Brancheorganisatie Nederland ICT brengt jaarlijks een marktmonitor uit. Voor 2013 wordt voorspeld dat er slechts 0,3 procent meer wordt uitgeven aan ict door het bedrijfsleven. Ook ING, Rabobank en onderzoeker IDC komen met magere groeicijfers. Kwakkelen we lekker door in onze sector? Afgaand op het huidige vertrouwen van consumenten en mkb’ers zou je al die somberheid kunnen extrapoleren naar 2014.
Het probleem met vertrouwensindexen is dat ze niet over concrete uitgaven gaan. Of vanuit een ander perspectief: iedereen heeft een mening, maar slechts weinig personen hebben het geld. Degenen die werkelijk veel besteden aan it zijn de cio’s van de grote bedrijven. En daar is een duidelijke kanteling te zien naar sterke groei.
CIO’s krijgen meer financiële armslag. Wanneer je op zoek bent naar een indicatie hoe de it-markt zich gaat ontwikkelen, dan moet je inzicht hebben in de budgetten van grote bedrijven. Uit onze onderzoekscontacten met cio’s van Nederlandse, grote bedrijven blijkt dat de markt sterk gaat groeien: 2013 is een keerpunt na jarenlang cost cutting en budgetverlaging. We zien twee belangrijke drivers voor de groei: het oplossen van de technology debt en de verschuiving binnen marketingbudgetten naar sociale media en big data (en dus it).
De inhaalslag begint. Menig cio heeft al een substantiële verhoging van zijn budget weten te bewerkstelligen. Belangrijkste drijfveer is een kordate aanpak van de technology debt. Dit is de achterstand in het moderniseren van de it-infrastructuur en kernsystemen. ABN Amro, ASML, Enexis en KPN zijn met z’n vieren al goed voor een investeringssom van ruim een miljard euro voor de komende drie jaar. Dat geld gaat naar vernieuwing van de it. Niet alleen worden verouderde software vervangen en systemen vernieuwd, ook wordt geïnvesteerd in een hogere beschikbaarheid en beveiliging van bedrijfskritische systemen zoals websites en mobiele applicaties. De recente DDoS-aanvallen laten zien dat het menens is.
Groei digitale marketing voedt it-investeringen. Er gaan meer euro’s om in marketing dan in it. En een steeds groter deel van dat marketinggeld gaat naar it voor de digitale communicatie en interactie met klanten. Apps, big data en sociale media zorgen er voor dat marketing+it een cross-over discipline wordt. Die trend zet door, want businessmodellen worden steeds ‘digitaler’: fysieke producten worden connected en data een asset. It is dan niet meer sec overhead, maar een winstgenerator. Dit levert een tweede boost op in de uitgaven aan ict. De cio van Philips, Jeroen Tas, heeft een heldere opvatting over de digitale transformatie van de core business: ‘In 2020 is Philips een softwarebedrijf dat concurreert op customer intimacy.’
Alles wijst er op dat de groei van ‘digitaal’ de negatieve druk van de economische crisis zal weerstaan. Onze conclusie op basis van de intenties van de voortrekkers: de BV Nederland gaat de komende jaren miljarden extra besteden aan bedrijfskritische it. Veel cio’s gaan al in 2013 flink investeren. Ik ben heel benieuwd naar de forecast van Nederland ICT voor het jaar 2014.
Hoezo groei? Jeroen Tas, dat is nou juist de man die een kwart minder wil uitgeven aan IT:
Mei 2012: Philips wil de totale IT-kosten tot en met 2015 met een kwart omlaag brengen tot 750 miljoen euro. Dat bleek donderdag uit de presentatie van Chief Information Officer Jeroen Tas tijdens de Capital Markets Day van Philips in Boston.
Jeroen Tas zet inderdaad flink het mes in de reguliere IT-kosten, ofwel administrative information technology. Aan de andere kant investeert Philips sterk in IT die te maken heeft met connected devices (zoals de hue lamp en wearable wireless sensors voor zorgpatiënten) en big data om nieuwe businessmodellen te poweren. Jeroen weet dat je als CIO niet een budgetjunkie moet zijn, maar een leider die denkt en stuurt op de top-line van de onderneming.
Waar ik dan wel benieuwd naar ben aan welke concrete ‘big data’ projecten Philips zijn geld wil investeren? Investeren in big data is wmb te vaag dan moet je ook iets voor ogen hebben.
@Marco
Tas zet dus een dalend budget anders in. Dat is heel wat anders dan een groeiend IT budget.
En als Tas het al met een kwart minder kan dan zit er nog heel veel lucht in de IT budgetten bij grote ondernemingen.
Ook is de invloed van de CIO als de executive die het meeste geld aan IT te besteden heeft aan het afnemen, en gaan anderen, zoals marketing, die overnemen.
Het is echter nog maar de vraag of die verschuiving per saldo voor stijgende IT uitgaven zorgt, aangezien bedrijven steeds meer IT voor steeds minder geld krijgen door ontwikkelingen zoals o.a. de public cloud.
Inzicht in CIO budgetten alleen is daarom niet voldoende voor een indicatie hoe de IT markt zich gaat ontwikkelen.