De bestuurders van het Kadaster houden vast aan het uitbesteden van de ict-taken op het gebied van kantoorautomatisering, werkplekbeheer en rekencentrumdiensten. Negentig automatiseerders zullen, als zij hun huidige werk willen behouden, naar Capgemini moeten overstappen. Dit is vanochtend medegedeeld aan het personeel. Er bestaat veel verzet tegen het plan binnen het Kadaster. De ondernemingsraad besluit binnen een maand nog of het naar de Ondernemingskamer stapt.
Woordvoerster Carla Mulder van het Kadaster zegt dat naar aanleiding van een aantal zorgpunten van de ondernemingsraad de raad van bestuur de afgelopen tijd drie acties heeft ondernomen: de business case opnieuw laten bereken, met een quick scan het alternatieve plan doornemen en het contract met Capgemini weer in detail doorgesproken. Zij zegt dat de directie daaruit opnieuw heeft geconcludeerd dat bedrijfsmatig gezien doorgaan met sourcing de beste oplossing is.
Het besluit om door te gaan is opnieuw aan de or voorgelegd. Die heeft een maand de tijd om een keuze te maken uit drie opties: het besluit accepteren met een positief advies, vasthouden aan het negatief advies maar zich neerleggen bij het besluit of de zaak voorleggen aan de Ondernemingskamer in Amsterdam.
Zegsvrouw Mulder wijst er op dat er een stevig sociaal pakket ligt voor de negentig man die mogen kiezen of ze meegaan naar Capgemini. Dat pakket was al eerder overeengekomen met de vakbonden en bestaat onder meer uit een terugkeergarantie en het mogen werken vanuit de locatie in Apeldoorn van Capgemini. De medewerkers hoeven dus niet te verhuizen naar een locatie buiten Apeldoorn, waar het Kadaster ook is gevestigd.
Weerstand
In maart 2012 won Capgemini al de aanbesteding voor het overnemen van een groot deel van de ict-taken, zij het dat het daar ging om een voorlopige gunning. Het contract, dat in de honderden miljoenen kan lopen, tussen Capgemini en de landelijke organisatie voor het registreren en verstrekken van vastgoedgegevens zou voor tien jaar worden afgesloten. De aankondiging dat het Kadaster tot uitbesteding van de ict wil overgaan, zorgde voor veel onrust onder het personeel. Hoewel de vakbonden uiteindelijk instemden met het sociaal plan dat in het kader van de outsourcing was opgesteld, bleef de ondernemingsraad fel tegen en adviseerde negatief.
Terugkeergaranties
Volgens kringen rond het personeel heeft de directie het personeel vanochtend meegedeeld dat het de business case opnieuw heeft laten bekijken door KPMG. Die casus zou volgens het adviesbureau nog steeds positief zijn, ook al zouden er nul medewerkers de overstap naar Capgemini maken. Een plan B – om alles zelf te blijven doen, met eigen mensen en vernieuwing – is alleen gelijkwaardig aan het sourcingplan als er mensen worden ontslagen. Daar kiest de directie niet voor.
Verder meldden de bestuurders dat zij de garantie hebben gekregen van de Europese top van Capgemini uit Frankrijk dat de automatiseerder de personele afspraken uit sociaal akkoord over onder andere werkgarantie en werkpakketgarantie gestand zal doen. Het Kadaster vroeg om deze aanvullende belofte naar aanleiding van de negatieve berichten over de omgang met personeel door Capgemini in Nederland.
De terugkeergarantie voor het personeel loopt maximaal drie jaar. Binnen een jaar mogen medewerkers besluiten terug te keren naar het Kadaster. Wie terugkeert komt vervolgens in een mobiliteitstraject terecht voor begeleiding naar ander werk. Na dit jaar hebben medewerkers nog eens twee jaar de mogelijkheid om terug te keren naar het Kadaster, wanneer zou blijken dat Capgemini zich niet aan de gemaakte afspraken houdt of iets vraagt wat niet conform contract is. Ook in dat geval komt een teruggekeerde medewerker in de mobiliteit.
Geen verrassing
Een ander punt dat de bestuurders aan de orde stelden was dat de landsadvocaat heeft geoordeeld dat het gunningstraject correct is verlopen sinds de voorlopige gunning. Ook heeft een ander adviesbureau Deloitte de status van de regieorganisatie, die wordt gezien als een succesfactor voor succesvolle outsourcing, als voldoende beoordeeld. Dit tot verbazing van de mensen op de werkvloer die weinig vertrouwen hebben in de kwaliteit van de invulling van de regieorganisatie.
