Tijdens de Gartner Application Architecture, Development & Integration Summit 2013 in Londen sprak Massimo Pezzini (VP & Gartner Fellow) over het belang van integratiestrategie en governance in cloud en hybride integratie scenarios. Zijn stelling is dat de integratie van clouddiensten net zo degelijk en met dezelfde discipline moet worden aangepakt als traditionele on-premises integratie.
Met de komst van cloud computing en met name SaaS-oplossingen is de noodzaak tot integratie niet afgenomen; sterker nog, het is toegenomen. Aangezien SaaS per definitie betekent dat het een one-size-fits-all oplossing is, is het noodzakelijk om door middel van slimme integratie de nodige toegevoegde waarde voor de organisatie te creëren. De SaaS-producten van bijvoorbeeld SalesForce en Microsoft zijn dan ook voorzien van de nodige aanknopingspunten om data uit te wisselen met andere systemen en diensten. Dit is veelal gebaseerd op standaard Web Services of Rest.
Ook met de opkomst van apps voor tablets en smartphones is de noodzaak van integratie via zeer schaalbare cloud services alleen maar groter geworden. Een app op een smartphone die gebruikt wordt om bijvoorbeeld je diner samen te stellen en thuis te laten bezorgen zal niet rechtstreeks aangesloten zijn op de back-end van de betreffende thuisbezorgorganisatie of het restaurant. Sowieso is dit vanuit veiligheidsoogpunt onwenselijk, maar zeker als het een populaire dienst is of een ‘broker’ die meerdere restaurants bedient zal dit een schaalbare oplossing moeten zijn die in de cloud draait.
Omdat we bij on-premises integratie al te maken hebben met allerlei uitdagingen rond semantiek (interpretatieverschillen) en bijvoorbeeld redundantie van data (één versie van de waarheid) maar ook rond regels en afspraken behorende bij de integratie van de systemen om een goed draaiend en voorspelbaar integratieplatform te kunnen bieden, zal dit bij cloud integratie waarschijnlijk nog veel belangrijker zijn. Immers, bij on-premises integratie hebben we te maken met systemen en diensten die we in eigen beheer hebben, of die in ieder geval onder dezelfde paraplu vallen. En we hebben te maken met mensen die we veelal kennen.
Bij de integratie met cloud diensten hebben we te maken met systemen waar we niet de eigenaar van zijn, met mensen van derde partijen en met ‘enge’ zaken die buiten onze eigen firewalls gebeuren. De vergevingsgezindheid is veel minder aanwezig in dit soort scenarios, en even snel een ‘vlekje wegwerken’ is ook een stuk minder gemakkelijk. Kortom, er is hier waarschijnlijk nog wel meer governance nodig dan bij alleen on-premises integratie. Een overkoepelende governance is van belang, omdat hybride integratie niet iets tijdelijks is maar voorlopig (zo niet voor altijd) aanwezig zal blijven. Ik denk dat Massimo de boodschap te voorzichtig heeft gebracht en dat hij eigenlijk bedoelt te zeggen: ‘Zie cloud integratie niet als een aparte uitdaging met een aparte strategie, maar integreer het in de bestaande integratie strategie én maak de aanpak en overkoepelende governance nog degelijker en gedisciplineerder.’
Mijn advies zou dan ook zijn: zorg dat het mandaat van het integration competency center (ICC) in jeorganisatie zo snel als mogelijk wordt uitgebreid en breng ook de cloud integratie strategie en bijbehorende aanpak hier in onder. Dit voorkomt chaos en teleurstellingen in de (zeer nabije) toekomst.
Helemaal mee eens, zeker omdat de release management cyclus bij een saas applicatie door de aanbieder zelf bepaald wordt en over het algemeen niet door een klant. Als de Saas provider besluit een API/Webservice te stoppen of aan te passen ipv een nieuwe er naast te introduceren, heeft dat zeker impact op de integratie. Het actief bijhouden van de releasenotes van de cloud partijen moet dan ook cruciaal onderdeel zijn van de integratie strategie…. Of je kiest voor een integratie as a service dienst… waarbij de integrator de changes actief voor je bijhoudt.
Integratie en migratie zijn altijd de twee lastigste zaken geweest in welke IT-infrastructuur dan ook. Dat er nu diensten van interne en externe partijen bij betrokken zijn, of diensten van een aantal externe partijen maakt dat niet anders.
Het tekent wel de hyperige sfeer die er nog steeds om cloud hangt, zet cloud voor welke kreet dan ook en het is opeens nieuwswaardig.
@Rob: Feit is dat bij de introductie van nieuwe paradigma’s (zoals Cloud Computing of Apps) in de IT men nogal geneigd is om dat gelijk als oplossing voor alle problemen te zien. Het onder de aandacht brengen van het belang van een integratiestrategie en governance in dit nieuwe paradigma zou ik niet in de categorie ‘hyperige sfeer’ willen plaatsen.
