Rotterdamse ondernemers zijn in Nederland het verst met online ondernemen. Zo geeft 38 procent aan dat het slechts een laptop nodig heeft om de winkel te kunnen openen. Daarmee laat Rotterdam ondernemers in andere grote steden ver achter zich. Amsterdam volgt op een derde plek met 23 procent. Dit blijkt uit onderzoek van softwareleverancier Exact naar online ondernemen in het mkb, uitgevoerd onder 984 ondernemers.
Gaat het om de inzet van sociale media, dan geeft 43 procent van de Rotterdamse ondernemers aan dat zij daarop actief zijn voor zakelijke doeleinden, al zouden ze er allemaal graag meer uit willen halen. Daarmee lopen ze iets achter op het landelijk gemiddelde van 53 procent. Daar staat wel tegenover dat 41 procent van de Rotterdamse ondernemers aangeeft dat zij binnen hun branche worden gezien als koplopers op het gebied van internet en technologie. Kijken we naar het Nederlandse gemiddelde dan geeft slechts 29 procent dit aan.
Digitaal succes
Als er gekeken wordt naar de waarde die ondernemers halen uit een zakelijk online netwerk, dan blijkt dat Rotterdamse ondernemers hier veel succes boeken. 16 procent van hen geeft aan dat ze bijna niet digitaler kunnen netwerken en dat ze veel nieuwe contacten opdoen uit een netwerk zoals LinkedIn. Hiermee hebben Rotterdammers wederom een duidelijk streepje voor op Amsterdamse ondernemers, waarvan slechts 6 procent dit aangeeft.
Naast al deze positieve cijfers blijkt toch dat gemiddeld 18 procent van de Nederlandse ondernemers in het mkb nog steeds nauwelijks zichtbaar is online. Je moet heel goed zoeken, wil je hen op internet tegenkomen. Dat geldt zowel voor de website als voor aanwezigheid op social media zoals Twitter, LinkedIn en Facebook. In Rotterdam geldt dit voor één op de zes ondernemers en in Amsterdam zelfs voor één op de vijf.
Amsterdam volgt nieuwe technologie meer
Uit het onderzoekresultaten blijkt dat Rotterdamse ondernemers voorop lopen op het gebied van digitalisering. Toch staat Amsterdam op het punt om Rotterdam voorbij te streven. Op de vraag of ondernemers zich bewust zijn van de nieuwste technologische ontwikkelingen, geeft 46 procent van de Rotterdamse ondernemers aan dit met regelmaat te volgen en te kijken hoe zij daar concreet het bedrijf mee kunnen verbeteren. Van de Amsterdamse ondernemers zegt 56 procent dit.
Slechts 6 procent van de Amsterdammers geeft aan niet bezig te zijn met de nieuwste mogelijkheden die het internet en technologie hen kan bieden. En dat is maar een kleine groep, naast de 27 procent van de Rotterdamse ondernemers die de technologische ontwikkelingen negeert.
Digitalisering is een container begrip. Dat blijkt ook wel uit dit artikel, wat eigenlijk niet zoveel zegt. Rotterdam loopt voorop…In wat dan precies? En hoe verhoudt zich dat tot innovatie? Waar bestaat de populatie van 984 ondernemers uit? Zijn dit Exact klanten? Wat verstaat Exact, maar ook de ondernemers in digitalisering?
Misschien kunt u ons verwijzen naar het daadwerkelijk onderzoek(-srapport).
Gelukkig wel een artikel waar het glas halfvol is. Je kan namelijk ook de nadruk leggen op de 18 procent die online niet te vinden is. Of op X procent die wel online is maar geen gekozen doel heeft voor het digitale kanaal. Je moet het uitproberen dus ervaren en dan kan vanzelf stapjes nemen in een goede inpassing. Het is net als ondernemen…