Marissa Mayer, de ceo van Yahoo kondigde onlangs aan dat thuiswerken bij Yahoo binnenkort tot het verleden behoord. Per juni moeten alle medewerkers weer op de Yahoo-kantoren komen werken. Deze aankondiging heeft het nodige commentaar teweeg gebracht over de mogelijke impact van deze beslissing op de productiviteit van het bedrijf en het vermogen van Yahoo om talent aan te trekken.
Maar naar mijn mening is een veel interessantere conversatie die voortvloeit uit dit nieuws, de manier waarop it de afgelopen jaren is beïnvloed door het veranderen van werkstijlen. Of je het leuk vindt of niet, werkplekken bevinden zich niet langer binnen de muren van een bedrijf en achter de statische desktop. Dit zorgt ervoor dat it-afdelingen te maken hebben met uitdagingen die door veel meer blijvende krachten gedreven zijn dan alleen het ceo-beleid waarin de thuiswerk-regelingen zijn vastgelegd. Trends zoals mobiliteit, cloud regelgeving, veiligheid en de it consumerization zorgen ervoor dat it-afdelingen op zoek moeten naar kosteneffectieve oplossingen die hen kunnen helpen bij het onder controle houden van hun it-infrastructuur. Bij hun zoektocht naar de ideale oplossing, zijn er drie eigenschappen waar it-afdelingen voortdurend naar vragen:
1. Automatisering. Werknemers zijn gewend geraakt aan het snelle, on-demand karakter van consumententechnologieën en verwachten hetzelfde van zakelijke it-diensten. Denk bijvoorbeeld aan de lange wachttijd die medewerkers ervaren voordat hun vraag door de helpdesk wordt opgepakt of afgehandeld. Met de automatisering van standaard it-taken binnen een bedrijf, kan de hoeveelheid tijd en geld die it-afdelingen kwijt zijn met het afhandelen van helpdeskvragen verminderd worden.
2. Personalisatie. Volgens Forrester Research, maken twaalf miljoen mensen gedurende een maand gebruik van minstens drie met het internet verbonden apparaten en zeven applicaties met bijheborende data. It-afdelingen wachten met smart op context-aware oplossingen die het mogelijk maken om als bedrijf de controle te houden over data, terwijl eindgebruikers op elk gewenst moment, vanaf elk apparaat en vanaf elke locatie toegang hebben tot deze data.
3. Beveiliging. Vandaag de dag zijn bedrijfsdatabases gekoppeld aan een overvloed van applicaties en apparaten. Vanwege de immense schade die kan voortvloeien uit een inbreuk op de beveiliging, zijn it-afdelingen op zoek naar effectieve veiligheidsmaatregelen die voldoen aan de eisen van een groot aantal verschillende softwareoplossingen- en platformen.
Werknemers verwachten on-demand en 24/7 toegang tot technologie. Ongeacht of een bedrijf hun werknemers aan hun bureau vastketent. De eisen die werknemers aan it-afdelingen stellen hebben hun hoogtepunt nog niet bereikt. Maar hoe kunnen bedrijven voldoen aan de vraag naar on demand it-diensten, terwijl ze ook moeten voldoen aan de veiligheidseisen van een moderne onderneming en er van hen verwacht wordt dat ze een solide basis voor hun toekomstige it-architectuur creëren?
1) Dit raakt “mind the gap” ( http://goo.gl/xlcSy ) en de oplossing is gebruik van social media tools waarin collega’s elkaar helpen en kennis management.
2) Webservices / API’s
3) Webservices / API’s / 2-factor authentication 🙂
Korte toelichting: Door met webservices te werken (ook intern) kan er met elke technologie / platform / device toegang verkregen worden tot de nodige data op een veilige manier en kunnen overal dezelfde rechten en business rules worden toegepast. Ook kan de laag van de webservices schaalbaarder worden ingezet.
2-factor maakt het plaatje compleet: Iets wat je weet en iets wat je hebt.
Het beleid van Yahoo komt voort uit het feit dat er organisatorisch een probleem is. ze hebben de techniek om overal te werken, maar blijkbaar is het vertrouwen in elkaar iets te groot geweest. Respect voor Marissa. Ze maakt wellicht niet altijd de beste beslissingen, maar boekt wel resultaat, een visie en uitvoering daarvan.
