna zijn vanzelfsprekend ook al onze basisprocessen zoals elektronische facturatie, contract- en dossierbeheer en dergelijke in de cloud terecht gekomen. Klantcontacten van Azië tot en met Zuid-Amerika verlopen via Skype en Goto meeting. Alleen onze boekhouding staat nog niet in de cloud, want we hebben een zeer traditionele boekhouder.
Uit interesse heb ik recentelijk een berekening gemaakt hoeveel mensen we nodig zouden hebben op basis van traditionele werkwijzen en on premises software. Ik was blij dat we de cloud in zijn gegleden want de traditionele werkwijzen hadden ons minimaal dubbele kosten opgeleverd. En dat is niet wenselijk voor een startend bedrijf.
Boudewijn van Achter, managing partner bij LRM Group:
‘Er zijn beroepen waarin mensen dagen achtereen hun werk kunnen doen zonder dat zij daar collega’s bij nodig hebben. Mensen die dergelijke beroepen kiezen doen dat op basis van het feit dat zij vrijheid en ruimte nodig hebben en prima voor zichzelf kunnen zorgen. Als je deze mensen verplicht naar kantoor te komen dan voelen zij zich opgesloten.
Anders ligt het met mensen die veelvuldig overleg nodig hebben, die snel moeten kunnen schakelen, en als team opereren. Deze mensen hebben elkaar nodig. Door hen bij elkaar te zetten, komen zij tot goede oplossingen en resultaten.
Conclusie het succes van mobiel werken is afhankelijk van je karakter en van de taken die je uitvoert. Het is een zegen dat het tegenwoordig mag, maar het is op zich geen revolutie. Dat managers er aan moeten wennen zegt alles over deze managers zelf. Stuurt hij op vertrouwen of op controle?’
Carlijn Wagemakers, corporate recruiter bij SBC Solutions:
‘Ik denk dat de technische ontwikkelingen de productiviteit van medewerkers zeker ten goede komen. Maar, alles valt of staat met het vermogen van de medewerker om resultaatgericht te werken. Medewerkers worden minder zichtbaar voor een werkgever omdat ze deels thuis of onderweg werken. Vanuit de organisatie of het management is het vertrouwen in de eigen verantwoordelijkheid van de medewerker cruciaal voor het slagen van mobiel werken en daarmee het verhogen van de productiviteit. Met de juiste begeleiding na de implementatie van nieuwe technieken die gericht zijn op byod en mobility management kom je een heel eind. Overigens denk ik niet dat het voor iedere medewerker weggelegd is om op deze manier te werken. Sommige medewerkers zijn erbij gebaat om het gevoel te hebben dat ze gezien worden.‘
Zoals Boudewijn zeer terecht opmerkt, het hangt heel erg af van het karakter en de taken die je uitvoert.
Daarnaast is en blijft het sterk afhankelijk van je thuissituatie. Wil je thuis rustig en geconcentreerd kunnen werken heb je bij voorkeur een eigen kamer nodig, zeker als je ook nog eens wat kinderen rond hebt rennen die op hun beurt vriendjes en vriendinnetje meenemen naar huis.
Dit zal ook lang niet altijd mogelijk zijn.
Zelf gebruik ik een gemengde oplossing … 80% op kantoor, 20% thuis (veelal de avonduren als het kroost tv kijkt of naar bed is) wat me eigenlijk best goed bevalt.
Ik maak sinds 2006 gebruik van “mobile werken”. 95% van mijn werk doe ik op mijn laptop en de rest op smartphone en soms tablet. Ik combineer deze met 1 of 2 dagen per week naar kantoor gaan als het nodig is.
Word hierdoor mijn productiviteit verhoogd? Ja, zo voel ik het.
Maar dat zegt niks over de verhoging van de productiviteit in de keten!
Als ik overdag leuke dingen ga doen en eind van de middag pas aan mijn werk ga beginnen terwijl andere mensen naar huis gaan dan kan ik zeker veel zaken niet afronden die afhankelijk zijn van reactie of verdere ontwikkeling van andere collega`s of klanten.
Mobile werken gaat zeker mijn productiviteit verhogen als andere mensen in de file staan terwijl ik thuis aan het werken ben en pas later als file opgelost is naar werk gaan. Dit betekent dat de verhoging van productiviteit niet zomaar een op een aan mobile werken gekoppeld kan worden.
