De bestuurders van het Kadaster houden vast aan het uitbesteden van de ict-taken op het gebied van kantoorautomatisering, werkplekbeheer en rekencentrumdiensten. Negentig automatiseerders zullen, als zij hun huidige werk willen behouden, naar Capgemini moeten overstappen. Dit is vanochtend medegedeeld aan het personeel. Er bestaat veel verzet tegen het plan binnen het Kadaster. De ondernemingsraad besluit binnen een maand nog of het naar de Ondernemingskamer stapt.
Woordvoerster Carla Mulder van het Kadaster zegt dat naar aanleiding van een aantal zorgpunten van de ondernemingsraad de raad van bestuur de afgelopen tijd drie acties heeft ondernomen: de business case opnieuw laten bereken, met een quick scan het alternatieve plan doornemen en het contract met Capgemini weer in detail doorgesproken. Zij zegt dat de directie daaruit opnieuw heeft geconcludeerd dat bedrijfsmatig gezien doorgaan met sourcing de beste oplossing is.
Het besluit om door te gaan is opnieuw aan de or voorgelegd. Die heeft een maand de tijd om een keuze te maken uit drie opties: het besluit accepteren met een positief advies, vasthouden aan het negatief advies maar zich neerleggen bij het besluit of de zaak voorleggen aan de Ondernemingskamer in Amsterdam.
Zegsvrouw Mulder wijst er op dat er een stevig sociaal pakket ligt voor de negentig man die mogen kiezen of ze meegaan naar Capgemini. Dat pakket was al eerder overeengekomen met de vakbonden en bestaat onder meer uit een terugkeergarantie en het mogen werken vanuit de locatie in Apeldoorn van Capgemini. De medewerkers hoeven dus niet te verhuizen naar een locatie buiten Apeldoorn, waar het Kadaster ook is gevestigd.
Weerstand
In maart 2012 won Capgemini al de aanbesteding voor het overnemen van een groot deel van de ict-taken, zij het dat het daar ging om een voorlopige gunning. Het contract, dat in de honderden miljoenen kan lopen, tussen Capgemini en de landelijke organisatie voor het registreren en verstrekken van vastgoedgegevens zou voor tien jaar worden afgesloten. De aankondiging dat het Kadaster tot uitbesteding van de ict wil overgaan, zorgde voor veel onrust onder het personeel. Hoewel de vakbonden uiteindelijk instemden met het sociaal plan dat in het kader van de outsourcing was opgesteld, bleef de ondernemingsraad fel tegen en adviseerde negatief.
Terugkeergaranties
Volgens kringen rond het personeel heeft de directie het personeel vanochtend meegedeeld dat het de business case opnieuw heeft laten bekijken door KPMG. Die casus zou volgens het adviesbureau nog steeds positief zijn, ook al zouden er nul medewerkers de overstap naar Capgemini maken. Een plan B – om alles zelf te blijven doen, met eigen mensen en vernieuwing – is alleen gelijkwaardig aan het sourcingplan als er mensen worden ontslagen. Daar kiest de directie niet voor.
Verder meldden de bestuurders dat zij de garantie hebben gekregen van de Europese top van Capgemini uit Frankrijk dat de automatiseerder de personele afspraken uit sociaal akkoord over onder andere werkgarantie en werkpakketgarantie gestand zal doen. Het Kadaster vroeg om deze aanvullende belofte naar aanleiding van de negatieve berichten over de omgang met personeel door Capgemini in Nederland.
De terugkeergarantie voor het personeel loopt maximaal drie jaar. Binnen een jaar mogen medewerkers besluiten terug te keren naar het Kadaster. Wie terugkeert komt vervolgens in een mobiliteitstraject terecht voor begeleiding naar ander werk. Na dit jaar hebben medewerkers nog eens twee jaar de mogelijkheid om terug te keren naar het Kadaster, wanneer zou blijken dat Capgemini zich niet aan de gemaakte afspraken houdt of iets vraagt wat niet conform contract is. Ook in dat geval komt een teruggekeerde medewerker in de mobiliteit.
Geen verrassing
Een ander punt dat de bestuurders aan de orde stelden was dat de landsadvocaat heeft geoordeeld dat het gunningstraject correct is verlopen sinds de voorlopige gunning. Ook heeft een ander adviesbureau Deloitte de status van de regieorganisatie, die wordt gezien als een succesfactor voor succesvolle outsourcing, als voldoende beoordeeld. Dit tot verbazing van de mensen op de werkvloer die weinig vertrouwen hebben in de kwaliteit van de invulling van de regieorganisatie.
Voor hen komt het besluit overigens niet als een verrassing; het merendeel gelooft niet dat de outsouring een succes gaat worden voor het Kadaster en voor hen.
