Hoe de infrastructuur er precies uit komt te zien, is sterk afhankelijk van de gebruikersorganisatie en de gekozen mobiliteitsstrategie. Maar over één ding zijn de experts het eens: de ideale infrastructuur is in ieder geval flexibel.
Om mobiel werken goed te kunnen ondersteunen is het belangrijk om eerst te inventariseren wat er moet gebeuren om dit mogelijk te maken op de manier die de organisatie voor ogen heeft. Alex Bausch, ceo van Veliq: ‘Als een bedrijf met mobiele apparaten werkt dan moeten deze worden beheerd en gemanaged. Als die apparaten met vertrouwelijke gegevens werken dan is beveiliging een absolute vereiste. Daarnaast wil men uiteraard mobiele apps kunnen uitrollen en beveiligen, dus is er mobile content management nodig.’
Flexibel
De klassieke ict-infrastructuur is vaak niet flexibel genoeg om de constante veranderingen en updates te kunnen verwerken. Een dynamische infrastructuur overstijgt de grenzen van het kantoorgebouw en is voor geautoriseerde werknemers altijd en overal toegankelijk terwijl de toegang betrouwbaar en beveiligd is. Expert Joost Lucassen, consultant bij Expanding Visions: ‘De ideale infrastructuur maakt het mogelijk dat alle toepassingen via een willekeurige webbrowser benaderbaar zijn. Dan kan iedere medewerker altijd en overal bij.’
Daarvoor is de cloud volgens Information Systems Architect Ruud Pieterse van HP de beste oplossing. ‘Er is minder afhankelijkheid van het eigen netwerk en het hele management van mobility is daar naartoe te verplaatsen. Het voordeel is dat je in de cloud een aparte infrastructuur kunt opzetten naast de al bestaande infrastructuur.’
Bausch vult aan: ‘Bijvoorbeeld een mobility platform als dienst, mPaaS, dat vanuit een cloud kan worden aangeboden. Of dit een private – dedicated – of public cloud of een tussenvorm, de hybrid cloud is, doet eigenlijk niet ter zake.’ De keuze die it-beslissers maken hangt volgens de experts af van de eindgebruikers.
Persoonlijke omgeving
Want de ideale infrastructuur komt de productiviteit en tevredenheid van de werknemer ten goede. Pieterse: ‘Mobility moet draaien om het maken van een persoonlijke omgeving. Het is onnodig om het hele netwerk open te zetten, zoals vroeger met een VPN-oplossing het geval was. Je wilt meer regie hebben dus niet alle applicaties moeten benaderbaar zijn voor iedereen. Tegenwoordig is er verfijning mogelijk in de tooling. Met de huidige technieken is op applicatieniveau te bepalen wie waar bij kan. Want controle is ook bescherming en dat begint met authenticatie.´
Bovendien worden consumententechnieken zoals Dropbox ook steeds vaker zakelijk gebruikt. ‘Dit voorkom je door zoiets dergelijks aan te bieden waardoor ook zakelijke content op deze manier gedeeld kan worden’, zegt Pieterse. Afhankelijk van de keuzes die in een eerder stadium zijn gemaakt, zijn er verschillende niveaus in wat een organisatie kan gaan doen. Pieterse legt uit: ‘Als je kijkt naar applicaties dan kan er een scheiding nodig zijn tussen applicaties die op kantoor worden gebruikt en mobiel worden gebruikt. Daarnaast moet men een scheiding op het device aanbrengen om de scheiding tussen privé en zakelijke data en applicaties aan te brengen. Op die manier blijf je controle houden over de devices en is het mogelijk data of applicaties device wide te wipen als het is gestolen of kwijt geraakt.’
