Een uitwijklocatie in verband met disaster recovery is tegenwoordig veilig in de cloud te realiseren. Dit is veelal goedkoper dan een uitwijkcomputerruimte, omdat geen investering nodig is in servers, extra beheer en communicatie. Computication, aanbieder van it-beheerdiensten en specialist in cloud computing, biedt een dergelijke oplossing aan als dienst: Cloud Disaster Recovery, onderdeel van het ict-assurance pakket.
De ict-assurance dienst van Computication bestaat uit het regelmatig maken van een snapshot van de gegevens en datastructuren op de hoofdlocatie die vervolgens naar het datacenter van Computication gaan. Aangezien het repliceren van de snapshot-data naar de cloud-omgeving veel tijd kost, is de informatie soms één of meerdere dagen oud. Maar dat vangt de cloud-specialist op met de dagelijkse back-up, zodat in geval van een ‘ramp’ vrij snel over het complete it-landschap is te beschikken. De medewerkers kunnen binnen 24 uur weer aan het werk in hun eigen it-omgeving met bijbehorende rechten en plichten.
Omdat Computication werkt met een datacenter dat de hoogste veiligheidsgaranties afgeeft, is de uitwijk in de cloud een goed beveiligde oplossing. De kosten van de cloud-omgeving worden gedeeld door meerdere klanten. Deze schaalgrootte zorgt voor een betaalbaar alternatief. De kosten van de Cloud Disaster Recovery-dienst zijn volgens Computication een fractie van het bedrag dat je kwijt bent als je het zelf via bijvoorbeeld een mirror site wilt regelen.
@Ruud
transport in netwerken gaat in (M)bit/s
opslag in bytes
dan is 1000Mb/s niet gelijk aan 360 GB/uur……
Henri,
Zoals altijd merk ik een verschil tussen hoe en de plek waaruit we naar hetzelfde vraagstuk kijken!
Ik bekijk naar DR vanuit de huidige situatie en IT-landschap (lees traditionele wijze)en jij (als ik me niet vergis) vanuit je cloudvisie!
Ik spreek je niet tegen als je het over DR en vooral jouw vakgebied ” database” in de cloud hebt. Maar hoeveel % van bedrijven met hun “totale ict-landschap” zitten nu echt in de cloud? Hoeveel organisaties hebben zich los getrokken van de afhankelijkheden van hun servernamen? Wat heb je aan een (cloud)oplossing die niet zijn doelstellingen kan behalen zolang de ict-omgeving traditioneel ingericht is?
Ik had vorige week te maken met een uitwijktest en wat was de uitdaging in die test? Ja, de servernamen!
De voordelenn van de cloud zullen we nog zien en meemaken (of het waar is of niet), misschien is het handiger dat je je (in je reacties) tot die tijd inleeft/indenkt in de huidige situatie van de klant, dus met de beide benen op de grond.
Vanuit deze positie kun je beter de stappen naar cloud zetten en je klant meenemen dan in de cloud staan en naar je klant kijken, ben ik van mening!
Misschien
@ Maarten,
I know.
Ik reken eerst Mb naar MB om en dan naar GB’s. En dan pak ik nog eens 80% van de max. Dat zijn namelijk de meest reeele cijfers en geen marketing prietpraat ( dus overhead filesystem/protocol )
Ik ben erg benieuwd naar de eventuele fouten die je ziet in mijn berekening.
Dank voor de reacties op het artikel Cloud Disaster Recovery. Het bericht is een eerste introductie van deze nieuwe dienst, zonder uitgebreid uit te wijden over de ins en outs hiervan. Maar gezien de reacties geef ik hierbij een toelichting.
De bedoeling is om ondernemingen eenvoudig en laagdrempelig toegang te geven tot een fallback scenario in het geval van een ernstige outage. Het is niet de bedoeling om een dienst te introduceren die een real-time failover verzorgd. Want een real-time replicatie met failover functionaliteit vergt middelen die voor veel bedrijven en organisaties niet binnen bereik liggen; de risico’s wegen vaak niet op tegen de kosten.
Wat wij zien is dat bij een calamiteit veel tijd verloren gaat aan het weer beschikbaar krijgen van de infrastructuur die nodig is om de IT diensten te leveren. Als het serverpark onbruikbaar is geworden, met welk (tape) systeem ga je dan je backup herstellen? En waar haal je op korte termijn nieuwe servers vandaan om de data op te slaan en beschikbaar te maken voor gebruikers? Die apparatuur kan je natuurlijk huren en ergens co-locaten maar dat kost tijd. Vervolgens moet het herstel dan nog beginnen.
