Eerder dit jaar maakte Good Technologies bekend dat in het laatste kwartaal van 2012 liefst 77 procent van de activaties van smartphones en tablets op de Amerikaanse zakelijke markt een Apple-apparaat betrof. Eerder voorspelde ook onderzoeksbureau Forrester dat Apple in 2013 flinke stappen gaat maken op de (Amerikaanse) zakelijke markt. Uit ander onderzoek bleek juist dat de Nederlandse ict-markt in 2013 vooral behoudend is.
Hoewel Apple momenteel een ontzettend sterk merk is dat een grote groep trouwe fans heeft, is het nog niet dominant op de Nederlandse werkplek. De iPad en de iPhone doen het geweldig, maar op haast ieder kantoor staan er op de bureau’s vrijwel uitsluitend pc’s die een versie van Microsoft Windows draaien. Hoe komt dat? Ik denk dat hiervoor drie hoofdredenen aan te wijzen zijn.
1. Apple maakt uitsluitend high-end computers
Vaak wordt gezegd dat Apple-computers duur zijn. Ik denk niet dat het daar om gaat. Wat wel belangrijk is, is het feit dat Apple uitsluitend computers maakt die veel en zwaar werk kunnen verrichten. Als je op zoek bent naar honderd(en) flexplekken waarop medewerkers kunnen e-mailen en tekstverwerken, dan zijn er goedkopere alternatieven voorhanden. Thin clients van Dell of HP, bijvoorbeeld. Voor de meeste zakelijke werkplekken is een Mac simpelweg overgekwalificeerd.
2. De ict-manager is de gebruiker niet
De consument kiest een product om andere redenen dan een ict-manager. In het geval van Apple-producten is het bijvoorbeeld vaak zo dat klanten trouw zijn aan het merk, het design en de gebruikservaring van het apparaat prettig vinden en misschien minder geven om de prijs. Voor een ict-manager gelden andere regels. Hij wil een computer die doet wat hij moet doen, houdt zich niet bezig met design maar richt zich juist weer wel op apparaten die makkelijk in grote hoeveelheden te beheren zijn. En als er een kwantumkorting bij komt kijken dan is dat helemaal mooi meegenomen.
3. Microsoft is de standaard voor bedrijfsapplicaties
Hoe sterk het merk Apple nu is, zo zwak was het in de jaren negentig. Er zijn altijd trouwe Apple-gebruikers geweest, maar Microsoft is dankzij zijn dominantie de standaard geworden. Hoewel Apple in de eenentwintigste eeuw flink aan marktaandeel heeft gewonnen, worden de meeste bedrijfsapplicaties nog altijd voor Windows ontworpen. Voor organisaties die werken met dergelijke applicaties, blijft de Windows-werkplek het meest aantrekkelijk.
Apple is trouwens wel sterk in gebruik in de grafische industrie. Waar de applicaties voor tekstverwerking voor de x86-architectuur zijn ontworpen, waren de grafische applicaties van de jaren negentig juist geschikt voor de PowerPC-architectuur van Apple. Deze applicaties zijn allang ook voor Windows-architecturen beschikbaar, maar in de grafische industrie blijven Macs ‘oververtegenwoordigd’. Traditioneel besteedt Apple veel energie aan vormgeving en het uiterlijk van de apparaten, wat hier natuurlijk goed bij aansluit.
Waarom er weleens verandering zou kunnen komen
Momenteel doet de zakelijke markt dus weinig met Apple-producten. Vaak gaat men niet veel verder dan wat minimale beheeractiviteiten voor de iPhones en iPads van collega’s. Toch zouden de drie struikelblokken die ik hierboven beschreef zomaar eens minder relevant kunnen worden.
1. Aanschafprijs vs. beheerkosten
Ten eerste is het zo dat Apple-apparaten juist eenvoudig te beheren te zijn. Dit komt omdat het niet gaat om beheer van het apparaat, maar om beheer van de applicaties. Dankzij de App Store kan de eindgebruiker dit beheren prima zelf. Daarnaast is de iPad zeer eenvoudig te configureren. Als het gemeengoed wordt om gebruikers meer zelf te laten doen, zou de balans van aanschafprijs versus beheerkosten langzaam de andere kant op kunnen gaan schuiven.
2. Byod en het nieuwe werken
Ten tweede zijn bring your own device en het nieuwe werken sterk in opkomst. In groeiende mate zullen medewerkers hun eigen apparaten willen gaan gebruiken. Door het toenemende doe-het-zelf-beheer zijn veel ict-afdelingen geneigd deze apparaten, in ieder geval met basale ondersteuning, te leveren en in gebruik te nemen. Hiermee zullen misschien geen iMacs op de bureaus verschijnen, maar er zal meer gebruik gaan worden gemaakt van Apple-laptop’s als de MacBook Air.