Capgemini laat in een reactie weten ‘enorm trots te zijn op het vertrouwen dat het Kadaster in Capgemini stelt. ‘Wij kijken er naar uit om in de komende jaren samen te werken met het Kadaster’, aldus Frans van den Hurk, directeur Infrastructure Services van Capgemini Benelux.
Capgemini zal – net als bij andere overnames – alleen maar geinteresseerd zijn in de klanten/connecties van Kadaster en niet in hun personeel. Mijn advies is aan hen om zo snel mogelijk je eigen plan te trekken. Anders krijg je over enige tijd, dat je een loonoffer van 20% gevraagd wordt (bedoeld om je weg te pesten). Dit kun je maar beter voor zijn.
Wat laten mensen zich toch een hoop wijs maken, contracten of niet er zijn altijd weer juridische truukjes om er onderuit te komen, deze mensen of zeker een aantal eindigt in de WW.
Er komt bijvoorbeeld na de overname een sanering en dan kunnen ze mensen boventallig verklaren en dan ben je gewoon exit!
Een werkgever/bestuurder geeft geen reet om de mensen, het gaat hen om de targets die zij onder de neus hebben geschoven gekregen mogelijk met een vette bonus.
Er kunnen zoveel hidden agenda’s zijn en dat gaan ze echt niemand aan de neus hangen.
Daarnaast onder het mom van de “crisis” kunnen werkgevers zich vrijwel alles permitteren en dat gaat alleen nog maar erger worden.
Jullie krijgen een aanbod als bestuurder, je krijgt een contract bij bedrijf X van 3 jaar a 300.000 jaarsalaris en een bonus van 500.000 als je in die 3 jaar er 100 man uit knikkert hoeveel van jullie pakken deze “klus” aan? 😉
De meeste zullen roepen daartoe zal ik mij nooit verlagen.
Oh ja,…..je zit al een jaar in de WW van de 200 sollicitaties, 180 keer nooit meer iets gehoord.
@ex Capper, En laat mij raden, die klant neemt nog steeds diensten af van CapGemini het gaat toch altijd om het geld nooit om de mensen.
Peoplemanagement en meer van dat soort bullshit is een gepasseerd station als het al ooit bestaan heeft.
Plausibele reacties, die laatste!
Onbegrijpelijk hoe bedrijven (Kadaster in dit geval) zich toch steeds weer laten inpakken door dat soort bedrijven (Capgemini in dit geval).
Je zou verwachten dat bedrijven toch ook een trackrecord willen zien en de verhalen kennen van weggepest worden door de zelfingenomen mannetjes/vrouwtjes bij CAP. Laat staan vrouwelijke CAP’ers die zwanger zijn en weggepest worden met slechte beoordelingen of een opdracht moeten doen aan de andere kant van het land… Kansloos!
Als oud ge-incourcede medewerker kan ik meepraten over hoe Capgemini met mensen omgaat. Het gaat inderdaad om het bedrijfsresultaat, en als dat goed is kan er veel. Zodra het bedrijfsresultaat minder wordt, zijn het de beleidmakers en medewerkers die daar primair op afgerekend worden.
Maar… wie doen het werk dan? Dat zijn toch ook dezelfde mensen die afgerekend worden als het mis gaat (overigens worden zij ook rijkelijk beloond als het goed gaat).
Capgemini is alleen een bedrijf waar veel vaker dan bij andere bedrijven medewerkers te horen krijgen dat ze niet meer bij de organisatie passen. Dat is een overlevingsstrategie. Als ik om mij heen kijk en zie hoeveel organisaties omvallen, en dat Capgemini in staat is nog (minimaal) winst te maken, het in de markt zelfs iets beter doet dan de concurrentie, denk ik dat ze het zakelijk niet zo slecht doen.
Als je jarenlang als ambtenaar of trendvolger steeds meer salaris opgepakt hebt, en nu in vergelijking tot een Young Professional weinig meer presteert, maar wel het dubbele kost. Wat zou jij doen als je een bedrijf leidt waar winst erg belangrijk is?
De zorgen van de Kadastermedewerkers zijn slechts terecht als zij ten opzichte van de prestaties relatief te veel verdienen. Kun je het een (nieuwe) werkgever kwalijk nemen dat ze daar kritisch op zijn? Dit is een maatschappelijk probleem waar iets aan gedaan moet worden, CAPgemini loopt daarin nu voorop, en wie voorop loopt vangt ook de klappen van de publieke opinie…
Als medewerker die zelf uit een organisatie komt waar een CAO was en salarisverhogingen jaarlijks normaal zit ik overigens ook in de gevarenzone, maar door inzet en scholing kun je het mes in je salaris voorblijven. En als dat niet meer lukt? Mijn belang is niet altijd hetzelfde als het bedrijfsbelang… Dan kies ik eieren voor mijn geld en zal waarschijnlijk afscheid nemen…
@CAPPER, Scholing en inzet zijn zeker belangrijk. Maar waar de ‘waan van de dag’ heerst wordt het wel erg lastig. Nog afgezien van wat dit doet met de motivatie van je medewerkers.
