De Nederlandse vestiging van softwareconcern Dassault Systèmes krijgt een nieuw managementteam. Ook wil Dassault het eigen verkoopteam versterken en het indirecte partnerkanaal uitbreiden. Stephen Chadwick, directeur regio Europa Noord van Dassault Systèmes, stelt dat de Benelux-organisatie en de Nederlandse vestiging met standplaats Maarssen in het bijzonder de afgelopen jaren te weinig aandacht hebben gekregen.
Volgens Chadwick wordt het nieuwe team dat Dassault in Nederland meer op de kaart moet zetten, ergens in de komende weken bekendgemaakt. ‘In het verleden had Dassault zijn vizier niet echt op de Benelux gericht. Dat moet anders. Met een sterke lokale directie en een uitbreiding van het verkoopapparaat willen we onze oplossingen krachtiger in de markt gaan zetten. Ook zoeken we nog naar nieuwe partners voor de sectoren die we willen benaderen maar waar we nog niet sterk in zijn, zoals de high-tech, de chemie, de financiële wereld, de overheid en de levensmiddelenindustrie en detailhandel.’
Ambitieus
De plannen voor Nederland passen in een groot en ambitieus groeiplan dat het Franse Dassault heeft ingezet. Het bedrijf wil zijn softwareoplossingen voor product lifefecycle management (plm) en simulaties op een veel bredere schaal inzetten dan de traditionele sectoren als de industrie, lucht- en ruimtevaart en transport. Daarvoor heeft het bedrijf naast het traditionele plm-softwareaanbod het zogeheten 3DExperience-platform opgericht. Om dit platform te verrijken voert Dassault een actief overnamebeleid. Recent zijn er vier acquisities gedaan: Archividéo (3D-modelleringsoftware), FE-Design (ontwerpoptimalisatie), Simpoe (spuitsimulatiesoftware) en Apriso (productiemanagementsoftware).
Experience
Dassault is van oudsher een technologiegedreven bedrijf, zegt directeur Chadwick. ‘Een club van ontwikkelaars die vanuit de ingenieurshoek gewend zijn aan het ondersteunen van de levenscyclus van een product. Maar we willen verder groeien door van onze oplossingen business-software te maken en klanten te ondersteunen met het op een 3D-manier inzichtelijk maken van ervaringen en gedrag van consumenten.’ Hij wijst bijvoorbeeld op de luchtvaartindustrie waar het 3DExperience-platform kan worden gebruikt om een interieur van een vliegtuig opnieuw in te richten, maar dan vanuit de beleving van de reiziger en niet vanuit het idee dat er zoveel mogelijk mensen mee moeten vliegen.