Voor hen komt het besluit overigens niet als een verrassing; het merendeel gelooft niet dat de outsouring een succes gaat worden voor het Kadaster en voor hen.
Capgemini laat in een reactie weten ‘enorm trots te zijn op het vertrouwen dat het Kadaster in Capgemini stelt. ‘Wij kijken er naar uit om in de komende jaren samen te werken met het Kadaster’, aldus Frans van den Hurk, directeur Infrastructure Services van Capgemini Benelux.
Daar zal het Kadaster nog wel flink spijt van krijgen.
Die 90 man van Kadaster gaat een zware tijd tegemoet.
Want Cap zal over een paar jaar, wel flink snijden in hun salaris.
Of ze ontslaan, wat waarschijnlijker is.
Bij dit soort uitbestedingen is het personeel zwaar de dupe.
het ergste is is dat het Kadaster meer geld kwijt is aan IT, minder kwaliteit krijgt, en er voor zorgt dat 90 man over een paar jaar in de WW zitten.
Uitbestedingen zoals deze zouden eigenlijk wettelijk verboden moeten worden.
@Henk: wat vind ik jou gemeen zeg. De medewerkers gaan een contract krijgen waarin CAP werk- en werkpakket garantie biedt. Een garantie! En CAP is een eerlijke partij! dus wij hoeven ons geen zorgen te maken. “Zo een mooie aanbieding krijgen jullie nooit meer” heeft mevrouw Burmanje zellef gezegd en als zij dat zegt dat is dat zo!
De business case zal vermoedelijk weer alleen op de “te meten” feiten gaan. Dus spullenboel (ICT) en mensen (loonkosten) optellen afzetten tegen de kosten die onze vrienden van Cap ervoor vraagt.
1. Zijn de transitiekosten meegenomen
2. Worden de “oud-medewerker” kosten meegenomen (dus gaan ze in een kleiner pand zitten, etc….)
3. Wrijvingskosten (personeel, hoe je het ook wend of keert, gaat op grotere afstand staan van het Kadaster), dat leidt tot meerkosten van Cap. Het is onmogelijk alles wat 90 medewerkers nu doen in contracten te verankeren. Cap is een primair een commercieel bedrijf, dus het is uiteindelijk uurtje-factuurtje. Dat was bij het Kadaster veel minder zo.
Als het Kadaster (wat volgens mij een ZBO is, dus maatschappelijk relevant) echt lef heeft, maakt ze de business case publiek, en dan mag iedereen erop schieten. Ik durf te wedden, dat de case binnen 1 dag, niet meer valide is.
@atillav: nog zo een gemenerd! De business case is doorgerekend door onze eigen KPMG! En die vonden het goed! Ook dat heeft Dorine zelluf gezegd.
Goed bewaren dit artikel. In je agenda plaatsen dat je dit artikel over 5 jaar opnieuw moet nalezen. Vervolgens je (nu al voorspelbare) conclusies trekken. Tot over 5 jaar hier weer!
@goedgelovig
Dit heeft niks met “gemeen” te maken, maar met de realiteit. Je doet je gebruikersnaam wel eer aan als je werkelijk gelooft dat mensen staan te popelen om naar Cap te gaan.
Dat en wat betekent “zelluf”?
@Dirk http://nl.wikipedia.org/wiki/Sarcasme
Misschien ben ik ook wel gewoon sarcastisch/cynisch.
@Dirk, goedgelovig heeft zijn /sarcasme tags vergeten aan te zetten.
Ach ja,
Toen Pinkroccade werd overgenomen waren daar ook de garanties, beloftes en mooie woorden. Hoe kom je als Capgemini daar zonder problemen onderuit? hoe raak je iemand met al deze garanties hopla simpel en snel kwijt? Juist, een walgelijk slechte beoordeling geven. Als de medewerker daar dan tegen in verzet gaat, direct de kanton procedure opstarten en wegens ‘verstoorde arbeidsrelatie’ de boel ontbinden. En ja ik spreek uit ervaring. Ook ik had allerlei garanties. en duikelde van uitstekend in een half jaar naar zéér slecht, ondanks het uitstekende tussenverslag van mijn klant.