De miljoenen containers die jaarlijks de Rotterdamse haven binnenkomen, kunnen sinds begin december nog makkelijker het achterland in. De gehele douaneafhandeling kan voortaan vanaf kantoor. Dit is mogelijk via de Melding import documentatie, een nieuwe dienst van Portbase. Portbase is de spin in het web voor alle logistieke informatie in de havens van Rotterdam en Amsterdam.
Via het havenoverstijgende Port Community System van Portbase profiteren bedrijven van een veelheid aan intelligente diensten voor efficiënte en eenvoudige informatie-uitwisseling, zowel onderling als met overheden. Portbase is van en voor de havencommunity en heeft geen winstoogmerk.
De service Melding import documentatie betekent in één elektronische ingang voor het vooraf aan meerdere terminals tegelijk opgeven van de documentnummers van de douaneregelingen waaronder de containers verder reizen. Voor het ophalen van de containers op de terminals zijn nu geen papieren douanedocumenten nodig. In de meeste gevallen hoeft een vervoerder ook niet meer langs de douanepost.
De service Melding import documentatie is te gebruiken voor alle grote containerterminals in de Rotterdamse haven. De douaneregelingen die op deze manier kunnen worden gemeld, betreffen zowel invoer, doorvoer als opslag (IMA-nummers, T1, domproc DIN/DEN). De service is daarbij zowel beschikbaar via het web als door middel van een systeemkoppeling. Jaarlijks geeft het Haven bedrijf zo’n 15.000 documentnummers door. Eén centraal systeem is dan natuurlijk veel handiger dan elke keer bij iedere terminal opnieuw te moeten inloggen.
Dit project is volgens de jury een lichtend voorbeeld voor het inzetten van ict voor een betere klantbeleving, waardoor een belangrijk concurrentievoordeel ontstaat. Dat maakt volgens de jury dit project een volwaardige kandidaat voor de titel ict-project van het jaar in het bedrijfsleven.