Doorgaans gaan we graag uit van het positieve der dingen en zaken. Men heeft, en ik neem aan niet op een vod papier maar op solide gronden, een afweging gemaakt om het met Capgemini te gaan doen. Dat de meningen in deze verdeeld zijn waar het naam en reputatie van Capgemini in de markt aan gaat, moge duidelijk zijn.
Het is spijtig, het gebeurt jammer genoeg vaker, dat men van sommige dingen een trend weet te maken en soms is dat ook ten onrechte. Capgemini heeft verschillende professionals van verschillende disciplines en er zijn vele factoren waardoor een IT-project of traject anders loopt dan beoogt. Dat dit dan weliswaar onder de vlag van voornoemde gebeurd, zo om een hele andere reden een veeg teken moeten zijn.
Als men hoger in de hierarchie niet goed weet in te schatten waarom het wat vaker mis blijkt te gaan, dan heeft men nog een inhaalslag te maken. Want we kunnen natuurlijk wel klagen, je kunt beter tijd en energie gebruiken een verbeteringsslag te maken en nog beter beslagen ten ijs komen.
Dat dit een zaak van solidariteit en gezamelijke eergevoel moet zijn, moge duidelijk zijn. je hebt namelijk in dergelijke trajecten iedereen bijzonder hard nodig.
Het enige wat men kan doen is Capgemini gewoon de ruimte geven en misschien wat minder afkammen. We zijn tenslotte allemaal professionals nietwaar?
Op het gebied van rekencentra zijn er veel ontwikkelingen:
– Technische vernieuwing: Cloudcomputing en andere zaken
– Organisatorische ontwikkeling: Inrichten rekencentra bij de overheid en het terugbrengen van het aantal ambtenaren.
Los van een sourcingstraject, zou gezien het bovenstaande de functie van het rekencentra bij zbo’s als het Kadaster toch ter discussie komen te staan. Met onzekerheid bij de medewerkers over hun positie.
Via het huidige traject, kan je een jaar lang hands-on “training” in een moderne omgeving bij Cap Gemini, waarna je alsnog zou kunnen besluiten via mobiliteit bij het Kadaster op zoek te gaan naar een andere baan.
Gedurende dat jaar bij Cap kan je ook rondom je heen kijken. Voor een nieuwe werkgever zal de ervaring die is opgedaan bij Cap zeker een meerwaarde vormen t.o.v. de werkervaring alleen bij Kadaster.
Baadt het niet het schaadt ook niet.
Veel reacties blijven mij verbazen. Overal wordt IT uitbesteed (bedrijfsleven, centrale overheid, fuserende gemeentes), met bijbehorende consequenties voor mensen – maar het Kadaster zou uniek zijn in zijn complexiteit en (personele) risico’s. Ik geloof dat niet: is de complexiteit van een bank (of telecom aanbieder of ministerie of Belastingdienst) minder groot dan van een Kadaster?
Daarnaast verwachten velen een fiasco: voor het Kadaster, maar vooral voor de individuele medewerker. Dan is mijn wedervraag: oh ja? Waarom is een nieuwe werkgever bij voorbaat al negatief? Welke invloed heb je zelf op je toekomst?
Zowel Kadaster als Cap zijn gebaat bij een positieve ervaring en bij beide partijen werken veel capabele mensen, dus waarom zouden zij er geen succes van kunnen maken?
Ik sluit me kortom aan bij NumoQuest en EenAndereKijk: als het jou betreft, houd dan je ogen en oren open en maak je eigen keuzes. Bijna iedereen moet momenteel inleveren, bijscholen, omscholen, flexibel zijn; dus jij kan dat ook! Je hebt in ieder geval nog 3 jaar werk en dat biedt kansen die je bij een ontslagronde maar moeizaam zou krijgen: vanuit een vaste baan en binnen een bedrijf als Cap heb je gewoonweg meer mogelijkheden (en vooral: mentale flexibiliteit) dan vanaf de bank thuis. Zo’n kans – met garanties van het Kadaster – krijg je misschien niet nog eens.
Je IT-collega’s die bij het Kadaster blijven hebben het waarschijnlijk minstens zo moeilijk als jij: zij krijgen geen garanties en hun werkzaamheden worden wezenlijk anders. Bovendien mogen zij straks de onvermijdelijke “service-dip” gaan uitleggen aan de rest van het Kadaster…
Een ander besturingsmodel. Een nieuwe directeur IT die inhoud geeft aan het belang van de informatiefunctie.
http://www.ebbinge.nl/k/nl/vacancy/v/KADASTER—DIRECTEUR-IT/Apeldoorn/19707