IS Group, aanbieder van cloud computing en it-diensten, neemt de Amsterdamse hostingdienstverlener Nxs Internet over. Met de overname versterkt IS zich in de publieke sector en de media- en e-handelsbranches. Bij het in 2000 opgerichte Nxs werken ruim veertig man. Het bedrijf is een van de drie mantelpartijen van het overheidsbrede hostingcontract, bekend onder de naam Easi2010 Webhosting, om de publieke websites van de rijksoverheid te beheren.
De ondernemingen gaan vanuit het bestaande kantoor van IS in Purmerend verder onder de naam IS Group. De dagelijkse leiding van de IS Group blijft ongewijzigd in handen van de directeuren Jan Willem des Tombe en Arjan Steevels. Het IS HyperGrid Cloud computing platform wordt uitgebreid met de infrastructure-as-a-service (IaaS)-propositie van Nxs. Hiermee kunnen gebruikers zelfstandig en naar behoefte servercapaciteit op- en afschalen terwijl de continuïteit en de prestaties gegarandeerd zijn in een service level agreement (sla), aldus IS.
Volgens algemeen directeur Des Tombe is schaalvergroting, in een markt waar technologische ontwikkelingen elkaar snel opvolgen, essentieel om voorop te blijven lopen en klanten te kunnen blijven ondersteunen met de nieuwste technologie. Bij de IS Group werken inmiddels ruim honderd man.
Of het nu een aanwinst is voor IS is de vraag. Het is in ieder geval heel erg verstandig dat ze het dagelijkse bestuur overnemen want daar rammelt het aan alle kanten. Als oud medewerker weet ik uit eigen ervaring dat visie een heel vies woord is voor de ‘grote’ leiders van Nxs Internet en daar waar een visie is, noemt de gemiddelde ondernemer dat ‘Ad Hoc’.
Nu weet ik niet hoe het de laatste paar maanden is vergaan met Nxs maar daarvoor werd er onder het personeel weddenschappen afgesloten wanneer ze failliet zouden gaan. Gelukkig voor de medewerkers heeft het niet zo ver hoeven komen en hebben ze hun baan nog, ook al is het op een andere plek.
Beste oud-werknemer Nxs,
Wat een flauwe opmerking zeg. Als jij er gewerkt hebt, zou je toch beter moeten weten.
Nxs is een prachtig bedrijf met uitstekende financiële resultaten en een mooie groep enthousiaste en getalenteerde medewerkers.
Groeten,
Jan Willem
Beste ex-Nxs’er: wat een zure reactie van je, kinderachtig ook! Toch hoop ik dat jij bij je nieuwe wergever net zo gelukkig bent als ik jarenlang als klant van Nxs was. Nergens in hostingland kwam ik zo’n uitstekende, betrouwbare en bovenal klantvriendelijke service tegen. Ik feliciteer IS Group met de geweldige aanwinst en wens iedereen bij Nxs veel succes!
Ik ben zelf al sinds 2000 klant van Nxs en buitengewoon tevreden over hun dienstverlening! Ik wil hierbij dan ook IS Group feliciteren met de overname van dit fantastische bedrijf en alle partijen heel veel succes wensen voor de toekomst!
Beste Jan Willem,
Ik ben ook een oud-medewerker. Leuk dat je je nieuwe aankoop verdedigt, maar als de kredietscore van Nxs in 2011 nog 72 was, in 2012 53 en nu 23, kun je toch niet zeggen dat de financiële resultaten goed zijn. In ieder geval verre van uitstekend.
Het overgrote deel van de medewerkers van Nxs is geweldig: hart voor de zaak, getalenteerd en zeer klantgericht. Het grote probleem van het bedrijf is/was het schrijnende gebrek aan visie en richting.
Weet even niet of de klanten van Nxs nu blij of niet moeten zijn: de continuïteit is gewaarborgd, echter heb ik geen ervaring met IS en weet dus niet of de klantgerichtheid daar net zo geweldig is. Als dit wel zo is: top-overname!
Ben het dus eens met de eerste reactie hier: geweldig bedrijf, maar totaal, absoluut, helemaal geen visie. Sorry dat ik het zo hard zeg, maar ik ben er enorm van geschrokken.
Als IS de kennis van Nxs kan combineren met een duidelijke richting, zie ik het zonnig in :).
De kredietscore is een van de vele factoren om tot een beslissing te komen om de overname te rechtvaardigen. Blijkbaar heeft IS Group genoeg aanknopingspunten gezien om de overname door te zetten. De service van IS Group is uiterst correct, dus als het bij Nxs ontbrak aan visie waardoor het financieel minder liep dan is deze overname te rechtvaardigen. Qua marktbenadering/handelswijze vergelijkbaar, het klantenbestand wordt groter plus de dienstverlening wordt uitgebreider en verder gemoderniseerd.
Slimme overname voor beide partijen. Krachten bundelen en als specialistische partij verder klanten blij maken.
Geen visie is ook een visie. Alhoewel ik me ernstig afvraag of het aan visie ontbrak. Achter ruim 12 jaar tevreden klanten bedienen zit een idee. Geloof me maar!
Van harte gefeliciteerd alle betrokkenen.