En dat is knap als je ziet hoe er tegen Yahoo werd aangekeken en ze dat toch gewijzigd krijgt. Zo zie je dat de mens uiteindelijk het resultaat bepaald en niet de automatisering.
Leuk artikel. Eenvoudig maar goed te verteren.
@ Bob,
Ik sluit mij volledig aan bij Henri. Leuk artikel en zelfs voor een leek als ik op dit gebied goed te behappen.
@Henri.
Bedankt voor je reactie.
Interessant artikel ‘Mind the Gap’. De ‘gebruiker’ heeft zich over de afgelopen jaren ontwikkeld tot een goed geinformeerde ‘consument’ en daarmee is de verwachting van it-adfelingingen flink veranderd.
De context-aware oplossingen dienen inderdaad gebruik te maken van open interfaces. Zo kunnen de oplossingen eenvoudig en veilig informatie uitwisselen over de gebruiker.
Een ander belangrijke aspect is dat de oplossingen de context van de gebruiker herkennen en op basis hiervan de digitale werkplek kunnen controleren en beveiligen. Denk bijvoorbeeld aan toegang tot een bedrijfskritisch systeem vanuit een internet-cafe. Oplossingen die context-aware zijn van deze lokatie, kunnen toegang tot een dergelijke toepassing voorkomen.
De 2-factor authenticatie wordt inderdaad steeds populairder. Zelfs consumenten diensten als Gmail en Outlook bieden deze methode van wachtwoord en ’token’ aan om teogang te krijgen tot email. Mijn verwachting is ook dat 2-factor authenticatie over enkele jaren de standaard is.
@Ruud.
Bedankt voor je reactie.
Het is altijd uitdagend om een schrijfstijl te kiezen die iedereen aanspreekt.
Het immer gapende gat is een feit waar twee werelden elkaar tegenkomen. In dit geval de lineaire wereld van IT en de vaak zeer dynamische wereld der mensen.
Doorgaans hoeft dat neit zo’n probleem te zijn maar wanneer mensen dingen gaan bedenken die niet in lijn zijn met de lineaire materie zoals IT is, dan krijg je de gaten. En dat is heel jammer. Met het toenemen van ‘menselijke bedenksels’, zijn er steeds minder professionals die begrijpen, of op zijn minst willen aannemen en accepteren, dat er zoiets is als ‘Lineair’ en dat je daar op een bepaalde manier mee om zal moeten gaan.
Automatiseren is besparen…
Het al oude doel van automatiseren is het bewerkstelligen van ruimte en tijd en daardoor meer ruimte en tijd over houden om….
Dat is niet altijd de achterliggende gedachte van veen ontwikkelende mensen met alle gevolgen van dien.
In elke IT discipline zijn de wetmatigheden namelijk gelijk en als je er geen acht op slaat…. Juist …. weer een ‘Gap’.
Misschien eindelijk eens tijd IT en Non IT eindelijk eens duidelijk te maken hoe IT zich beweegt? Dan heb je namelijk ook geen ‘Gap’ meer.
Goed artikel.
Bob,
Het viel me op dat je er vanuit gaat dat de gebruikers onbeperkt eisen aan de ict-afdeling mogen stellen! Ik denk juist dat cio/cfo de kaders moeten aangeven waarin het bepaald wordt wat de spelregels zijn en wat gebruikers wel en niet van de ict-afdeling mogen verwachten.
Anders, het maakt niet uit welke oplossing je bedenkt of aanbiedt, het wordt met de kraan open dweilen.
@NumoQuest. Bedankt voor je reactie. Ik sluit me volledig bij je aan. We leven in een interessant digitaal tijdperk.
@Reza. Bedankt voor je reactie. Ik ben het volledig met je eens dat een CIO verantwoordelijk is voor wat mag en niet mag op een bedrijfsnetwerk. Echter, de gebruiker heeft hogere verwachtingen van IT afdelingen door ervaringen met consumenten technologie. Deze hogere verwachtingen zullen door IT afdelingen beantwoord moeten worden met een veilig alternatief of nee. Het is absoluut de verantwoordelijkheid van de CIO of de IT afdeling om gebruikers te ondersteunen in hun werk op een verantwoorde manier.