Veel bedrijven springen in op de trend van mobiel werken en zorgen voor flexplekken, laptops en smartphones. Maar een mobiele strategie waarin alleen aandacht is voor de techniek is niet genoeg.
Bij het invoeren van mobiel werken zullen er technologische aanpassingen moeten worden gedaan, maar ook binnen de organisatie zelf zal het nodige moeten veranderen. Communicatie en sturing zijn van groot belang, want het nieuwe werken zorgt voor een cultuuromslag die niet van de een op de andere dag mogelijk is. Country manager technology services Michiel van Vlimmeren van HP: ‘De meeste organisaties zijn ingericht op het beheersen van processen. Het besturingsmodel is daar op ingericht. Bij het invoeren van een mobiliteitsstrategie en daarmee een nieuwe manier van werken, komt hier in verschillende opzichten verandering in.’
Output
De allerbelangrijkste wijziging voor een organisatie is volgens Van Vlimmeren dat het moet gaan sturen op output van medewerkers. Werknemers worden nog meer zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit die zij leveren. ‘Dit betekent een verschuiving van vertrouwen hebben in de werking van ingestelde processen naar vertrouwen hebben in mensen. En dat vraagt om een nieuwe manier van managen. Want bedrijven kunnen niet verwachten dat mensen van de ene op de andere dag op een totaal andere manier gaan werken’, legt hij uit.
Al is het verschil natuurlijk groter voor een eerstelijns-manager dan degene die het managementteam aanstuurt, deze nieuwe manier van managen geldt voor iedereen. Van Vlimmeren: ‘De wijze waarop je doelstellingen formuleert, moet gericht zijn op output. Het wordt nog veel belangrijker om mensen goed te coachen en te sturen. Hierin moeten organisaties investeren, want dit is een enorme cultuuromslag.’
Grip
Computable-expert Gert-Jo van der Heijden, ict-servicemanager bij Yacht is het met Van Vlimmeren eens. Hij vult aan: ‘Doordat de focus verschuift naar het sturen op output, moeten ook tussentijdse stuurvariabelen veranderen. Want als organisatie wil je wel grip houden op de output. Als medewerkers echter minder op kantoor zijn, moeten er nieuwe manieren worden bedacht om wel een vinger aan de pols te houden en tussentijds bij te kunnen sturen.’ Dit vraagt om meer soft skills, denkt van Vlimmeren. ‘Coaching skills worden belangrijker voor managers.’
De organisatieverandering die mobiel werken tot gevolg heeft, moet volgens Van Vlimmeren dan ook al onderdeel zijn van de mobiliteitsstrategie. ‘Je ziet vaak dat technologie als uitgangspunt wordt genomen bij de keuze voor het nieuwe werken. Maar de technologie is een randvoorwaarde om mobility in te voeren. Wanneer het doel dat je nastreeft met de invoering van een mobiliteitsstrategie duidelijk is, kan ook invulling worden gegeven aan de manier waarop je deze verandering door gaat voeren.’
Faciliteren
Van der Heijden benadrukt echter dat ook met betrekking tot technologie, veranderingen gaan plaatsvinden voor de organisatie die ook om een cultuuromslag vragen. ‘Op het moment dat er wordt gekozen voor mobiel werken, sluiten de bestaande oplossingen vaak nog niet aan op wat gebruikers willen. Van het leveren van een standaard werkplek, moeten organisaties werknemers dus gaan faciliteren in hun manier van werken’, zegt hij. Een manier om hiermee om te gaan is bijvoorbeeld het instellen van een persoonsgebonden budget, denkt Van der Heijden. ‘Het is ondoenlijk om iedereen met alle mogelijke devices te ondersteunen, dus laat de werknemer zelf kiezen.’
Lees ik het nu goed, dat Byod en mobiele strategie verschillende oplossingen zijn? Ben het eens dat er een cultuur verandering nodig is om beiden tot een succes te maken.
Je wilt de managers die medewerkers op kantoor willen hebben niet de kost geven. Maar goed, als je niet mee doet zal je organisatie tzt het steeds moeilijker krijgen. Huidige disruptive changes en de opkomende inflection point van mobiel zal de organisaties dwingen hier in mee te gaan.
Heel simpel, de klant informeert zich, vermaakt en koopt via het internet. En bedrijven doen daar niet aan mee qua werkomgeving. Staat nogal haaks op elkaar.
Mobiel automatiseren begint net als ieder ander project nog steeds bij de organisatie. Ik verbaas mij er wel eens over hoe weinig er op output of resultaat wordt gestuurd, bij dan bij de marketing en sales organisatie en hoeveel er nog op aanwezigheid wordt gestuurd. Bij je aanwezig, dan ben je productief is vaak de stelling.
Dat de IT afdeling dit soort (mobiele) processen moet gaan faciliteren, dat is naar mijn mening nog een grotere cultuuromslag. Wat jammer is dat het succes minimaal van beide organisaties afhankelijk is.