@Andre: ik kan helaas de link tussen je verhaal rondom bouwen van je omgeving in de cloud en het onderwerp van dit artikel niet vinden! Trouwens, misschien een leuk idee om van je berekening een artikel te maken en publiceren. Misschien de reacties gaan je op een andere conclusie brengen dan wat je er al hebt uitgetrokken!
Vaak wordt dat ‘samenwerkings karakter’ van het werk en ‘kunnen schakelen’ als reden aangevoerd terwijl dat in de praktijk slechts incidenteel aan de orde komt en evengoed via skype/lync/chat of zelfs het ouderwetse mail kan worden behandeld. Wat dan in feite lijkt te betekenen dat een manager of groep collega’s behoudens is en weinig sterke argumenten aanvoert om mensen op vaste tijden op kantoor te krijgen waar ze vervolgens de hele dag solitair bezig zijn. Erg jammer, en voor de goedwillende medewerker uitermate frustrerend.
@Willem
In de voorbije jaren heb ik met meerdere landen samen mogen werken (Zweden, Spanje, Hongarije, Ierland, Frankrijk, India) en daarbij veel gecommuniceerd via mail/lync/telefoon/video-conferentie.
Op basis van mijn ervaring kan ik ondertussen stellen dat er niets gaat boven een “face to face” meeting op zijn tijd. Humor in e-mail die verkeerd begrepen wordt, mails die ervaren worden als “commanderend”, mensen aan de andere kant van de lijn die ja zeggen, maar nee bedoelen, mensen die virtueel in een vergadering zitten maar eigenlijk met andere dingen bezig zijn… af en toe eens samenzitten, bij elkaar langslopen, samen koffiedrinken of lunchen, lichaamstaal; allemaal facetten die zeer belangrijk zijn voor goede communicatie.
Veel hiervan lijkt de nieuwe generatie niet belangrijk te vinden. Ik was onlangs met een club jonge meiden (14-15 jaar) een avondje bowlen. Die meiden zeggen heel weinig, maar zitten de hele avond op whatsapp met elkaar (en anderen) te “chatten”. Face to face communiceren kennen ze blijkbaar niet meer.
Wellicht dat ik hierin te conservatief ben, maar ik drink nog steeds liever een biertje met een collega, dan dat we samen naar een plaatje van een biertje kijken 🙂
@Pa Va Ke, in het verleden heb ik met partijen in diverse landen mogen samenwerken, Duitsland, Portugal, Denemarken, Belgie, Frankrijk, Zwitserland, Hongarije, Finland, Italie, en oh ja, ook India.
Los van het feit dat een beetje letten op taalgebruik in schriftelijke communicatie vanzelfsprekend zou moeten zijn, dus inderdaad letten op ‘humor’ en stijl, heb ik het niet over af en toe ‘face-to-face’ vergaderen, maar over het altijd beschikbaar moeten zijn omdat het wel eens voor zou kunnen komen dat er onverwacht overlegd moet worden terwijl iemand niet per direct bereikbaar is. Dus in plaats van daar als manager en team goed mee om leren gaan zodat ieder op zijn productiefst kan zijn, wordt gekozen voor altijd aanwezig zijn want je weet maar nooit. Volgens mij zijn we qua techniek de tijd van rooksignalen wel voorbij en kun je slimmer omgaan met moderne communicatiemiddelen zoals dat groepje meiden – die hebben de face-to-face communicatie wellicht niet meer nodig. Je kunt daar vraagtekens bij zetten, maar even goed kun je vraagtekens zetten aan de eigen afkeer van die manier van communicatie.
@Willem
Mijn “afkeer” tegen de genoemde vorm van communicatie tussen die meiden is dat het hele sociale aspect aan het verdwijnen is.
Een knipoog van een mooie meid doet me nog altijd meer dan een mooie meid die me via whatsapp een knipoog stuurt…..
Wat betreft het altijd beschikbaar moeten zijn … dat is en blijft een lastige. Part-time werken, variabele werktijden, collega’s in andere tijdzones … we gaan steeds meer naar een 24 uurs economie toe. Zowel als bedrijf, maar zeker ook als individu moet je goed nadenken hoe je daarmee om wil gaan.
Alhoewel sommigen ons graag anders doen geloven, heb ik ondertussen wel gemerkt dat niemand onmisbaar is.