Holland Casino heeft zijn HP Eva-storagesystemen vervangen door een Dell-storageoplossing. Hiermee beschikt de onderneming over een betrouwbaar en flexibel ict-platform voor belangrijke zakelijke processen, waarmee bovendien tot 75 procent wordt bespaard op de aanschaf van storagedisks. Medewerkers van Holland Casino profiteren vooral van de toegenomen betrouwbaarheid van de ict-diensten en een soepelere werkervaring.
Holland Casino heeft de ict voor alle veertien vestigingen gecentraliseerd in één datacenter. Hier draaien alle toepassingen voor de zeshonderd backend-medewerkers, evenals de meeste toepassingen voor de klantcontacten en spellen. Door de aanhoudende groei van de datahoeveelheden ondervonden met name de backend-medewerkers meer en meer last van vertraagde reacties van toepassingen. Toen de it-afdeling dit wilde verhelpen bleek dat de bestaande opslagoplossing wel schaalbaar was qua opslagcapaciteit, maar niet in staat was de groeiende hoeveelheid data snel genoeg te verwerken. Redenen genoeg voor Holland Casiono om een nieuwe oplossing te zoeken.
Dell Compellent
‘Data staan bij ons centraal’, legt Henk Lammers uit, manager operations ict bij Holland Casino. ‘Wij verschillen in dat opzicht van vele andere organisaties doordat onze data aan bijzondere regelgeving van de overheid moeten voldoen. Holland Casino volgt regels die waarborgen dat onze klanten op een prettige en veilige manier kunnen spelen. Zo hebben wij bijvoorbeeld een actieve preventie-aanpak. Dit houdt ook in dat wij data over onze klanten bij moeten houden om hen indien nodig tegen zichzelf te kunnen beschermen. Wij kunnen het ons daarom zeker niet veroorloven deze data in een trage of onbetrouwbare omgeving op te slaan.’
In technisch opzicht koos Holland Casino voor Dell Compellent vanwege de flexibiliteit, de betrouwbaarheid, het eenvoudige beheer en de kostenbesparing door intelligente opslag van data in een Fluid Data-architectuur. Naast de schaalbaarheid is de oplossing bovendien goed te integreren in bestaande infrastructuren door de ondersteuning van zowel iscsi als fibre channel.
Minder budget
Het nieuwe Dell Compellent-systeem van Holland Casino bestaat uit drie lagen. In laag één worden vaak gebruikte data opgeslagen. Laag twee is bestemd voor data die regelmatig worden gebruikt, maar duidelijk minder dan de data in laag één. In de derde laag komen data terecht die nauwelijks worden gebruikt. De besparing op hardwarekosten wordt gerealiseerd doordat het systeem het datagebruik in de gaten houdt en automatisch verdeelt over de lagen. Omdat maar weinig data bijna continu worden gebruikt, zit slechts een beperkte hoeveelheid data in laag één. Alleen in deze laag zijn dure high performance schijven nodig. Door de automatische dataverdeling worden hiervoor aanzienlijk minder schijven benodigd dan in het verleden. Holland Casino besteedt nu tot 75 procent minder budget aan de aanschaf van high performance schijven.
Verbeteringen voor de gebruikers zijn zowel kwantitatief als kwalitatief. Uit hun reacties blijkt dat ze veel efficiënter en ook met meer plezier hun werk doen. Volgens Lammers zijn de voornaamste redenen dat alle databases altijd beschikbaar zijn en applicaties soepel werken, zowel bij het opstarten als bij gebruik. Beter meetbaar zijn besparingen op beheertijden van het nieuwe systeem. Zo moesten beheerders het vroegere systeem voor onderhoud, zoals firmware updates, compleet afsluiten. Bij een systeem dat vrijwel 24×7 beschikbaar moet zijn was dat niet alleen heel moeilijk in te plannen, maar namen deze updates ook teveel tijd in beslag. Bij het nieuwe storage-systeem is onderhoud tijdens gebruik mogelijk en eenvoudig centraal uit te voeren met de Dell Compellent Enterprise Manager. Lammers schat dat hij zo voor een standaardupdate slechts twee uur nodig heeft in plaats van de eerdere tweehonderd uur.
Support anno nu
Lammers’ favoriete onderdeel van het nieuwe systeem is de Dell Compellent Copilot Support met zijn actieve benadering. Dell Compellent Copilot Support houdt de systemen van Holland Casino continu in de gaten en attendeert hen op mogelijke problemen alvorens deze de zakelijke processen kunnen beïnvloeden. In afspraak met de klant zorgt het team van de Dell Compellent Copilot Support dan voor een oplossing en waarborgt zo de beschikbaarheid en effectiviteit van de opslagsystemen. ‘Een opslagsysteem wil je eigenlijk zo min mogelijk aanraken. Natuurlijk wil je wel altijd gerust zijn dat het systeem goed draait. Dit maakt de Copilot Support mogelijk. Deskundigen van Dell controleren het systeem continu om problemen op te lossen voor zij ontstaan. En als er iets is word ik gebeld in plaats van andersom. ‘Support anno nu’ zou ik het noemen.’
Aanbestedingsdocument
‘Met de regelgeving en te beschermende klanten in ons achterhoofd hebben wij een uitgebreid aanbestedingsdocument opgesteld”, vertelt Lammers. ‘Dell kwam terug met de meest doordachte antwoorden en gaf precies aan hoe wij nu en in de toekomst profiteren van een Dell Compellent-systeem. Dit gaf ons het vertrouwen met hen als technologiepartner in zee te gaan.’
‘Holland Casino is een goed voorbeeld van een klant, die zowel technische als financiële voordelen behaalt door gebruik te maken van onze opslag- en supportoplossingen’, zegt André Boogaard, solution director Netherlands bij Dell. ‘Als je bestaande ict-platform niet meer voldoet aan de eisen van je organisatie kun je twee dingen doen; stilstaan bij deze status quo vanwege de crisis of investeren in je toekomst. Holland Casino sluit zich hiermee aan bij de bedrijven en overheidsinstanties die het goede voorbeeld geven.’