De Politieacademie en Capgemini maken ruzie over het nieuwe onderwijsadministratiesysteem Noas. Het systeem, waarvoor zo'n negen miljoen euro is uitgetrokken, deugt volgens de Politieacademie niet. Die heeft het contract inmiddels ontbonden en eist de broncode op. Capgemini legt de schuld voor de te late oplevering bij de Politieacademie. Die zou niet de beloofde mankracht hebben geleverd en tussentijds extra functies aan het systeem hebben toegevoegd, waardoor er extra vertragingen zijn ontstaan.
Dit meldt de NOS op basis van bronnen binnen de opleiding en een briefwisseling tussen de Politieacademie en Capgemini die de omroep in zijn bezit heeft. Of de Politieacademie nog door wil met het nieuwe systeem is onduidelijk. Het opleidingsinstituut eist in ieder geval de broncode op om eventueel zelf aan het programma te kunnen sleutelen, aldus de NOS.
Osiris en Syllabus Plus
De gunning voor de implementatie van het Nieuwe Onderwijs & Administratiesysteem (Noas) stamt al uit 2010. Het systeem is bedoeld voor de studentenregistratie en de administratie van de studievoortgang, het maken van roosters en het verstrekken van managementinformatie. Het project maakt deel uit van een traject om het applicatielandschap bij de Politieacademie te vervangen.
De opdracht van Capgemini was tweeledig: het opleveren inclusief testen van Noas en het verzorgen van het technisch applicatiebeheer. De automatiseerder zou in dit kader ook de opleiding en training van de medewerkers van de Politieacademie gaan verzorgen. Noas is gebaseerd op het studentregistratiesysteem Osiris van softwareleverancier PSB (tegenwoordig Caci) en het roosterpakket Syllabus Plus van Scientia. De combinatie Osiris/Syllabus Plus is vooral in gebruik in het hoger onderwijs, onder andere bij de Universiteit Utrecht en de Universiteit Twente.
Naar elkaar wijzen
Volgens de Politieacademie is het Capgemini echter niet gelukt een goed werkend systeem op te leveren voor haar organisatie. Noas had in de zomer van 2011 klaar moeten zijn maar bij iedere test van het systeem ging er iets mis. Op 11 april van dit jaar stuurde de toenmalige directeur Ad van Baal een brief naar Capgemini waarin hij de overeenkomst ontbindt.
De automatiseerder is het echter niet eens met de zienswijze van de Politieacademie. Capgemini legt de schuld voor de te late oplevering bij de Politieacademie. Die zou niet de beloofde mankracht voor systeem- en acceptatietesten hebben geleverd en tussentijds extra functies aan het systeem hebben toegevoegd, waardoor er extra vertragingen zijn ontstaan. Ook verwijst Capgemini naar softwareleverancier Caci de in de tussentijd een vernieuwde en dus op diverse punten anders werkende versie van Osiris had aangeleverd.
De Europese aanbestedingsregels zijn niet eens het echte probleem. Dat zijn de gedrochten die inkoopafdelingen ervan maken (terwijl ze claimen gewoon de Europese regels te volgen). Maar of inkoop hier het probleem was? Zal ongetwijfeld een rol hebben gespeeld maar niet de hoofdrol. Dat is en blijft een combinatie van Opdrachtgeverschap en Opdrachtnemerschap.
Het jammerlijke een beetje van alle reacties, hoe gefundeerd, gefrustreerd of anderszins, dat men blijk geeft niet helemaal te begrijpen hoe IT als materie werkt, hoe je daarmee om moet gaan.
In tweede, als je als leverancier niet weet hoe je er mee om moet gaan, kun je dit je klant niet overbrengen. Want je MOET je klant goed uitleggen wat IT als materie is, hoe je ermee om moet gaan, en daar vandaan starten.
de Civile Matrix®
Volkomen los van al het gekrakeel van de PA en Capgemini, hebben niet zoveel klaarblijkelijk gehoord van de Civile Matrix®. Het is DE illustratie van de meest basale stappen van het IT als materie en proces. Door die basis niet te gebruiken, is het gewoon, vroeg of laat, vragen om problemen, in welk project of traject ook. Dit is namelijk geen ‘rocket science’ maar gewoon de IT als materie volgen
Proces invulling vs de praktijk
Wanneer men niet eens op de hoogte blijkt van de meest basale wetmatigheden van IT als materie, dit de klant ook niet heeft weten uit te leggen, dan weet je dat de proces invulling ook fout zal gaan lopen met alle gevolgen van dien.
