23,3 procent van de zzp’ers gebruikt marktplaatsen actief om opdrachten te genereren. Maar liefst 79,8 procent van hen heeft in de afgelopen jaren één of meerdere opdrachten via deze marktplaatsen gekregen. Dit blijkt uit het themarapport ‘Marktplaatsen’ van onderzoeksmonitor ZZP Barometer dat is afgenomen onder 1673 Nederlandse freelancers en (z)zp’ers, waarvan 462 zelfstandige ict’ers.
De helft van de zzp’ers (49,6 procent) geeft aan bij één tot vijf marktplaatsen ingeschreven te staan, terwijl 6,2 procent van hen zelfs bij vijf of meer staat ingeschreven. Marktleider tussen de marktplaatsen is Freelance.nl, dat door 27,6 procent van de zzp’ers wordt gebruikt. Het is daarmee na LinkedIn (88,0 procent) zelfs groter dan Twitter (26,2 procent) en Facebook (19,6 procent) in het zakelijk gebruik door zzp’ers in Nederland.
Van de zzp’ers die marktplaatsen actief gebruiken om opdrachten te genereren, geeft de meerderheid, 57,9 procent op een totaal van 13,5 procent, aan voor het binnenhalen van opdrachten met zijn bedrijf hiervan afhankelijk te zijn. De meerderheid (70,0 procent) van alle zzp’ers geeft overigens aan op dit gebied niet of helemaal niet afhankelijk te zijn van marktplaatsen. Bovendien ziet 31,6 procent van alle zzp’ers marktplaatsen als toegevoegde waarde voor zijn bedrijf.
Betalen voor marktplaats
De zzp’er is zeer verdeeld over het wel of niet betalen voor een marktplaats voor opdrachten: 31,6 procent is bereid te betalen, terwijl 44,4 procent dat niet is en 34,2 procent (nog) geen mening heeft. De meerderheid geeft wel aan te willen betalen als er voldoende relevante, exclusieve en rechtstreekse opdrachten beschikbaar is, mits er een gratis mogelijkheid is kennis te maken met de betreffende marktplaats. Betalen op basis van een match, een percentage van het uurtarief of een vast bedrag per maand heeft in dat geval de voorkeur. Een kleine minderheid van de zzp’ers geeft aan dat zij vinden dat de opdrachtgever de (eventuele) kosten voor een marktplaats altijd zou moeten dragen.
81 procent van de respondenten heeft de afgelopen jaren nog nooit een opdracht gekregen via een marktplaats (zie rapport, grafiek 1). Hoe kan je dan beweren dat marktplaatsen zzp’ers vaak werk bezorgen?
Grootste nadeel van de (onafhankelijke) marktplaatsen zijn de opdrachtgevers: terugkoppeling op reacties is minimaal, tussenpersonen die zich anders voordoen, selectie op tarief in plaats van op kwaliteit (i.e er wordt al een tariefindicatie in de vacature gedaan die onder de normaal geldende tarieven ligt).
Daarnaast vind ik het schrikbarend dat zo’n groot deel van de zzp’ers zegt afhankelijk te zijn van de marktplaatsen. Naar mijn mening ben je dan te weinig ondernemer en kan je maar weer beter bij een detacheerder aan de slag gaan.
@Pim en @Redactie: toch blijven de cijfers erg verwarrend. Die 23,3% zie je alleen terug als percentage dat via bemiddelingsbureaus werkt (pagina 11); lijkt mij niet relevant i dit verband. Daarentegen staat in diezelfde grafiek slechts 10,1% genoemd als percentage dat via Marktplaatsen werkt. Dus als ik het goed lees maakt 10,1% gebruik van Marktplaatsen om opdrachten te verwerven en heeft 18,6% wel eens een opdracht via een Marktplaats verkregen (pag 6). Knappe score…
@Redactie Een betere en nog steeds korte kop zou zijn ‘Marktplaatsen bezorgen aangesloten ZZP’er vaak werk’, alhoewel @EarlyBert na lezing van het rapport hier ook een paar kritische kanttekeningen bij plaatst.
Laten we wel wezen, het rapport rammelt, het is ook veelzeggend dat nergens bij de tabellen de N genoemd wordt en dat bij de verantwoording staat dat de redactie van ZZP Barometer zelf de gegevens verzameld, geanalyseerd en gevisualiseerd heeft.
Jammer, en een gemiste kans, een goede ZZP Barometer met een gedegen verantwoording zou een waardevol instrument zijn.
@Pim @EarlyBert
Heren,
Hierbij een uitleg van de totstandkoming van de cijfers die jullie in twijfel trekken:
– A: 23,3% zzp’ers gebruikt marktplaatsen actief om opdrachten te genereren (zie: p. 11, samenvoeging van “inhuursite-/desk” (2x) en “marktplaats voor opdrachten” = 5,8%+7,4%+10,1%);
– B: 18,6% zzp’ers heeft 1x of (heel) vaak een opdracht gekregen via marktplaats(en) (zie: p. 6, 100 -/- 81,4%)
– C: (B/A*100%=) 79,8% v.d. op marktplaats actieve zzp’ers heeft in de afgelopen jaren één of meerdere opdrachten via marktplaatsen verkregen.
Bovendien is de “n” duidelijk vermeld in de sectie “Verantwoording” aan het eind van het rapport (n=1673). Tenslotte wordt netjes aangegeven dat professioneel onderzoeksbureau MarktEffect uit Eindhoven het onderzoek uitvoert en het panel beheert. Ik hoop als oprichter en initiatiefnemer van de ZZP Barometer zo een en ander verduidelijkt te hebben, en duidelijk te maken dat de ZZP Barometer wel degelijk tot stand is gekomen en is gepubliceerd met een gedegen verantwoording.
Hartelijke groet,
Jeroen Sakkers
(ZZP Barometer)
@Jeroen: bedankt voor de toelichting. Dit had ik zo niet kunnen bedenken, maar met deze uitleg snijdt het in ieder geval meer hout!
Nu nog “marktplaatsen” recrutervrij , dan heeft het nog veel meer kans.
@Jeroen.
Je mist @Pim’s belangrijkste punt: je kan wel een onderzoeksbureau gebruiken om een panel te beheren, maar als je als “redactie” de data verzamelt en analyseert, en juist dat niet aan een onafhankelijke onderzoeker overlaat, begeef je je op erg dun ijs en kan je onmogelijk nog spreken van onafhankelijk onderzoek.