Een belangrijk voordeel van cloud computing is verbeterde efficiëntie. Cloud-diensten kunnen in rap tempo worden ingericht en in slechts een paar minuten tijd in gebruik worden genomen, waar dit normaliter weken of maanden in beslag zou nemen. Maar de cloud heeft meer te bieden dan de mogelijkheid om in een oogwenk te beschikken over rekenkracht, opslagcapaciteit of applications-as-a-service.
Op basis van persoonlijke ervaringen met gebruikers van cloud-diensten heb ik een top vijf opgesteld van de belangrijkste zakelijke voordelen, naast efficiëntie.
Zakelijke flexibiliteit
De beschikbaarheid van ict-hulpmiddelen op het moment dat deze nodig zijn, resulteert doorgaans in een reductie van de doorlooptijd van ict-projecten. Hierdoor heb je minder fulltime medewerkers nodig voor de uitvoer van projecten en profiteer je van een kortere en meer voorspelbare time-to-market. De mogelijkheid om op snellere en kostenefficiëntere wijze hoogwaardige resultaten te boeken, vergroot het concurrentievermogen en stelt je in staat om flexibeler te opereren. Ik heb gevallen meegemaakt waarin de duur van een data-analyseproject kon worden teruggebracht van vier maanden tot slechts drie weken. Naast een kortere time-to-market leverde dit aanzienlijke kostenbesparingen op.
Nieuwe bedrijfsmodellen
Tegenwoordig is het veel eenvoudiger om initiatieven op het gebied van bedrijfsinnovatie te lanceren. Vaak is dit mogelijk dankzij de beschikbaarheid van kant-en-klare cloud-diensten. De inzet van deze diensten, eventueel in combinatie, kan nieuwe en innovatieve bedrijfsmodellen opleveren, zodat bedrijven nieuwe waardeproposities kunnen aanbieden en nieuwe omzetstromen aanboren. Sommige bedrijven ontwikkelen zelfs bedrijfsmodellen en waardeproposities die volledig op cloud-diensten zijn gebaseerd. Dit zie ik met name gebeuren in het midden- en kleinbedrijf, hoewel Spotify en BitCase eveneens goede voorbeelden zijn.
Minder operationele problemen
Door gebruik te maken van gestandaardiseerde diensten kun je het aantal problemen en onvolkomenheden aanzienlijk verminderen. Dit komt de bedrijfscontinuïteit zonder meer ten goede. En omdat personeel minder tijd kwijt is aan operationele problemen, kun je je optimaal op de kernactiviteiten concentreren. Cloud computing biedt de mogelijkheid om herhaaldelijk gebruik te maken van dezelfde dienst of topologie van diensten, telkens met hetzelfde resultaat. Dit betekent dat je een beroep kunt doen op kant-en-klare server-images, applicatieservices of zelfs volledige applicatielandschappen die op basis van ontwerppatronen zijn gedefinieerd.
Een slimmer gebruik van ict-bronnen
De zakelijke flexibiliteit wordt verder vergroot door efficiëntere projecten en minder operationele problemen. Je personeel kan daardoor meer tijd besteden aan projecten die de onderneming toegevoegde waarde bieden. De voordelen zullen er voor iedere organisatie weer anders uitzien en zijn daarom moeilijk in harde cijfers uit te drukken. Wat vaststaat, is dat mensen het belangrijkste bedrijfsmiddel vormen, en dat de cloud je in staat stelt om beter gebruik te maken van de mankracht. Een andere manier om slimmer gebruik te maken van bronnen houdt verband met schaalvoordeel. Aanbieders van cloud-diensten maken over het algemeen efficiënter gebruik van hardware en verbruiken minder energie dan traditionele leveranciers.
Lagere kapitaaluitgaven
Er is sprake van enige discussie rond het nut om over te stappen van een model dat is gebaseerd op de kapitaaluitgaven (capital expenses oftewel CapEx) naar een model op basis van de operationele kosten (operational expenses oftewel OpEx). De algehele teneur is dat het OpEx-model met name voor projecten op de korte en middellange termijn aantrekkelijker is, omdat er geen sprake is van financiële langetermijnverplichtingen. Dit model vereist geen investeringen vooraf. Hierdoor kunnen bedrijven niet alleen sneller van start gaan met nieuwe projecten, maar deze projecten ook beëindigen zonder het verlies van investeringen in cloud-diensten.
