Ict-distributeur Tech Data sluit per 30 juni 2013 het kantoor van het in 2010 overgenomen Quote Components in Oldenzaal. Het bedrijf brengt verschillende activiteiten onder in het hoofdkantoor in Bodegraven, maar moet ook noodgedwongen afscheid nemen van achttien medewerkers.
Met de reorganisatie wil Tech Data de sales- en productmarketingactiviteiten optimaliseren. Zodoende denkt de ict-distributeur de managementprocessen en kosten beter te kunnen beheersen. ‘Door de sterk veranderende markt- en klantvraag moeten wij onze organisatie anders inrichten’, zegt algemeen directeur Henk Snijders van Tech Data Nederland. ‘De economische crisis is hardnekkig en duurt veel langer dan verwacht. Consumentenbestedingen worden uitgesteld, dat heeft ingrijpende gevolgen voor ons businessmodel.’
Snijders benadrukt dat Tech Data alles op alles gaat zetten om de getroffen medewerkers te helpen. ‘Wij begrijpen dat het sluiten van een locatie ingrijpend is voor onze medewerkers. Uiteraard nemen wij onze verantwoordelijkheid als werkgever. Wij hebben met de ondernemingsraad aan een gedegen sociaal plan gewerkt. Daarbij doen wij er alles aan om onze collega’s ‘van-werk-naar-werk’ te begeleiden.’
Aan de laars lappen
Wat het sociaal plan van Tech Data precies inhoudt en voor hoeveel mensen het geldt, is vooralsnog onbekend. Eerder werd Tech Data door de rechter op de vingers getikt omdat het bij een eerdere reorganisatie bij Quote Components het sociaal plan aan de laars had gelapt. Bij de toenmalige reorganisatie verloren zeventien mensen hun baan. Eén van hen stapte naar de rechter en werd bijna volledig in het gelijk gesteld. De rechter was toen niet te spreken over de rol van de ondernemingsraad. Deze gaf een positief advies terwijl een inhoudelijke onderbouwing ontbrak.
‘Door de centralisatie verdwijnen er achttien functies in Oldenzaal’, laat Tech Data-woordvoerder Jhony Stalman aan Computable weten. ‘De medewerkers worden met een goed sociaal plan begeleid om zoveel mogelijk van werk naar werk begeleid te worden. Over het hoofdkantoor in Bodegraven kunnen we nu nog niets zeggen, we blijven kijken naar synergie door de integratie en teruglopende resultaten zoals overal in de markt.’
Helaas klopt er niet zoveel van deel twee van dit stuk.
En ik kan het weten, want ik was één van die zeventien werknemers.
Vorig jaar augustus werd ons (die zeventien werknemers) plotseling een vaststellingsovereenkomst aangeboden. Geheel onverwacht, een aantal mensen waren zelfs net op vakantie gegaan. Het moest opeens stel-op-sprong gebeuren en wij hebben altijd gedacht dat dat van alles te maken had met de overname van ETC, maar dat is nooit bevestigd.
Van de zeventien werknemers hebben er toen tien die vaststellingsovereenkomst niet aanvaard. Er is geen enkele werknemer naar de rechter gestapt, want daar was geen enkele reden toe, de bal lag juridisch immers nog bij Tech Data. Tech Data heeft toen tien verzoekschriften tot ontslag bij de kantonrechter ingediend. Alle tien medewerkers hebben toen ook een tegenverzoek ingediend. Dit is juridisch gebruikelijk, omdat bij afwijzing van de verzoekschriften Tech Data alsnog een ontslagvergunning via het UWV kon aanvragen (en het UWV gaat niet over ontslagvergoedingen).
De rechter had geen goed woord over voor de totstandkoming van het advies van de OR die net geïnstalleerd was. Binnen een week was er een advies en een sociaal plan, hetgeen niet erg geloofwaardig was. Doorgedrukt door de directie en de voorzitter van de OR.
Eind van het liedje was dat er tijdens de hoorzitting één persoon heeft geschikt (en wel ikzelf) en de twee dagen daarna nog een paar werknemers. De rest van de verzoekschriften van Tech Data zijn zonder uitzondering afgewezen, maar de tegenverzoeken werden toegewezen. Saillant detail was dat de werknemers alsnog hun verzoekschriften konden intrekken. Helaas hebben mijn collega’s daar toen geen gebruik van gemaakt.
Was te verwachten, Tech Data is veel te duur om in te kopen, de gemiddelde webshop in Nederland levert goedkoper.
Daarnaast moeten ze eens flink met de bezem door het personeel, want er zitten een aantal incompetente medewerkers tussen ongelofelijk. Anno 2013 kan dat niet meer.
Daarnaast is de organisatie inflexibel naar inkopende partijen toe, iets retourneren als iets verkeerd geleverd is altijd moeilijk en gezeur en daarnaast is de financiële afdeling ook niet de soepelste, even een factuur te laat betalen (strakke hantering van veertien dagen betalen), direct incassobureau erop.
Conclusie is heel begrijpelijk, de directie moet goed kijken naar hoe het personeel hun klanten (ict-inkoopbedrijven) behandelen, flexibel en meedenkend komt niet in het woordenboek voor.
Het is niet allemaal kommer en kwel, doe je straight forward een bestelling op hun site dan gaat alles goed, zolang er maar geen medewerkers aan te pas komen.
Als ze dit niet oppakken gaan er vast nog meer panden dicht bij Tech Data.