Ict-dienstverlener Orange Business Services gaat de komende vijf jaar de verschillende local area networks (lan’s) van bierbrouwer Heineken verenigen tot één groot wereldwijd wide area network (wan). Hiertoe hebben beide partijen een miljoenencontract afgesloten. Orange Business Services gaat het wan ook uitbreiden naar nieuwe lokale markten ter ondersteuning van de internationale expansie van Heineken.
Om hoeveel miljoenen het precies gaat, willen Heineken en Orange Business Services niet zeggen. De deal is wel afkomstig uit Nederland, waarin het lokale accountteam alles heeft geregeld voor alle andere landen. Van de wereldwijde communicatie-infrastructuur gaan zestigduizend werknemers, verdeeld over elfhonderd locaties in 53 landen gebruikmaken.
Videoconferencing en telepresence
Het nieuwe private netwerk van Heineken wordt flexibel en schaalbaar opgezet, zodat geavanceerde communicatie- en collaboratiediensten geleverd kunnen worden voor een betere gebruikerservaring. De netwerkconnectiviteit levert een robuust platform voor Orange Business Services op om verschillende zaken te integreren. Dit zijn oplossingen met toegang op afstand, zodat Heineken’s werknemers beveiligde toegang krijgen tot hun werkomgeving, applicatie- en netwerkoptimalisatieoplossingen om ervoor te zorgen dat de communicatie vlot verloopt en dat bedrijfskritische applicaties prioriteit krijgen, en audioconferencing en wereldwijde spraakdiensten om betrouwbare zakelijke gesprekskwaliteit mogelijk te maken voor productievere overleggen. Er zijn plannen om binnenkort ook videoconferencing- en telepresence-diensten aan te bieden.
De netwerkoplossing is ontwikkeld om Heineken’s internationale uitbreiding te ondersteunen en maakt snelle implementatie naar nieuwe locaties mogelijk, met name in de snelgroeiende regio’s, zoals Afrika, Azië-Pacific en Latijns-Amerika.
Zakelijke doelstellingen
‘We kijken constant naar manieren hoe wij onze wereldwijde aanwezigheid beter kunnen benutten en onze groei in opkomende markten kunnen ondersteunen’, zegt Frans Eusman, chief business services officer bij Heineken. ‘Onze communicatie-infrastructuur optimaliseren is hier essentieel voor. We zijn bij Orange Business Services gekomen omdat zij ons kunnen helpen met het behalen van een aantal belangrijke zakelijke doelstellingen op dat vlak. Denk aan netwerkconsolidatie, lagere totale eigendomskosten en verbeterde besturing, met de flexibiliteit om tegemoet te komen aan de duurzame groei. Daarnaast ook om de samenwerking tussen werknemers van Heineken wereldwijd te verbeteren. Als belangrijk element voor Heineken’s bedrijfscontinuïteit levert Orange Business Services volledige monitoring van applicatie- en netwerkprestaties. Orange hanteert strikte sla’s.’