De nieuwe dienst voorziet in een snelle beschikbaarheid van draaiende kopieën van de originele serverinfrastructuur plus remote desktop faciliteit. Wat we doen is snapshots maken van het serverpark naar een lokaal opslagmedium. Die bestanden repliceren we naar ons cloud platform. Op dat cloud platform is capaciteit gereserveerd die pas wordt gebruikt als het fallback scenario in gang word gezet. Op die manier zijn de kosten voor het beschikbaar houden van voldoende capaciteit vele malen lager dan wanneer een onderneming eigen capaciteit moet kopen en beheren.
De op het Cloud platform opgestarte servers kunnen, door de terecht genoemde bandbreedtebeperkingen, een iets verouderde dataset hebben. Die servers worden snel up-to-date gemaakt met de data uit de dagelijkse backup. Dit proces kan direct starten aangezien de tijdrovende eerste stap van herstel van de infrastructuur kan worden overgeslagen.
Het voordeel van deze werkwijze is dat een onderneming in korte tijd weer beschikt over de vertrouwde infrastructuur inclusief alle functionaliteit, rollen, rechten, applicaties etc die nodig zijn om de bedrijfsvoering te continueren. De IT diensten zijn dan beschikbaar middels een remote desktop faciliteit die vanaf bijv. een tijdelijke kantooromgeving kan worden gebruikt, of door medewerkers vanuit huis.
Er is voor disaster recovery inderdaad geen kant-en-klaar product dat alles oplost. Verstandig is het opstellen van een degelijk disaster recovery plan zodat de factoren mens en organisatie ook de benodigde aandacht krijgen. Want alleen dan zal de uitvoering van een disaster recovery scenario succesvol zijn.
Hoor graag weer, Martijn van der Schaaf.
Reza, dit artikel krijgt meer reacties dan het verdiend, maar had een relatie naar cloud 🙂 Ja we hebben vaak een andere invalshoek maar mijn insteek is echt niet onrealistisch of futuristisch hoor.
Maar ik doe meer dan een database in de cloud en vele bedrijven met mij. Veel klanten doen al behoorlijk wat met “private” cloud computing. Ofwel ze virtualiseren wat servers en data bij een 3e partij en kunnen die uitbereiden, daarbij merk ik inderdaad op dat er maar weinig bedrijven hun architectuur zodanig opzetten dat deze niet vasthangen aan server namen. Desalniettemin is disaster recovery heel breed hoor. Je biedt een dienst aan, maar de dienst wordt onderbroken omdat 1 van je servers omvalt. Ik vind het dan zeer primitief dat het omvallen van 1 server leidt tot een dag uit de lucht zijn.
Maar het is ook DR als je provider failliet gaat of je toegang ontzegt.
Daarnaast denk ik dat je vooral in een ander eco-systeem opereert. Jij zit misschien veel bij bedrijven die vooral diensten afnemen, mijn klanten zijn vaak bedrijven die (online) diensten aanbieden. Beide kunnen profiteren van cloud computing en beide hebben te maken met DR. en DR speelt zich op veel niveaus af. Een authenticatie service die omvalt kan een hele grote impact hebben, maar een mailserver die omvalt wellicht een stuk minder, maar zelfs dat is een gevaarlijke aanname. Niettemin heeft heeft cloud computing (of dit nu on-premises is, of extern) zeer veel mogelijkheden om enerzijds DR te voorkomen, anderzijds om hier sneller van te herstellen. Dit is echt geen toekomst muziek en gewoon realiteit. Dat veel bedrijven daar nog niet aan toe zijn gekomen is een heel ander verhaal.
Ik ga echt niet in elke reactie een context geven. Die geef ik wel als mensen ernaar vragen of als er een context hiaat is gevallen 🙂 Daarnaast herkennen veel mensen mijn perspectief al, en dat is niet per ongeluk.
Juist omdat ik me in klanten inleef kan ik ze helpen, alleen hebben we blijkbaar andere klanten, andere uitdagingen en zijn de klantwensen ook nog eens anders. Ik wordt niet gevonden voor het opzetten van bijvoorbeeld een Citrix omgeving. Dat is niet mijn ding, of het soort oplossingen wat ik bied. Ook niet voor een grote migratie van Windows X naar Windows Y.
Maar ik zeg het nogmaals, ik ben geen filosoof die toekomst muziek levert en fietsverhalen ophangt. Echte oplossingen voor een echte wereld , voor echte bedrijven.
@ Martijn,
Thanks voor je feedback. Altijd goed om te zien dat een leverancier “durft” te reageren.
Is er trouwens ergens nog meer informatie omtrent de techniek achter deze oplossing te vinden ? Ik ben erg benieuwd hoe jullie dit doen. Op jullie website kan ik dit namelijk nog niet vinden.
@ Henri/Reza,
Zullen jullie het ooit met elkaar eens worden? 🙂
@Ruud
Ik las het als berekening. Daardoor miste ik wat, de protocoloverhead 20%, op zich dus nu correct!
@ Maarten,
Gelukkig anders deed ik het al jaren chronisch fout 🙂