De lokale serviceaanbieder Fieber biedt een innovatief 'service provider 2.0'-bedrijfsmodel voor mkb-klanten aan via de verkoop van glasvezelverbindingen en het uitgebreide platform voor clouddiensten van KPN, gebaseerd op Parallels Automation en APS. Dit model verzorgt de levering van glasvezelverbindingen en -toepassingen op een pay-per-use basis voor het midden- en kleinbedrijf in Nederland zonder dat Fieber hiervoor zelf enige investeringen in infrastructuur zou doen.
Om dit te kunnen waarmaken, moest Fieber op zoek naar een infrastructuuraanbieder die de levering en facturering van de verbindingen en diverse clouddiensten kon automatiseren. Fieber besloot om voor de realisering van zijn visie samen te werken met KPN Wholesale, een telecommunicatiebedrijf en aanbieder van clouddiensten.
Door de verkoop van clouddiensten via het platform van KPN Wholesale en Parallels Automation, kon Fieber vrijwel zijn gehele backoffice-infrastructuur outsourcen en hoogwaardige bedrijfstoepassingen aanbieden. Dit heeft geresulteerd in een zeer efficiënt bedrijfsmodel dat Fieber in staat stelt zich te richten op die zaken die een toegevoegde waarde voor bedrijven bieden; nuttige diensten en een hoogwaardige klantenervaring. Na zijn oprichting eind 2011 heeft Fieber meer dan vijfhonderd klanten weten binnen te halen. In 2013 zal Fieber nieuwe pakketten aan clouddiensten introduceren die bestemd zijn voor specifieke bedrijfstypen en -grootten.
Bedrijfsuitdagingen
Fieber is een jong, dynamisch bedrijf dat is gevestigd in Nederland en zichzelf beschouwt als een serviceprovider 2.0 binnen de markt voor communicatieverbindingen en clouddiensten. Fieber begon met het aanbieden van glasvezelverbindingen, maar het management was vanaf het begin van plan om hogerop te ‘klimmen’ binnen de waardeketen met de levering van clouddiensten aan het midden- en kleinbedrijf.
‘Wij begonnen met een heel simpele missie: de vereenvoudiging van de levering van potentieel complexe communicatie- en it-diensten voor middelgrote en kleine bedrijven met tot wel vijftig medewerkers’, zegt Fieber-oprichter en ceo Marc Visser. ‘Wij waren tevens van plan om te innoveren via de ontwikkeling van een one-stop-shop voor supersnelle internettoegang en geweldige toepassingen die exclusief in de cloud zouden worden aangeboden. Met andere woorden: wij wilden geen eigen infrastructuur opzetten en beheren. Wij wilden zoveel mogelijk outsourcen, zodat wij ons konden richten op de klantervaring, met name op diensten met een toegevoegde waarde, zoals online werkplekken waarvoor een interactie met de klant is vereist. Wij waren ervan overtuigd dat wij hierdoor over een concurrentievoordeel zouden beschikken ten opzichte van aanbieders die niet proactief communiceren met de klant of niet op diens behoeften inspelen, omdat zij te veel tijd en resources inzetten voor het beheer van hun eigen servers, verbindingen en toepassingen.’
Fieber moest dus een partner vinden die het bedrijf in staat zou stellen glasvezelverbindingen en clouddiensten te verkopen, zonder dat er kapitaalinvesteringen in de infrastructuur nodig zouden zijn. KPN Wholesale kon, als telecombedrijf en pionier op het gebied van de levering van glasvezelverbindingen en clouddiensten, beide wensen vervullen. Dit aanbod van KPN wordt ondersteund door Parallels Automation.
Oplossing
Fieber verkoopt de toegang tot het platform voor glasvezelverbindingen en clouddiensten van KPN Wholesale, gebaseerd op Parallels Automation. Hierdoor hoeft Fieber niet zelf een leveringsinfrastructuur op te zetten en te beheren. Parallels Automation is een systeem voor de levering van beheer- en clouddiensten. Het biedt een combinatie van software en toegang tot duizenden beheer- en clouddiensten. Het wordt tevens ondersteund door diensten en ondersteuning die is vereist om aanbieders te helpen een winstgevende cloudgebaseerde inkomstenstroom op te zetten.