Zoals je ziet draait het bij cloud computing om veel meer dan alleen de technologie. De werkelijke kracht van de cloud schuilt in datgene wat technologie – in de vorm van snel inzetbare cloud-diensten – voor een onderneming kan doen.
Zoals gebruikelijk heeft ieder voordeel zijn nadeel. In een volgende artikel zal ik mijn ervaringen met de impact van cloud computing in organisaties met je delen. Tot die tijd ben ik zeer benieuwd naar jouw ervaringen.
@Henri, voor lange termijn voorspelbare belasting kan zelf doen inderdaad goedkoper zijn, soms is een cloud oplossing zelfs helemaal niet de beste oplossing. Zelf doen versus iets als een dienst afnemen (zoals een cloud service) hoeft echter geen directe koppeling te zijn met CapEX versus OpEX. Sommige bedrijven zijn erbij gebaat om juist CapEX op de balans te hebben staan in verband met landspecifieke belastingstelsels. Een interessant boek dat hier goed op ingaat is bijvoorbeeld Cloudonomics.
@Edwin: precies, ik zie al sinds een tijd geen nieuws als het om de voordelen gaat. Wel worden we steeds wijzer als het gaat om het gebruik.
@Allen: Vanochtend bij een Gartner-bijeenkomst geweest over de stand van zaken in Europa t.a.v. Cloud Computing. Wat me erg verbaasde dat zij hebben onderzocht dat van de totale IT-spending slechts 4% naar Cloud services gaat in 2013 (Iets van 13B$ versues 330B$).
Nu kan dat vertekend zijn als cloud services soms gratis en vaak goedkoper zijn dan on-premise applicaties, maar toch.
@Ruud: ik had al eerder je artikel gelezen. Mooi artikel maar helaas niet iets wat ik nodig had.
@Edwin: Ik ben het met je eens dat het tijdelijk afnemen van een cloud-dienst (zoals extra web servers, tijdelijk desktop, database servers voor een ontwikkelingstraject etc) voordeliger kan zijn dan zelf er in investeren.
Terug naar je reactie, als ik bijvoorbeeld weet wat ik voor mijn infrastructuur voor de komende 3-4 jaar nodig heb dan zou het upgraden van mijn infra voordeliger zijn dan naar cloud (IaaS) gaan? Er vanuit gaan dat mijn infrastructuur netjes onderhouden is en niet gebaseerd is op Windows NT en Windows 95 client!
Heb je ook in die vergelijking (CapEx vs OpEx) rekening gehouden met verschillende zaken en kosten die aan Cloud gerelateerd zijn? Denk aan:
– kosten van transitie en transformatie,
– juridische kosten,
– Fall-Back maatregelen,
– cloud escrow
– beveiliging op verschillende niveaus,
……en nog meer andere zaken als je met Cloud te maken krijgt.
@Leen: Interessant! Dank voor info.
@Reza: Zoals je zelf al aangeeft zijn er vele zaken om rekening mee te houden in een vergelijk tussen traditioneel versus cloud (en CapEX versus OpEX). Dit is altijd iets dat ik per geval zou bekijken, maar algemene tips/tricks zijn er natuurlijk wel te geven. Een aantal documenten die hier een goed overzicht van geven zijn bijvoorbeeld van de Cloud Standards Customer Council (CSCC) te vinden op http://www.cloud-council.org/resource-hub.htm
Leuk artikel, via hier bij de IBM cloudproducten uitgekomen en voor een cloud leek helpt iedere informatie. Wat ik wel afvroeg, er was een voorbeeld over een datanalyse die 3 weken duurde in plaats van 4 maanden door het gebruik van cloud computing, wat moet ik me daar bij voorstellen?
@Leen Over dat Gartner rapport, dat gaat neem ik aan over het gebruik maken van diensten door de bekende cloudproviders en buiten de deur. Want ik denk dat er in veel datacenters gebruik gemaakt van wat ik zou noemen cloud (virtueel) achtige technieken: het op eenvoudige wijze uitrollen van systemen en configuraties.
@Louis: ja, overigens hoorde ik het van een Gartner analist tijdens een presentatie, het rapport zelf heb ik niet. Dus ja, het gaat niet over datacenters die cloud-achtige principes toepassen. De aanschaf daarvan zit dus in de 96%.