Veel it-beslissers zouden geen it-assets meer kopen wanneer zij een nieuwe onderneming starten. De cloud is razend populair. Het event Fujitsu IT Future, een roadshow met showcases en presentaties in negentien landen, deed ook Amsterdam aan. Tijdens dit event werd een breakout-sessie gehouden waarin werd ingegaan op de logica van het pay-per-use concept. Dit concept is met name populair als betaalmodel voor cloud services.
Los van het razendsnelle tempo waarmee cloud services de markt veroveren, is er op zichzelf niks nieuws of exotisch aan pay-per-use. In allerlei branches wordt geadverteerd met betalen naar gebruik. Sommige sportscholen bieden klanten aan zelf een fitnessabonnement samen te stellen, bij telecomproviders betaal je per gebruikte minuut of Mb en ook bij sommige servicedesks kun je als klant afrekenen per call. Toch is het zaak om wel op te kleine lettertje te letten. Het etiket pay per use wordt snel op allerlei diensten geplakt, maar vaak zijn er in de kleine lettertjes allerlei voorwaarden die ´betalen per gebruik´sterk nuanceren. Zoals de sportschool waarin je toch altijd voor minimaal 1x per week sporten betaald. Of je nu gaat of niet.
Geen tijdslijn
Om de adoptie van en meningen rondom cloud en pay-per-use onder de ongeveer honderd deelnemers aan de sessie in kaart te brengen, werd er gestemd op enkele stellingen. Uit de antwoorden bleek onder meer dat 88 procent van de deelnemers verwacht de komende jaren meer gebruik te gaan maken van cloud-oplossingen. Erg exact zijn deze plannen nog niet vorm gegeven. De grootste groep (32 procent) claimt de implementatie van cloud te “onderzoeken, maar hier geen precieze tijdslijn voor te hebben”. Daarentegen staat dat de op één na grootste groep (29 procent) belangrijke applicaties al naar de cloud heeft gemigreerd. Andere groepen melden te beginnen aan pilotprojecten (17 procent) of er in de komende zes maanden over na te gaan denken.
Legacy
Uit discussies tijdens de sessie blijkt dat integratieproblematiek met bestaande legacy-applicaties een belangrijke reden is waarom de implementatie van cloud niet van de grond komt. Wanneer dit struikelblok er niet is, krijgt het cloudmodel meestal de voorkeur. Het grootste deel (65 procent) van de deelnemers ziet cloud als ideaal voor nieuwe business-intiatieven binnen een bestaande onderneming. Bijna de helft van de deelnemers (47 procent) koopt zelfs geen enkele it-asset meer wanneer zij morgen een nieuw bedrijf zouden starten.