Ruim tweehonderdduizend leerlingen hebben de afgelopen examenperiode op de website Examenbundel.nl de antwoorden op de eindexamens gecontroleerd. Tijdens de piekmomenten tussen drie en zes uur ’s middags bezochten soms wel tienduizend bezoekers per minuut de website van uitgever in de onderwijsmarkt ThiemeMeulenhoff. De website werd ontwikkeld door cms-leverancier Hippo en leverancier van internettechnologie Fastly en doorstond de examentest.
Direct na elk examen zijn op de website Examenbundel.nl de antwoorden te downloaden zodat leerlingen meteen kunnen checken hoe ze het examen gemaakt hebben. Daarnaast kunnen leerlingen op de site terecht voor extra oefenmateriaal, informatie omtrent het examen en kunnen ze eenvoudig een extra Examenbundel of Samengevat bestellen.
Dankzij een goede voorbereiding bleef de site tijdens piekmoment probleemloos te bereiken en bleef hij snel. Samen met leverancier Hippo werd het content management systeem gekoppeld aan een content delivery network (cdn). Voor ThiemeMeulenhoff koos Hippo voor een samenwerking met Fastly, een relatief nieuwe speler die door Hippo uitvoerig werd getest.
Niks aan toeval overlaten
‘Te vaak wordt aangenomen dat dingen wel werken, maar in de praktijk valt dat soms tegen’, zegt Hippo-directeur Jeroen Verberg. ‘Dit soort projecten zijn eigenlijk net zoals een eindexamen. Op het juiste moment pieken betekent dat je niks aan het toeval moet overlaten en je zaken dus goed moet voorbereiden en testen.’
‘Met Hippo zorgen we ervoor dat onze infrastructuur op cruciale momenten gewoon werkt, zoals nu tijdens de examenperiode’, zegt commercieel directeur Antoinette de Ridder van ThiemeMeulenhoff. ‘Dat is een essentiële randvoorwaarde voor de succesvolle uitrol van onze digitale strategie.’ De oplossing zal ook tijdens de herexamenperiode beschikbaar zijn.