De bestuurders van het Kadaster houden vast aan het uitbesteden van de ict-taken op het gebied van kantoorautomatisering, werkplekbeheer en rekencentrumdiensten. Negentig automatiseerders zullen, als zij hun huidige werk willen behouden, naar Capgemini moeten overstappen. Dit is vanochtend medegedeeld aan het personeel. Er bestaat veel verzet tegen het plan binnen het Kadaster. De ondernemingsraad besluit binnen een maand nog of het naar de Ondernemingskamer stapt.
Woordvoerster Carla Mulder van het Kadaster zegt dat naar aanleiding van een aantal zorgpunten van de ondernemingsraad de raad van bestuur de afgelopen tijd drie acties heeft ondernomen: de business case opnieuw laten bereken, met een quick scan het alternatieve plan doornemen en het contract met Capgemini weer in detail doorgesproken. Zij zegt dat de directie daaruit opnieuw heeft geconcludeerd dat bedrijfsmatig gezien doorgaan met sourcing de beste oplossing is.
Het besluit om door te gaan is opnieuw aan de or voorgelegd. Die heeft een maand de tijd om een keuze te maken uit drie opties: het besluit accepteren met een positief advies, vasthouden aan het negatief advies maar zich neerleggen bij het besluit of de zaak voorleggen aan de Ondernemingskamer in Amsterdam.
Zegsvrouw Mulder wijst er op dat er een stevig sociaal pakket ligt voor de negentig man die mogen kiezen of ze meegaan naar Capgemini. Dat pakket was al eerder overeengekomen met de vakbonden en bestaat onder meer uit een terugkeergarantie en het mogen werken vanuit de locatie in Apeldoorn van Capgemini. De medewerkers hoeven dus niet te verhuizen naar een locatie buiten Apeldoorn, waar het Kadaster ook is gevestigd.
Weerstand
In maart 2012 won Capgemini al de aanbesteding voor het overnemen van een groot deel van de ict-taken, zij het dat het daar ging om een voorlopige gunning. Het contract, dat in de honderden miljoenen kan lopen, tussen Capgemini en de landelijke organisatie voor het registreren en verstrekken van vastgoedgegevens zou voor tien jaar worden afgesloten. De aankondiging dat het Kadaster tot uitbesteding van de ict wil overgaan, zorgde voor veel onrust onder het personeel. Hoewel de vakbonden uiteindelijk instemden met het sociaal plan dat in het kader van de outsourcing was opgesteld, bleef de ondernemingsraad fel tegen en adviseerde negatief.
Terugkeergaranties
Volgens kringen rond het personeel heeft de directie het personeel vanochtend meegedeeld dat het de business case opnieuw heeft laten bekijken door KPMG. Die casus zou volgens het adviesbureau nog steeds positief zijn, ook al zouden er nul medewerkers de overstap naar Capgemini maken. Een plan B – om alles zelf te blijven doen, met eigen mensen en vernieuwing – is alleen gelijkwaardig aan het sourcingplan als er mensen worden ontslagen. Daar kiest de directie niet voor.
Verder meldden de bestuurders dat zij de garantie hebben gekregen van de Europese top van Capgemini uit Frankrijk dat de automatiseerder de personele afspraken uit sociaal akkoord over onder andere werkgarantie en werkpakketgarantie gestand zal doen. Het Kadaster vroeg om deze aanvullende belofte naar aanleiding van de negatieve berichten over de omgang met personeel door Capgemini in Nederland.
De terugkeergarantie voor het personeel loopt maximaal drie jaar. Binnen een jaar mogen medewerkers besluiten terug te keren naar het Kadaster. Wie terugkeert komt vervolgens in een mobiliteitstraject terecht voor begeleiding naar ander werk. Na dit jaar hebben medewerkers nog eens twee jaar de mogelijkheid om terug te keren naar het Kadaster, wanneer zou blijken dat Capgemini zich niet aan de gemaakte afspraken houdt of iets vraagt wat niet conform contract is. Ook in dat geval komt een teruggekeerde medewerker in de mobiliteit.
Geen verrassing
Een ander punt dat de bestuurders aan de orde stelden was dat de landsadvocaat heeft geoordeeld dat het gunningstraject correct is verlopen sinds de voorlopige gunning. Ook heeft een ander adviesbureau Deloitte de status van de regieorganisatie, die wordt gezien als een succesfactor voor succesvolle outsourcing, als voldoende beoordeeld. Dit tot verbazing van de mensen op de werkvloer die weinig vertrouwen hebben in de kwaliteit van de invulling van de regieorganisatie.
Voor hen komt het besluit overigens niet als een verrassing; het merendeel gelooft niet dat de outsouring een succes gaat worden voor het Kadaster en voor hen.
Capgemini laat in een reactie weten ‘enorm trots te zijn op het vertrouwen dat het Kadaster in Capgemini stelt. ‘Wij kijken er naar uit om in de komende jaren samen te werken met het Kadaster’, aldus Frans van den Hurk, directeur Infrastructure Services van Capgemini Benelux.
