Er komt voorlopig geen passagiersinformatiesysteem Pardex voor de grensautoriteiten. Staatssecretaris Fred Teeven van het ministerie van Veiligheid en Justitie heeft na een herijking en de opgelegde bezuinigingen van zijn kabinet besloten de bouw ervan te bevriezen. Pardex zou 45 miljoen euro moeten gaan kosten. Daarvan is 2,1 miljoen euro uitgegeven. Dit blijkt uit de Jaarrapportage Bedrijfsvoering Rijk 2012.
In het kader van het programma ‘Vernieuwing Grensmanagement’ werd het project Pardex in 2012 opgezet. Pardex (Passenger Related Data Exchange) was bedoeld als een centraal, gezamenlijk informatievoorzieningssysteem voor de bij de grenspassage betrokken overheidsdiensten als Koninklijke Marechaussee, de Douane, de IND en de Aivd.
Het systeem zou nodig zijn omdat luchtvaartmaatschappijen verplicht worden de gegevens van hun passagiers al voor aankomst op Schiphol door te geven aan de Koninklijke Marechaussee en de Douane. Daardoor kunnen grenscontroles na aankomst van een vliegtuig sneller en gerichter plaatsvinden. Het was de bedoeling dat het systeem ook zou gaan gelden op andere Nederlandse luchthavens en de zeehavens, en bij vertrekkende reizigers.
Te veel geld
Pardex paste bij het programma ‘Vernieuwing Grensmanagement’ en moet zorgen voor een betere en geautomatiseerde verwerking van passagiersgegevens voorafgaand aan de grenspassage bij de lucht- en scheepvaart. Het uiteindelijke doel is een verbetering van het grenstoezicht en het tegengaan van illegale immigratie.
Bij de voorbereidingen voor Pardex waren drie externe adviseurs betrokken: PWC (advies over de kosten van het project), ICT~Office (= Nederland ICT; voor een Gateway Review) en ABD Topconsult (evaluatie van de business case). Eind 2012 werd besloten dat 45 miljoen euro voor een nieuw systeem te veel geld was, zeker in tijden van crisis.
Alternatief
Het ministerie onderzoekt nu of het een aantal andere toepassingen die in het kader van het programma ‘Vernieuwing Grensmanagement’ zijn ontwikkeld, kan gebruiken voor een aantal taken. Het gaat om de projecten No-Q (automatische grenspassage voor EU-onderdanen op de luchthaven Schiphol), API (een proof of concept voor het ontvangen van passagiersgegevens) en RT (het ontwikkelen van officiële reisprogramma’s).
Een bijzonder wijs besluit, maar ik vraag me als automatiseerder dan wel iets af. Er was van die begroting van 45 miljoen pakweg 5 procent uitgegeven. 2,1 miljoen. Dat is wel heel erg veel geld voor een feasibility study.
Wederom ziet men hier dat er klaarblijkelijk erg slecht is nagedacht over een aanvliegroute naar… Of zou het misschien kunnen dat het weer eens zo is dat non it-managers ‘aan de knoppen’ willen gaan zitten van iets wat hen niet is uitgelegd en waar zij zelf weinig van begrijpen?
Hoe dan ook, erg veel geld maar …. dan heb je daar ook niets voor.
Overheid en it. Dat moet klaarblijkelijk telkens geld kosten i.p.v. besparen.