Kosten
Wat het aanpassen van de infrastructuur uiteindelijk gaat kosten, hangt er volgens Pieterse vanaf of je als organisatie wilt investeren en de infrastructuur geheel zelf aanschaft of juist voor een abonnementendienst kiest en daarmee de mobiliteitsstrategie als operationele kosten ziet. Dat is een keuze. Maar in beide gevallen geldt: hoe meer functionaliteiten je mobiel wilt aanbieden des te groter de investering. En dat hangt weer samen met de gebruikersorganisatie en wat een bedrijf zijn medewerkers wilt aanbieden. Bausch: ‘Ondersteun je byod in de meest ruime zin van het woord, of wil je het veel eerder beperken tot cyod of beter nog cope, corporate owned personaly enabled? Dat zijn belangrijke inventarisatievragen.’ Het begint dus allemaal bij de medewerker.
Aan de ander kant hoeven bedrijven niet altijd heel groot te beginnen, vindt Bausch. ‘Vaak is het beter klein te beginnen met bijvoorbeeld een SaaS-dienst, waarbij per device per maand kan worden afgerekend, en van daaruit door te groeien. Op die manier is een snelle terugverdientijd mogelijk. Het een laagdrempelige manier om in te stappen, zonder veel risico en met een heldere total cost of ownership.’
Uit het artikel: Wat het aanpassen van de infrastructuur uiteindelijk gaat kosten, hangt er volgens Pieterse vanaf of je als organisatie wilt investeren en de infrastructuur geheel zelf aanschaft of juist voor een abonnementendienst kiest….
In een TCO plaatje zijn capex en opex beide onder te brengen en dan uitstekend 1 op 1 te vergelijken. Natuurlijk hangt het af van wat je kiest, maar Cloud is een diensten, dus exploitatie gericht model en een eigen infrastructuur daarentegen primair gericht een investeringsmodel. Dienstenmodellen als businessmodel is een industrie-push. Hierbij wil ik niet zeggen dat het verkeerd is, maar het geeft wel de belangen aan. Het zou interessanter zijn als de auteur kosten gebaseerde kengetallen gaf, want die zijn er ook.
Dat is informatie voor een lezer, niet dat het investerings- of exploitatie gerichte kosten zijn. Overigens in de praktijk, blijkt dat de exploitatie gerichte (diensten…) infrastructuren door migratie”vrees” aan het einde van de contactuele periode meestal ruim overschreden worden. Daarmee worden dit soort infrastructuren duurder dan oorspronkelijk bedacht. Dit in tegenstelling tot investeringsgerichte infrastructuren, waar de investering juist op dat moment al is afgeschreven.
Voor de eenvoud, wie heeft exact op de afloopdatum van zijn smartphone abo een nieuwe opgehaald als dat in zijn abo-prijs zit…..
Uit het artikel: “Alex Bausch, ceo van Veliq: ‘Als een bedrijf met mobiele apparaten werkt dan moeten deze worden beheerd en gemanaged. Als die apparaten met vertrouwelijke gegevens werken dan is beveiliging een absolute vereiste. Daarnaast wil men uiteraard mobiele apps kunnen uitrollen en beveiligen, dus is er mobile content management nodig.’ ”
Ik snap best dat als je een belang hebt bij de verkoop van beheerproducten dit gaat roepen, maar:
1. Het is helemaal niet nodig om mobiele apparaten te beheren;
2. Het is ook niet nodig om vertrouwelijke gegevensop een mobiel apparaat op te slaan;
3. Dus dan is de beveiliging ook niet nodig
4. Mobiele apps uitrollen en beveiligen, die combinatie begrijp ik niet.
Beveilig je data centraal, zorg dat er geen data naar apparatuur kan worden gedownload. Beveilig vertrouwelijke data met extra authenticatie en autorisatie
Zorg dat een diensten infrastructuur bouwt die data in de juiste context aan de gebruikers, anny device, any place any time kan presenteren. Stop je geld daarin en niet in onzinnige management tooling. Oh ja, en stel je afnemers, klanten centraal…(in IT jargon: gebruikers)