Wanneer verschillende technologieën zijn vergeleken, de mogelijkheden zijn bekeken en de doelstellingen zijn bepaald, kan er een mobiliteitsstrategie worden opgezet. Vervolgens kan er een plan gemaakt worden om deze strategie uit te rollen. Waar moeten organisaties op letten als zij de mobiliteitsstrategie implementeren? Hieronder een aantal aandachtspunten waarmee rekening moet worden gehouden.
Weet goed wat je wilt bereiken
Natuurlijk is het allereerst van belang dat je weet wat je wilt bereiken bij de uitrol van mobiliteitsstrategie. ‘Bijvoorbeeld of je als organisatie een deel van je buitendienst mobieler wilt maken of klanten informatie op een makkelijkere en mobielere manier wilt doen toekomen, waardoor je altijd beschikbaar voor ze bent’, zegt Paula Boersma, country category manager voor computing bij HP Nederland.
Ook Gert Jan van der Leer, account director bij Centric ziet dat als eerste aandachtspunt. ‘Kies je voor een mobiliteitsstrategie om een kostenbesparing te realiseren, nieuwe markten aan te boren of nieuwe producten te kunnen verkopen? Of wellicht wil je het imago van het bedrijf verbeteren en nieuwe groepen medewerkers naar je organisatie trekken.’
Bepaal beleid
Voor een bedrijf is het van belang om niet zomaar ergens te beginnen met mobiel werken. Daarom moet er volgens Boersma een duidelijk beleid worden bepaald ten aanzien van mobiel werken. ‘Bepaal wat je wel en niet wilt toelaten en wat de regels zijn die je wilt toepassen. Het is in dit kader dan ook belangrijk dat businessmanagers en ict-managers goed met elkaar overleggen en samen bespreken wat ze willen bereiken met mobiel werken en hoe ze dat vervolgens willen inrichten om dit duidelijk over te kunnen brengen op de eindgebruikers’, legt zij uit.
Kies voor een multidisciplinaire aanpak
‘De uitrol van een mobiliteitsstrategie is niet alleen een zaak van de ict-, hr-, marketing of facilitaire afdeling’, zegt Van der Leer. ‘Kies daarom voor een multidisciplinaire aanpak en betrek alle afdelingen van je bedrijf bij de uitrol.’ Ook moeten bedrijven zorg dragen voor voldoende managementondersteuning en voorbeeldgedrag in de top, vindt Van der Leer. Besteed dus aandacht aan de verandering.
Geef de ict-manager een duidelijke rol
De rol van de ict-manager is volgens Boersma enorm belangrijk bij het uitrollen van een mobiliteitsstrategie. ‘De ict-manager zit middenin het beheren van ict-oplossingen, dus als mobility daar een groot onderdeel van wordt dan zal hij dat moeten kunnen beheersen en beveiligen. De ict-manager moet de business dan ook bewust maken van de beheersbaarheid en eventuele beveiligingsrisiko’s. Bovendien kent de ict-afdeling de mogelijkheden en wat de installed base is waarop kan worden voortgeborduurd. Daarom is de ict-manager ook al cruciaal bij het bepalen van de mobiliteitsstrategie. Nauwe samenwerking met businessmanagers en eindgebruikers is echter ook vereist, omdat de verwachtingen en mogelijkheden veel breder binnen de organisatie spelen als vroeger, toen de technologie bepalend was. Bij de invoering van de mobiliteitsstrategie in de realiteit is de ict-manager de aangewezen persoon om dit te begeleiden’, zegt zij.
Communiceer
‘Blijf praten met je medewerkers’, zegt Van der Leer. ‘Communiceer, communiceer, communiceer! En het liefst via nieuwe media of nieuwe middelen, zoals social media.’ Ook is het volgens hem van belang voldoende aandacht te besteden aan successen. ‘Daarbij moet de boodschap consistent zijn: mobiliteit is de toekomst, het verandert het hele speelveld en stilstand is achteruitgang.’
Volgens Boersma is het tegelijkertijd van belang om vast te houden aan vaste communicatiestructuren en de bestaande bedrijfscultuur. ‘Aangezien medewerkers door het nieuwe werken minder op één plek zijn, moeten teams op een andere manier gemanaged worden. Maar het is juist wel van belang om vast te houden aan bestaande meetingstructuren. Plan overlegmomenten in. Misschien niet meer fysiek, maar bijvoorbeeld door binnen social media -groepen te bouwen waardoor er snel onderling contact mogelijk is en werknemers snel zaken bij elkaar kunnen checken. Communicatie en mobiliteit is en blijft mensenwerk, dus moet de mens centraal blijven staan bij het bepalen van de mobiliteitsstrategie.’
Dit is wel een erg generiek verhaal, en daardoor genoegzaam, wellicht dat er een deel twee bedoeld is om met concrete voorbeelden en uitwerking te komen?