Helpt het kiezen voor een bring your own device-beleid bij het beperken van de kostenpost die mobiel werken met zich meebrengt of is dit uiteindelijk net zo duur als een choose your own device-strategie? Volgens de Computable-experts is er meer mogelijk dan veel bedrijven denken.
Hoe is mobiel werken te realiseren met minder investeringen? ‘Maak gebruik van de middelen die er zijn en wees een beetje creatief’, zegt Computable-expert Gert-Jo van der Heijden, ict-servicemanager bij Yacht. ‘De meeste mensen hebben al internet thuis en de meeste werknemers hebben privé al een smartphone. Het is vaak veel goedkoper om te werken met een onkostenvergoeding dan alles dubbel aan te bieden.’ Volgens Van der Heijden willen veel werknemers niet eens met twee verschillende smartphones rondlopen, aangezien dat alleen maar lastig is.
Eigen verantwoordelijkheid
Hoewel mobiel werken en de ict daarachter een faciliteit zijn, is het dus niet nodig dat bedrijven alles faciliteren. Bovendien kunnen werknemers hun werkgever volgens Van der Heijden ook wel eens tegemoet komen. ‘Kies voor één of twee besturingssystemen. Als bepaalde software niet op alle besturingssystemen werkt, zal dit voor geen een medewerker een onoverkomelijk probleem zijn’, zegt Van der Heijden. Daarnaast is het volgens hem mogelijk om managed devices in te perken. ‘Kijk dus goed wat mogelijk is door te werken met identitymanagement. Als organisatie wil je niet alles en iedereen zomaar op het netwerk toelaten.’
Verder mag er volgens Van der Heijden zeker verantwoordelijkheid bij de werknemer worden gelegd. ‘Uiteraard zijn er uitzonderingen. Zo moet een bankmedewerker de garantie kunnen geven dat niemand met hem mee kan kijken op het computerscherm waarop vertrouwelijke informatie over klanten te zien is. Maar dat maakt thuiswerken of mobiel werken op een laptop of tablet sowieso nogal lastig te realiseren. Voor de meeste functies geldt echter dat de medewerker een eigen verantwoordelijkheid heeft om zorgvuldig met bedrijfsgegevens om te springen’, zegt hij.
Kennis
Om de securitykosten in toom te houden is het handig om voor één product te kiezen. Als je zowel de iPhone als Windows- en Android-toestellen wilt ondersteunen, valt de beveiliging logischerwijze ook duurder uit. Dat geldt ook voor de kosten voor de infrastructuur. Het is volgens expert Alex Bausch, ceo en oprichter van Veliq, dus onlogisch om eerst voor cyod of byod te kiezen. Kostentechnisch is het beter om dit om te keren. ‘Ondersteun je byod in de meest ruime zin van het woord, of wil je het veel eerder beperken tot cyod of beter nog cope, corporate owned personaly enabled?’ Dat zijn belangrijke inventarisatievragen om tot een duidelijk kostenplaatje te komen, legt hij uit.
Ook de impact van de extra laag die mobiel werken met zich meebrengt voor de ict-afdeling wordt vaak vergeten volgens Reza Sarshar, projectleider bij Ictivity. ‘Er wordt veel gesproken over producten en technieken, maar voor de benodigde extra lagen in de architectuur en de software is kennis nodig binnen de beheerorganisatie’, zegt hij. Wellicht lijkt het in eerste instantie dus niet voordeliger om mobility af te nemen als dienst, maar het in huis te doen, terwijl dit betekent dat er een extra fte nodig is om het beheer mogelijk te kunnen maken. Sarshar: ‘Op die manier kunnen de kosten van zelf doen uiteindelijk nogal tegenvallen.’ In zo’n geval is het dus slimmer om te kiezen voor het afnemen van een dienst om de kosten binnen de perken te houden.
Bedrijven hoeven dan ook niet per se groot te beginnen, legt Bausch uit. ‘Vaak is het beter te beginnen met bijvoorbeeld een SaaS-dienst, waarbij per device per maand kan worden afgerekend, om van daaruit door te groeien. Op die manier is een snelle terugverdientijd mogelijk. Het een laagdrempelige manier om in te stappen, zonder veel risico en met een heldere total cost of ownership.’
Tjonge, waar gaat dit over? Waarom ik reageer is het volgende citaat “…niet eens met twee verschillende smartphones rondlopen…”. Als bij mij bijvoorbeeld een commercieel medewerker uit dienst treedt heb ik liever niet dat al mijn klanten, nu en in de toekomst naar zijn/haar mobiele nummer bellen, m.a.w. prive gesprekken en met name prive nummer wil ik niet zakelijk ingezet hebben.
Ik kan me wel een beetje vinden in de reactie van Oscar Hendriks. Ten dele ga ik wel graag mee in het artikel maar dan om ietwat andere reden.
Er zijn hier verschillende onderbelichte issues.
Use
Je zutl je eerst af moeten vragen wat nou het nut is, voor elke bedrijf geld dit, van het BYOD principe. Het heeft meer voeten in aarde vaak dan men denkt en in verlengde de vraag, wat ga je nou precies op je smartfoon doen voor de zaak?
Datzelfde geld ook voor de welbekende tablet. Leuk speelgoed, nadruk op speelgoed. Beiden niet echt prepherals waar ik persoonlijk iets meer mee kan dan remote een device statisch controleren, misschien een log uitlezen, maar hebben we het over echt productieve zaken zoals het opstellen van documenten of uitgebreider emailen, onhandig.
Kijk wat je nodig hebt
Tegenwoordig kosten laptops steeds minder. Een secure lijn opzetten tussen thuyis en de zaak via het net, fluitje van een cent. Je hebt voor vijfhonderd euro en compleet mobiele werkplek. Misschien niet het laatste van het laatste maar een paar miliseconden snelheid op het maken van document, presentatie of email, kost je de kop niet.
Mobility afnemen als dienst
Hardstikke Pro. Lastige is dat het zakelijk gezien niet altijd past en is gewenst. Maar dat zegt de security man in mij. Gewoon omdat ik niet wil dat mijn persoonlijke data in handen komt van…. ook niet gefragmenteerd, ook niet omdat er juridisch heel veel haken en ogen aan zitten die nog steeds niet zjn opgelost.
Websites, webwinkels, helemaal top. Moeten daar vooral gebruik van maken. Heb je niets te maken met persoonlijke data? Gewoon doen.
Overigens, door de enorme toegenomen fragmentatie van het werkvolk, waaronder heel erg veel ‘IT hulpbehoevenden’, ligt er nog een compleet brak veld voor menig IT-er. wie duikt er in dat gat?
Goed stuk Gert-Jo en Reza.