Publicitaire gevolgen…
Het jammerlijke is dat het geheel op deze negatieve wijze in de publiciteit is gekomen. In alle onafhankelijkheid, dit geeft namelijk ook af op de IT professional uiteindelijk.
IT is een pracht vak. Maar heb je geen idee van hoe de materie werkt? Dan zijn dit soort dingen de ‘Voorspelbare’ uitkomst. Tijd voor elke IT professional zich weer eens te realiseren wat automatiseren nu uiteindelijk is en waar het uiteindelijk om draait.
Dat zit namelijk zeker niet tussen de oren van de commerciële dames en heren die zich ophouden in de IT. Dat blijkt maar weer eens.
bit.ly/hQeQQz
@NumoQuest,
Gelukkig zijn er nog mensen die het WEL begrijpen. Maar…. je slot? Van de commerciële mensen moet je het niet hebben, of wel?
Ja, hier spreekt een commerciële. Verlies je niet uit het oog dat in een dergelijk traject (pre- & after sales) bij een klant en leverancier verschillende disciplines betrokken zijn. Of staat niet in de Civile Matrix?
P.s. het klopt dat ik Civile Matrix niet ken. Volgens google bestaat dat niet, behalve op je eigen site…
@jeroen: Hij is ook de uitvinder van de Civile Matrix. (niet te verwarren met de civiele matrix.) Het is ook gewoon zijn achternaam.
Ietjes meer je huiswerk doen en je slaagt net wel 😉
Beetje jammer dat NumoQuest als bedrijf helemaal niet ingeschreven staat bij de kvk. Op numoquest.nl staat ook helemaal geen adres….ipv IT als materie zou ik zeggen IT als hete lucht.
De mislukte projecten van Cap Gemini stapelen zich op – NIFV, Rijkswaterstaat en nu de politieacademie. Hoelang geleden heeft dit bedrijf voor het laatst een project succesvol afgerond?
Typisch Capgemini weer.
Zelfde puinhopen veroozaakt bij de UWV, Rijkswaterstaat en nu weer de Politieacademie.
Ik heb 2 projecten voor bovengenoemde klanten bij Capgemini gedaan en het enige dat mij is bijgebleven hoe de heren managers (en/of wannabe managers) neerbuigend zich over de klant uitte; Cap was geweldig en slim en de klant was maar dom……
Die arrogantie lijkt zich naar boven in de hierarchie te trekken.
De goede naam die Cap ooit had, is erg ver in de achtergrond geraakt.
(Niks ten nadele van de echte goede techneuten bij Cap)
p.s. Inderdaad ook heel schandalig hoe ze hun personeel er de laatste jaren uit pesten. Hier wordt zelfs op managementniveau openlijk over gesproken.
@ Jeroen,
De matrix is vrij verkrijgbaar. Een emailtje volstaat.
@ Technicus
Dank voor de uiteenzetting. We zijn gewoon open vind en benaderbaar hoor. Mits ze de naam goed spellen natuurlijk. ;O)
@ Jos,
Waar staat geschreven ‘Gij zult ingeschreven staan in….?’
Jammer dat u zomaar zaken aanneemt zonder verifiëren. Een email met een vraag had u op al uw vragen antwoord gegeven. De deur staat gewoon daarvoor open ….
@NumQuest: Personen/bedrijven die diensten leveren aan anderen dienen ingeschreven te staan bij de kvk. Je geeft zelfs aan te werken voor grote bedrijven. Als de deur open staat zet dan gewoon kvk-nr/btw nummer/adres op numoquest.nl en doe niet zo geheimzinnig.
@ Jos,
Een tikkeltje spijtig dat u zaken zeer graag in de publiciteit wil brengen zonder de moeite te doen enig contact op te nemen en uw vragen te stellen. Uw reactie is ietwat inherent aan het gegeven dat een minimum aan ondernemerschap in Nederland formeel los is gelaten.
Anders had u aeker geweten dat er verschillende professionele werkrelatie vormen bestaan die geen KvK registratie noodzakelijk maakt. Dus de verplichting om dergelijke zaken op een website te vermelden bestaat dan ook in het geheel niet.
Nogmaals jammer dat u zaken aanneemt en niet de moeite iets te controleren voor uzelf.