3. De opkomst van de webapplicatie
Ten derde zie ik een verandering op het gebied van softwareontwikkeling. Platformonafhankelijke webapplicaties verdrijven de native applicatie langzaam maar zeker van het speelveld. Omdat webapps alleen een browser nodig hebben om te functioneren, is deze ontwikkeling opnieuw een kans voor Apple om zijn zakelijke positie te verbeteren.
Dat wil overigens niet zeggen dat Apple die kans ook absoluut zal aangrijpen. De (aangekondigde) nieuwe generaties tablets met Android zijn bijvoorbeeld geduchte concurrenten voor de iPad. Wat ik als blijvertjes wil betitelen, zijn het byod-concept en de doe-het-zelf-gebruiker. Dat Apple daarvan op de werkplek ook daadwerkelijk de vruchten zal plukken, durf ik niet te beloven.
Met de levervoorwaarden van Apple geloof ik daar niet in, of hoe verkoop je een grote organisatie dat de eigen ict-afdeling een kapotte Apple niet mag openen en repareren?
Een dergelijk gesloten platform is niet geschikt voor zakelijke klanten en een beetje pc-leverancier kan betere hardware voor minder geld aanbieden, apple gebruikt inmiddels toch ook Intel en hdd’s van de bekende merken maar verkoopt dat tegen veel te hoge prijzen.
De discussie tussen de Fanboys en de Wintel-jongens is nu toch wel achterhaald? Inhoudelijk is dit artikel niet van voldoende niveau.
@Marc Groot
Inhoudelijk is dit artikel een prima analyse van welke ontwikkelingen er momenteel gaande zijn binnen bedrijven. De constatering dat webapps het verschil kunnen gaan zijn is er een die snel opkomt.
Ik vrees toch echt dat juist jouw reactie inhoudelijk niet van voldoende niveau is 🙂
Bij het lezen van dit verhaal vraag ik mij af wat de schrijver wil bereiken. Stellingen worden in het verhaal ontkracht en aan het eind van het vrhaal weet je eigenlijk niets meer dan bij het begin. het zou interessant zijn dit verhaal vanuit een business case perspectief te bekijken, met een tco. Hogere productiviteit met Apple zou moeten/kunnen resulteren in een betere tco als de investeringen en het beheer wordt gecalculeerd.
Daarnaast in het device niet meer interessant in een vdi-omgeving, business applicaties en de Windows-desktop kunnen worden ontsloten op een Apple, maar levert dit een hoger productiviteit op? Ik zou het niet weten, maar ben wel nieuwsgierig.
Leuk artikel!
Ik kan helaas niet verder hierop ingaan want ik ben bezig met een stuk over de come back van Microsoft na het verliezen van marktaandelen aan Apple!
Maar een opmerking, in dit artikel mis ik de rol van Apple in de hele ict-keten in een bedrijf en niet alleen bij front-end. In dit kader zou je zien dat de tco van de omgeving met alleen Microsoft producten lager uit zou komen. Want je betaalt een hoge licentie kosten wanneer je een non-Microsoft product in een Microsoft omgeving gebruikt. Er zijn nog andere zaken die je beter zoals Willem zei in een business case moet behandelen.
Ik zie wel steeds meer Appletjes, zeker als er veel met de browser gewerkt kan worden of met grafische applicaties. Maar daarbuiten zie ik vooralsnog absoluut niet waarom Apple dominant zou worden.
App store is nauwelijks voor de bedrijfsapplicaties en al helemaal niet voor de primaire vertikale applicaties.
In de rand zie je allerlei devices, maar vooralsnog is Windows gewoon dominant en zit dat overigens ook niet echt in de weg.
Als ik het artikel bekijk uit het oogpunt van Apple, had ik inderdaad een betere strategie verwacht die de logische aansluiting naar de zakelijke markt had beoogd. Natuurlijk is dit artikel een voortvloeisel uit het feit dat de successen van Apple de scoop verbreden op al hun producten, wat Apple hiermee ook bereikt heeft. Dit zie ik ook bij kleine bedrijven die bijvoorbeeld de thin cliënts vervangen door Mac mini’s (welke ik erg mis in dit artikel) en de dga deze bijvoorbeeld mee naar huis neemt en thuis weer aankoppelt.