Een van de organisaties die gebruik maakt van de flexibiliteit van het Hybrid Computing concept van UNIT4 is Rotterdam The Hague Airport. Deze dochter van Schiphol Group voert zelfstandig haar it-beleid. Een aantal jaar geleden werd besloten om de it helemaal uit te besteden. Dit bleek in de praktijk niet de meest geschikte oplossing, gezien de aard van de werkzaamheden van de organisatie. Na een jaar is besloten om weer gebruik te maken van Expert support ondersteuning. Dit was geen probleem en Rotterdam The Hague Airport is weer tevreden.
Jaarlijks verwerkt Rotterdam The Hague Airport zo’n 1,3 miljoen passagiers. Dit aantal zal verder toenemen want Lufthansa en British Airways hebben onlangs de Rotterdamse luchthaven in hun dienstregeling opgenomen. Daarnaast zal het in ontwikkeling zijnde business park de aantrekkingskracht van de luchthaven vergroten. Rotterdam The Hague Airport heeft circa honderdtwintig medewerkers in dienst waaronder twee it’ers. Zij zorgen voor eerstelijns hulp bij it-vragen. De gehele luchthaven biedt werk aan circa 2500 werknemers.
Bewezen technologie
De it-visie van Rotterdam The Hague Airport is dat it ondersteunend moet zijn aan de bedrijfsvoering. De luchthaven neemt geen risico door innovatieve nieuwe technieken direct te adopteren. Het vliegveld werkt uitsluitend met bewezen technologie. ‘We zijn te klein om vooraan te lopen met bepaalde ontwikkelingen en daarnaast zijn we zeer afhankelijk van it en kunnen ons geen grote problemen permitteren’, zegt Steven van der Kleij , Manager Informatie Capaciteit en Beleid bij Rotterdaim The Hague Airport
Rotterdam The Hague Airport wil van oudsher de controle over de it zoveel mogelijk in eigen hand houden. Het bedrijf heeft standaard kantoorapplicaties in gebruik maar ook specifieke systemen voor verwerking en verspreiding van vluchtinformatie. Er zijn twee it’ers full time in dienst en twee medewerkers helpen bij noodsituaties. ‘Voor de complexere it-vraagstukken huren we al vele jaren de hulp in van UNIT4. Zij doen de ondersteuning van de it-infrastructuur en het securitybeheer. Daarnaast levert UNIT4 24/7 ondersteuning in geval van calamiteiten.’
Regie
Een aantal jaren geleden had Rotterdam The Hague Airport het idee om de it uit te besteden. Daarbij bleef de eerstelijns ondersteuning in huis. Dit bleek in de praktijk niet de meest geschikte oplossing, gezien de aard van de werkzaamheden van de organisatie. ‘Wij zitten met 24-uursdiensten en als we een storing meldden, kwam het wel eens voor dat de dienst van onze medewerker erop zat als de oplossing kwam’, illustreert Van der Kleij. ‘Het werd ons helder dat wij toch wel de regie wilden voeren over onze it en daardoor was volledige outsourcing niet de ideale oplossing.’
Doordat Rotterdam The Hague Airport meer regie wilde houden, gaf het UNIT4 na een jaar te kennen dat ze wilde overstappen op een andere vorm van it-ondersteuning. De eerstelijns hulp wilde het vliegveld weer in eigen beheer nemen: van de melding tot afhandeling. De complexe zaken liet ze over aan UNIT4. Het it-concept UNIT4 Hybrid Computing biedt ontzorging op maat. Dit voorziet behalve in flexibiliteit van leveringsvorm van it-diensten en applicaties (cloud, on premise of een combinatie van beide) ook flexibiliteit in service level agreements (sla’s).
Duidelijkheid
Rotterdam The Hague Airport keerde zonder problemen weer terug naar de oude vorm van it-ondersteuning. Het verschil is dat er nu elke twee weken een service engineer van UNIT4 langs komt om complexe openstaande punten op te lossen met betrekking tot het netwerk en de servers. Voorheen was dit een systeembeheerder. ‘Dit bevalt weer goed’, zegt Van der Kleij. ‘Dringende zaken worden snel opgelost en minder urgente zaken blijven ook niet liggen. De communicatie verloopt goed: er zijn heldere afspraken over wie waar voor verantwoordelijk is.’
Het netwerk binnen Rotterdam The Hague Airport is afgelopen tijd flink veranderd doordat steeds meer applicaties via het netwerk draaien. ‘We zijn in no-time gegroeid van twee vlan’s naar twalf. De vergroting van de netwerkcapaciteit is onder meer bedoeld voor de uitrol van Windows 7 binnen de luchthaven die eind maart 2013 is afgerond. Daarvoor waren aanpassingen van het netwerk nodig. Die wijzigingen verzorgt UNIT4 en ook de uitrol van Windows 7 doet UNIT4. Dat gaat goed. We hebben twee vaste engineers over de vloer die onze omgeving kennen. Deze vorm van it-dienstverlening past ons het best.’