Veiligheid staat op nummer één bij ProRail. Samen met ingenieursbureau Movares heeft Prorail een nieuw treinbeveiligingssysteem ontwikkeld: PLC Interlocking (Programmable Logic Controllers). Treinbeveiligingssystemen zorgen ervoor dat er op hetzelfde stuk spoor niet tegelijkertijd meerdere treinen kunnen zijn.
In dit systeem staat precies vastgelegd welke wissels, seinen en bruggen zich waar bevinden. Als een treinverkeersleider dus een ‘treinpad’ instelt van bijvoorbeeld Amsterdam naar Utrecht, dan zet de computer al deze installaties op dat traject in de goede stand.
Door gebruik te maken van kant-en-klare onderdelen uit de procesindustrie, kan het spoor met PLC Interlocking in de toekomst sneller, maar vooral goedkoper worden beveiligd. Het spoor wordt daardoor minder afhankelijk van de leveranciers van de tot nu gebruikte computers.
In de komende tien jaar moet zo’n 15 procent van de bestaande treinbeveiligingssystemen worden vervangen. Op dit moment is zeker nog tachtig procent van het Nederlandse spoor met de conventionele relaisbeveiliging uitgerust.
Inmiddels is een succesvolle proef met PLC Interlocking uitgevoerd op station Santpoort-Noord, waar het systeem sinds juli 2012 foutloos functioneert op een lijn voor passagiersvervoer. Redenen voldoende voor de jury om dit project voor te dragen voor de award Ict-project van het jaar in de publieke sector.