@Gijs
In hoeverre is App een nieuw paradigma? Het is een applicatie op een device. Andere APIs, ander delivery mechanisme, maar verder gewoon een applicatie In hoeverre is cloud een nieuw paradigma? Het is delivery van diensten op een gestandaardiseerde en geautomatiseerde manier. One size fits all, internet scale. Niets nieuws aan, dat deed hotmail al in 1995 (om maar iets te noemen).
Daar is wat mij betreft helemaal niets nieuws aan. Het is een logisch vervolg op de al heel lang voort durende discussie tussen standaardisatie en maatwerk, controle en gemak. Ik ben met je eens dat nieuwe ontwikkelingen binnen de IT snel gezien worden als oplossing voor alle problemen, maar ik zie niet in hoe iets “cloud integratie” noemen meerwaarde biedt ten opzichte van “traditionele integratie”, behalve dan dat je de skills van iedereen die wel eens een integratietraject heeft begeleid in een klap tot “legacy” bestempelt (want nooit cloud gedaan).
Ik ben niet met je oneens dat governance en integratie des te belangrijker worden in een omgeving waarin de controle verlegd is van interne naar externe partijen, en er vanuit bedrijven vooral regievoerend gewerkt zal moeten gaan worden, maar dan hoef je wat mij betreft niet over “cloud integratie” te gaan praten. Juist dat cloud er voor plakken maakt het wat mij betreft een gehypete term. Geef gewoon aan dat governance in een gedistribueerde omgeving lastiger geworden is, en daarmee dus ook integratie.
@Rob: Eens, het zijn geen echt nieuwe IT paradigma’s maar ze worden wel als zodanig gezien door “de business”, waarbij men er automatisch van uit gaat dat het een aantal oude, bijbehorende problemen ook gelijk oplost terwijl die gewoon blijven bestaan of nog vergroot worden. De oorpronkelijke titel van het stuk was overigens “Cloud integratie en governance”, maar de editor heeft dat aangepast 😉
Gijs,
Laat cloud maar weg omdat integratie altijd een uitdaging is en meeste ICT landschappen eerder deelverzamelingen van oplossingen zijn met vaak een behoorlijke overlap. Dat geldt trouwens ook voor de governance zelf omdat hier nog weleens wat ‘loketten’ in zitten die een integrale aanpak bemoeilijken. Reden hiervoor is dat er meestal geen ‘greenfield’ is waardoor verschillende architecturen aan elkaar gelijmd moeten worden met niet altijd de beste resultaten. In “Cloud beheersbaar maar niet beheerbaar” ga ik al in op de uitdagingen die er zijn als je dingen op afstand plaatst en opdeelt, iets wat trouwens ook geldt voor de wijze waarop beheer meestal is ingericht. En betreffende de on-premises integratie is het jammer dat je hier de virtualisatie drang onbesproken laat.
Het ‘vlekje wegwerken’ herken ik wel omdat er nog weleens een verschil zit tussen 1 of 100 wat zeker bij nieuwe kosten modellen die de cloud biedt voor verrassingen kan zorgen. Vanuit financieel oogpunt is de Cloud vooral een capaciteitsmodel en model dat ik geef bij “Het zorgpremiestelsel van de ICT” blijkt uit recente ervaringen zo gek nog niet. Governance begint tenslotte toch vaak met een financiele onderbouwing van de keuzen die er zijn en hier gaat het nog weleens mis, zeker als we het over data governance hebben. Want uiteindelijk is het eigenaarschap van een systeem niet zo belangrijk maar wil je nog wel wat te zeggen hebben over je (bedrijfs)data.
Gelukkig krijgt de integratie uitdaging die cloud diensten met zich mee brengen steeds meer aandacht in de markt. Overigens ben ik het met Gijs eens dat cloud integratie dezelfde aandacht nodig heeft als on premise integraties: echter de tools die ingezet kunnen worden om de uitdaging te tackelen zijn van een andere generatie. We hebben de afgelopen periode vele van dit soort tools, die de verzamelnaam iPaas (Integration Platform as a Service) dragen, mogen testen en de verschillen zijn groot. Overall stellen ze ons in staat om de technische integratie veel sneller uit te voeren dan in het verleden, zodat we onze focus daar kunnen leggen waar het hoort: governance.
Helemaal eens dat integratie een uitdaging is en naar verwachting nog meer zal worden. Bedrijven zullen, zo zie in mijn omgeving, meer standaard diensten als e-mail, CRM, HRM afnemen als cloud dienst. Dit zal leiden tot een meer versnipperd IT landschap, ook nog eens over de scheiding van intern(private)/extern(public) heen. Daarnaast is het zo dat cloud applicaties over het algemeen in hoge mate gestandaardiseerd zijn en dat hiermee de interface dus ook direct een gegeven is. Het gevolg; een IT landschap met een groeiend aantal applicaties (deels intern, deels extern) waarbij de meeste applicaties ook nog eens ieder een eigen ´standaard´ hebben voor integratie. De oplossing is wmb een goede en adaptieve integratie service zijn, het lieft één die bijvoorbeeld al ´vertalingstabellen´ heeft voor de meest gebruikte cloud applicaties als Salesforce.com