Mobiele toegang tot e-mail is tegenwoordig een must. Maar verder zijn de primaire bedrijfsprocessen die al worden ondersteund door een mobiele oplossing dun gezaaid, zo lijkt het.
‘De consumentenmarkt heeft een ongekend snelle ontwikkeling doorgemaakt. Hierdoor is het verwachtingspatroon voor de zakelijke markt hooggespannen’, zegt Yuri Zagt, application & business consultant bij HP. ‘Medewerkers roepen al snel dat zij privé bijna overal een app voor gebruiken. In werkelijkheid ligt het iets genuanceerder maar hierdoor ontstaat wel druk, die we inmiddels kennen als consumerization of it (CoIT).’
Concurrentiepositie
Lever je als bedrijf geen vergelijkbare oplossing, dan komt hiermee de medewerkerstevredenheid onder druk te staan of gaan werknemers zelf oncontroleerbare en ongeautoriseerde oplossingen zoeken. Dit kan volgens Zagt een bedrijf zelfs zijn concurrentiepositie beïnvloeden, en geld kosten. Een moderne werkgever moet hier dus op anticiperen.
Toch wordt er buiten e-mail nog weinig gebruik gemaakt van mobiele applicaties. Dit is volgens Computable-expert Hans Don, business solutions manager bij Vanenburg Software, te wijten aan een gebrek aan gebruikersgemak. Hij schrijft in een opiniestuk op Computable.nl: ‘De meeste medewerkers gebruiken in hun werk verschillende softwaretools: een applicatie ter ondersteuning van hun primaire processen. Op een desktop of laptop is het makkelijk al deze applicaties achter elkaar open te hebben staan en snel te switchen. Wil je ditzelfde proces echter ondersteunen op een iPad, heb je een probleem, want multitasken is op een mobiel apparaat nu eenmaal een stuk minder gebruikersvriendelijk. Bovendien is de meeste software niet ontworpen om te gebruiken op een mobiel apparaat, waardoor het gebruikersgemak nog verder verslechtert.’
Inhaalslag
Volgens Zagt zijn grote softwareleveranciers momenteel echter wel een inhaalslag aan het maken. ‘Natuurlijk is het niet mogelijk en wenselijk om ineens alles als app te ontsluiten. Niet elke applicatie is beter als app, en het is niet noodzakelijk elke applicatie op deze wijze in te zetten’, zegt hij. ‘Maar voor grote enterprise oplossingen zie je bijvoorbeeld dat softwareleveranciers steeds meer mobiele deelvarianten aanbieden. Denk hierbij aan hr-, crm- en erp-systemen. Dit soort apps moet je dan ook niet zelf gaan bouwen, al komt het ook voor dat eindgebruikers de standaard apps niet specifiek genoeg vinden.’
Wat betreft specifieke applicaties voor intern gebruik gaat het volgens Zagt met name om de zogenoemde ‘line of business apps’, zoals applicaties die point of sales- of workflow management-processen ondersteunen of als dashboard fungeren. ‘Vaak gaat het om een applicatie voor een deelproces dat dan ook daadwerkelijk de bedrijfsprocessen versnelt, zoals een app voor workflow-goedkeuringen of een nieuw overzichtsdashboard met daarin realtime activiteiten en overzichten. Dat betekent echt winst voor een onderneming.’
Features
Echte innovaties zijn te bewerkstelligen door de kenmerken van mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets, centraal te stellen, vindt Zagt. ‘Mobiele devices hebben bepaalde features die moeten worden meegenomen in de optimalisatie. Denk hierbij aan gps of de camera. Maar ook beweging of de nfc-techniek die mobiel betalingsverkeer in de toekomst mogelijk moet maken, moeten zoveel mogelijk worden benut. Hiermee realiseer je echt vernieuwende automatisering en dat verschilt van het beschikbaar stellen van een gemiddelde portal als app. Die kun je namelijk ook via een browser benaderen. Relevantie en gebruikerservaring zijn dus het belangrijkst’, zegt hij.
Daar is Don het mee eens. Volgens hem moet dan ook niet de applicatie maar het proces als uitgangspunt worden genomen. ‘Als je medewerkers op een logische manier door een proces heen leidt, dan stijgt de gebruiksvriendelijkheid met sprongen.’ Hij noemt dit ‘process as an app’.