@Eddy Waar ik vooral benieuwd naar ben, waarom zul je uitbesteden? Ik vraag me af of dat altijd zo handig is. Ik heb begrepen dat daar de medewerkers ook hun vraagtekens bij hebben. Dat je gangbare zaken uitbesteedt, beheer van werkplekken en infrastructuur, daar kan ik nog iets van begrijpen maar om ook je bedrijfskritsche applicaties over de schutting te gooien lijkt me uitermate onwijs. Daarmee gooi je ook je kennis weg en creëer je een verkeerde afhankelijkheid naar mijn mening.
Dat er medewerkers zich zorgen maken over een overname door Cap dat kan ik ook goed begrijpen. Zo goed komt Cap niet in het nieuws en voordat je het weet word je overgenomen om er na een paar jaar toch uitgemikt te worden.
Capgemini is groot en het zou hier gaan om de afdeling Infrastructure waar het Kadaster-personeel de overstap naar maakt. Daar is toch niets mis mee?
@Ben
Het probleem is gebrek aan vertrouwen. Bij eerdere overnames heeft Capgemini nogal wat afspraken geschonden en het overgenomen personeel het vuur aan de schenen gelegd. Ook schijnt overgenomen personeel uitspraken als ‘je bent via de achterdeur binnengekomen’ te horen te krijgen bij beoordelingen, waarbij Cap aangeeft het overgenomen personeel anders te zien als het eigen personeel.
Daarnaast is Capgemini inmiddels ook vrij berucht om de zogenaamde demotie gesprekken, waarbij salarissen tot wel twintig procent naar beneden worden bijgesteld.
Al met al hebben de mensen geen vertrouwen in Cap als werkgever en willen ze liever bij het kadaster blijven.
Capgemini is de uitvinder in Nederland van de zogenaamde demotie gesprekken. hierbij kan je salaris tot 20 procent naar beneden worden bijgesteld.
@Ben
Die afdeling Infrastructure is zelfs berucht buiten Capgemini.
Daar heeft Cap een ernstig probleem. Daar mag inderdaad een grote schoonmaak worden gedaan. Een van de slechtste plekken om bij Cap te zitten.
@Eddy
Resultaten uit het verleden, bewijzen het tegendeel.
Je kan beter solliciteren vanuit een goede baan bij het Kadaster.
Bij Capgemini kan je verwachten, dat je functie wordt uitgekleed.
Vervolgens wordt je salaris gekort, met trucjes als demotie.
Als je dan gaat solliciteren ben je minder interessant.
Droevig om te lezen dat medewerkers zo als oud vuil worden behandeld. Verkocht in een contract. Terwijl men weet dat de toekomst van die medewerkers er slechter van wordt. En met dit outsourcingstrucje hoeft men geen dure ontslagvergoedingen te betalen.
Helemaal absurd is dat het Kadaster meer gaat betalen, voor lagere kwaliteit.
@Keesje
Nee, de klant heeft Cap de deur uit gezet. in plaats van de beloofde 5 procent (per jaar) minder kosten werden de kosten alleen maar hoger. duurde oplevering langer, zaten er meer fouten die tijdens acceptatie ‘nog even snel’ weg gepoetst werden ( een goede unit test had die er uit kunnen halen). Om een lang verhaal kort te maken, Cap heeft de boel in de drie jaar na mijn verdwijnen volledig verk……t.
En uiteraard is dat volledig de schuld van de klant…..
@Capper: Scholing? al eens toestemming gekregen om een Externe opleiding te gaan doen als je een één/twee jaar op de bank zit? Nee, die krijg je niet. eerst weer een bijdrage leveren aan de marge. En als je dat dan doet, verrek, dan heb je geen tijd meer voor die opleiding.
Mensen hier spreekt een ex-IT-er van het Kadaster.
Jaren geleden was het me al duidelijk dat er weinig te behalen viel bij het Kadaster. Goede sfeer, zeer goede arbeidsvoorwaarden, maar te weinig uitdaging. Het salaris van veel medewerkers staat niet in verhouding met de kunde die er tegenover staat. Absoluut niet marktconform. Ondertussen is er jarenlang door de monopoliepositie van het Kadaster genoeg geld geweest, waardoor de druk op de ketel beperkt bleef.
@goedgelovig, @ben en de rest die hoop heeft…
Het is geen pretje om er te werken. Beloftes stellen niets voor. Kadasters let op!
1. Laat je niet isoleren van de groep, blijf bij elkaar en zorgt dat je niet tegen elkaar opgezet wordt.
2. Laat je niet intimideren of beïnvloeden door een P manager, blijf jezelf!
Het doel is jou de deur uit te krijgen.
Middelen zijn: isoleren van de groep, intimideren en blijven bestoken met onzin (zodat je deze vanzelf gaat geloven).
Welcome to hell!
@Henk
Het is mij duidelijk dat je bij het Kadaster werkt en je inmiddels realiseert dat je wat te vrezen hebt. Het was toch al jaren geleden duidelijk dat de huidige situatie bij het Kadaster een keer zou ophouden?
Deze uitbesteding is o.a. te danken aan het feit dat men binnen de ICT-club jarenlang in luxe heeft geleefd.