Het Parallels Automation-platform van KPN is exclusief bedoeld voor toepassingen die APS gebruiken, een open standaard die gezamenlijk door Parallels is ontwikkeld. APS is de standaard binnen de branche voor de samenvatting en automatisering van de levering van SaaS-toepassingen, waardoor deze makkelijker en sneller kunnen worden geïmplementeerd en op de markt kunnen worden gebracht dan wanneer hiervoor een speciale api had moeten worden ontwikkeld.
Voordelen
Samengevat stellen het Parallels Automation platform van KPN in combinatie met de clouddiensten van APS Fieber in staat om nieuwe markten te ontsluiten met het service provider 2.0-bedrijfsmodel, kapitaalinvesteringen tot een minimum te beperken door bijna de gehele backoffice-infrastructuur te outsourcen, moeiteloos clouddiensten te verkopen aan reeds bestaande glasvezelklanten en eindgebruikers een toegevoegde waarde te bieden in de vorm van een vereenvoudigde it, verlaagde kosten, soepelere werkprocessen, een hogere productiviteit en een lager stressniveau.
‘Ons bedrijfsmodel zou gewoonweg niet mogelijk zijn zonder Parallels Automation’, zegt Visser. ‘Dankzij onze sterke verkooppositie binnen het Parallels-platform van KPN Wholesale kunnen wij bijna onze gehele backoffice aan KPN outsourcen. Hierdoor is onze bedrijfsvoering zeer efficiënt, terwijl wij wel over de flexibiliteit beschikken om snel nieuwe SaaS-diensten aan te bieden waarmee onze klanten hun bedrijf kosteneffectiever kunnen maken. Het resultaat: van nul naar ruim vijfhonderd klanten in twaalf maanden.’
De Kookfabriek
Een van deze klanten is De Kookfabriek, een cateringbedrijf dat door drie vrienden is opgericht en een niche heeft ontdekt binnen de bedrijfsmarkt voor kook-, diner- en culinaire evenementen. Nadat het bedrijf acht jaar zijn eigen it-infrastructuur had beheerd, was het in 2012 tijd voor een verandering. Medeoprichter Jan-Maarten Kruyt legt uit: ‘De afgelopen jaren begonnen de problemen met onze server. Dit leidde tot uitvaltijden en veel hoofdbrekens en frustraties. Een nieuwe server zou het bedrijf tienduizend euro hebben gekost. Een dergelijke investering wilden we niet doen. Toen we van de clouddiensten van Fieber hoorden en hoorden dat deze onze bestaande infrastructuur konden vervangen, waren we verkocht. Wij hebben in feite veel meer bespaard dan tienduizend euro als je de onderhoudscontracten meetelt die nu niet meer nodig zijn.’
Voor Kruyt en zijn collega’s werd een grote kostenpost en bron van stress weggenomen, dankzij het Parallels Automation-platform van Fieber en KPN. Maar dat is nog niet alles. Ook de productiviteit en de responssnelheid naar klanten toe is aanzienlijk verbeterd. Dat komt doordat de medewerkers nu via hun mobiele telefoon of laptop vanaf elke locatie toegang hebben tot de mails en de crm-tool van De Kookfabriek.
Het is een voorbeeld van hoe dienstenaanbieders zoals KPN en Fieber, ondersteund door Parallels Automation, de operationele activiteiten van bedrijven over de hele wereld helpen te transformeren. Bovendien zijn de mogelijkheden voor verdere ontwikkelingen en aanpassingen van het aanbod vrijwel onbeperkt. In 2013 wil Fieber de flexibiliteit van het platform ten volste benutten door het te gebruiken voor de ontwikkeling van dienstenpakketten, zoals glasvezelverbindingen plus vaste/mobiele telefonie voor specifieke bedrijfstypen en -grootten.