Zorgorganisatie Cardia is voor zijn planning en registratieproces van zorg overgestapt op de iOS-app van het softwareplatform Careware van zorgautomatiseerder helpLine. In één keer zijn alle 35 verzorgenden en verpleegkundigen in de thuiszorg aan de slag gegaan met Careware for iOS op de iPhone. Hierdoor kan Cardia meer cliënten bedienen met hetzelfde aantal medewerkers. Er wordt structureel tijdswinst geboekt met het administreren van de daadwerkelijk geleverde zorg en met het plannen en rijden van routes, met kortere reistijden als uitkomst.
‘Wij willen als organisatie groeien’, zegt Hans Dingemanse, manager Extramurale Zorg bij Cardia. ‘Dat kan alleen als we de productiviteit van onze medewerkers inzichtelijk maken, zodat we vervolgens kunnen zorgen dat wij zo min mogelijk tijd kwijt zijn aan de niet-zorg gerelateerde processen zoals planning, reistijd en administratie. Alleen dan kunnen we een groter aantal cliënten bedienen. Met Careware van helpLine zien we in één oogopslag hoeveel tijd bepaalde zorg nodig heeft. Onze medewerkers starten de tijd zodra ze binnen stappen en stoppen de tijd bij het verlaten van de woning. Hierdoor kunnen we veel beter plannen. Daarnaast zijn de te rijden routes logischer waardoor de reistijd sterk verkort is. Onze medewerkers kunnen hierdoor meer cliënten op één dag helpen zonder dat er meer werkdruk ontstaat.’
Geen tijd verloren
‘Bezuinigingen in de thuiszorg dwingen zorgorganisaties om steeds kritischer te kijken naar de productiviteit, helemaal als je zoals Cardia daarnaast een groeiambitie hebt’, zegt Hereward Burgers, managing director helpLine. ‘Careware is daarbij een handig hulpmiddel. Een belangrijke voorwaarde om groei te realiseren is namelijk het optimaal stroomlijnen van primaire en logistieke processen en het flexibel kunnen inzetten van zorgverleners. Daar speelt onze software op in. Zo kan een medewerker waarvan een route uitloopt bijvoorbeeld direct via de Careware-app om vervanging binnen het team vragen, waar vroeger iedere medewerker apart gebeld moest worden. Ook veranderende zorgbehoeftes van cliënten zijn direct zichtbaar voor de medewerkers. Hier kan dan meteen op ingespeeld worden, zonder dat er kostbare tijd verloren gaat.’
Beter informeren
‘Vroeger kwamen alle medewerkers aan het begin van de werkdag naar kantoor, daar kregen zij de op papier de routes en de informatie van cliënten’, zegt Claudia Klijn, teamleider bij Cardia. ‘Nu kan dat vanuit huis, wat per dag zeker een half uur tot drie kwartier aan tijd bespaart. Wel moesten onze cliënten even wennen dat onze medewerkers ineens om half acht voor de deur stonden in plaats van kwart over acht. De software heeft ook voor cliënten voordelen: waar zij voorheen met kleine mededelingen het kantoor moesten bellen, kan een thuiszorgmedewerker dit nu ter plekke invoeren in de iPhone en iedereen uit het team is dan meteen op de hoogte. Ook kan ik vanuit kantoor direct aan cliënten doorgeven of een medewerker al onderweg is. We kunnen cliënten nu dus beter informeren en zijn flexibeler.’