McKesson Nederland, leverancier van epd- en informatiesystemen voor ziekenhuizen en GGZ-instellingen, heeft de livegang van de digitale statusvoering van de vakgroep KNO van het Havenziekenhuis in Rotterdam begeleid. Alle patiëntinformatie komt nu direct in de it-systemen.
Door het gebruik van gestandaardiseerde formulieren is er een eenduidige verslaglegging. Patiëntinformatie is goed leesbaar, geordend en direct oproepbaar. Door gebruik te maken van digitale dossiers kunnen deze niet rondzwerven, bijvoorbeeld doordat iemand na gebruik een dossier op een verkeerde plek weer opbergt. Dit levert veel tijdswinst op.
Met de implementatie van de digitale statusvoering is in het najaar van 2012 gestart. Middels schermsessies konden gebruikers gewenste wijzigingen aangeven, zoals het aanpassen of toevoegen van een veld. Het resultaat was de oplevering van een maatwerkoplossing. Tenslotte is begonnen met het opleiden van de medewerkers. McKesson heeft het opleidingsmateriaal geschreven en alle KNO-medewerkers (baliemedewerkers, poli-assistenten en artsen) opgeleid.
Voor de zomer worden de vakgroepen dermatologie, neurologie en longziekten uitgerold. Na de zomer volgt de uitrol van de resterende vakgroepen.
Tevreden en enthousiast
‘De invoering van digitale statusvoering biedt ons diverse voordelen’, zegt Simone Koopman, bedrijfsleider bij het Havenziekenhuis. ‘Een daarvan is dat er voorheen na een patiëntgesprek door de arts de anamnese werd geregistreerd, waarna er handmatig een brief werd gemaakt. Nu gebeurt dit automatisch vanuit de digitale statusvoering, waarmee veel tijdswinst wordt behaald. Onze medewerkers zijn tevreden en, niet onbelangrijk, enthousiast over het werken met de digitale statusvoering.’