Afgelopen week werd ik in ons testlabje naast de generatorruimte wakker geschud door het geraas van onze noodstroomgenerator in het datacenter in Amsterdam. Het was geen reguliere testdag dus om mijn nieuwsgierigheid te stillen, vroeg ik aan de facility manager waarom het ding aanstond. Nu blijkt dat rode diesel vanaf 1 januari niet meer mag worden gebruikt en vanaf 1 juli mag je het zelfs niet meer in bezit hebben of in de tanks.
Rode diesel werd tot nu toe door vele sectoren gebruikt vanwege de lage accijns. Sterker nog, als de inspecteur van de Douane na 1 juli nog sporen van de rode kleurstof, het zogenaamde Solvent Yellow 124 oftewel ‘Euromarker’, in tanks, leidingen of filters terugvindt, dan volgt er een stevige boete.
Aangezien de noodstroomgenerators in onze datacenters alleen bij een stroomstoring draaien of op onze maandelijkse testdag en je altijd voorbereid wilt zijn op een stroomstoring, zitten de tanks dus altijd vol. Ze blijven ook vol totdat er nood aan de man is. Alleen al in ons datacenter in Amsterdam gaat het om 2500 liter per tank, met een verbruik van ongeveer driehonderd liter per dag. Dat ding staat dus nu al een paar dagen voor Jan met de korte achternaam te draaien en de tank is nog lang niet leeg…
De manier om van de rode diesel af te komen, is de brandstof tegen bijpassende kosten te laten afvoeren of op te stoken vóórdat het 1 juli is. En ja, we kunnen stroom aan het elektriciteitsnet terugleveren, maar dat levert in het geval van ons datacenter in Amsterdam niets op. Simpelweg opstoken, is goedkoper, dus besluiten wij daarvoor te gaan. Het is onbegrijpelijk dat deze regeringsmaatregel ervoor zorgt dat vele noodstroomgeneratoren van datacenters hun rode diesel op deze manier kwijt moeten raken. Bedenk bijvoorbeeld eens wat dat voor ziekenhuizen betekent. Extra kostenposten die daarbij komen kijken, zijn voor het verwijderen van die hardnekkige rode kleurstof uit de leidingen, tanks en brandstoffilters zodat de inspecteur dit niet terugvindt. Natuurlijk ook voor het opnieuw vullen van de tank. Hiervoor is vanuit regeringswege geen enkele compensatie ingecalculeerd.
Voor de periode 1 juli tot en met 31 december 2013 heeft de Douane beloofd dat er landelijk beleid zal worden vastgesteld in gevallen waar rode diesel voorhanden is in brandstoftanks of opslagtanks. Tanks waarin het vóór 1 januari 2013 nog was toegestaan. Dit zal binnenkort bekend worden gemaakt. Ik vraag me echt af hoeveel goeie diesel nu in Nederland voor niets wordt opgestookt als gevolg van deze maatregel en ik ben heel benieuwd hoe hiermee wordt omgegaan in soortgelijke gevallen. Hebben meer professionals last van de red diesel blues? Is dit waanzin ten top of heb ik nu iets essentieels gemist?
Geweldig stuk!
Ik zeg: Risico analyse maken. Wat is de pakkans wat zijn de kosten. Persoonlijk zou ik voor de pakkans gaan en gewoon als je leeg bent overgaan.
Marcel,
Aangezien ik landelijk woon heb ik genoeg klachten over dit ‘bezuinigingsbeleid’ gehoord en was de overgangsregeling volgens mij ook wat anders. Want wie na 1 januari meer dan 1380 liter rode diesel in zijn opslagtank had zitten, en niet een vrijgestelde eindgebruiker bleef, moest accijns bijbetalen over de hele voorraad.
Dat ziekenhuizen en bedrijven een paar honderd Euro bespaard hebben door in plaats van blanke diesel rode in de tank van noodaggregaten te gooien is nogal kortzichtig, het ruikt zelfs een beetje naar fraude. Onderzoek uit 2010, toen er al plannen waren om rode diesel af te schaffen, stelt dat het rechtmatig gebruik ervan namelijk ook nog weleens te betwisten valt.
Ewout,
Je moet inderdaad accijns bijbetalen voor rode diesel in de tank na 1 januari, het gaat ook helemaal niet om die paar honderd euro. Anders dan landbouwvoertuigen of in de scheepvaart zit het probleem in het feit dat deze aggregaten bijna altijd stilstaan, ze draaien hooguit 1x in de maand een paar uurtjes om de boel te testen en gangbaar te houden. Daarmee krijg je een dergelijke tank bijna niet leeg.
Het contaminatie niveau van die rode hardnekkige kleurstof krijg je bijna niet omlaag omdat dit in leidingen, filters en op tankwanden gaat zitten. Verdunning met de relatief kleine hoeveelheden blanke diesel die je opstookt met het maandelijkse testen is bij lange na niet voldoende om het contaminatie niveau, waarop de inspecteur test, voldoende omlaag te krijgen. Helemaal leegmaken en schoonmaken lijkt de enige goede oplossing.
eeuh, leuke discussie maar kan het zijn dat ik de link naar het ICT gebeuren mis?
Hahahahaha, Pa Va Ke! Tijdens het lezen van dit artikel dacht ik ” en nu komt de link naar ICT”! Maar, nee die bleef uit :-p
Ik snap niet waeom redactie dit artikel goedgekeurd heeft!
Maar goed, gelukkig zijn er ook mensen die dit stuk geweldig vinden 🙂
@Pavake Ik vond dit ook een geweldig verhaal en ook nog heel begrijpelijk. Kom er maar om. Het is misschien wel aan de rand van de ICT. Toch zie ik ook een grote overeenkomst. Het gaat in dit geval om het letterlijk verbranden en dat is misschien nog wel de grootste overeenkomst met de ICT sector. Als er ergens geld verband wordt…
@Louis,
Zo kan ook alles in de wereld aan elkaar linken en zeggen dat er een aan de rand van andere ligt en er overeenkomsten zijn!
Maar goed, ik zei al, gelukkig zijn er mensen die dit artikel geweldig vinden 🙂
Als je het verbranden van geld als de grootste overeenkomst met de ICT sector vziet dan raad ik je aan om dit artikel door te nemen:
https://www.computable.nl/artikel/opinie/management/4704821/2379250/ictinnovatie-redt-de-business-niet.html
=====
Vooral dat stukje onder “ICT kost alleen maar geld”
=====
Als je het zo wil bekijken dan is het grootste deel van wat we maken rode diesel.
Er draaien nog heel wat regels code op XP, maar omdat microsoft gaat stoppen met ondersteuning hiervan “moeten” we gaan migreren naar een opvolger. Hiermee worden heel wat leuke programma’s “verbrand”…..
Ik zie het probleem aangaande de inhoud van het artikel niet
Het verhaal wordt verteld vanuit een min of meer ICT beleving en is maar een van de problemen waar je als bedrijf mee te maken krijgt als de overheid zich gaat bemoeien met zaken waarvan de consequenties niet goed overwogen zijn (of beter waarvan slechts de belangen van een klein aantal grote bedrijven mee wordt gediend ten kosten van de burger die keer op keer weer als een potentiele crimineel wordt beschouwd)
Gaan we nu kritiek leveren op het gebrek aan de relatie met de ICT ?
Nou kom op dan:
– Waar ligt de ICT relatie met een of andere Jan Doedel die ergens eindelijk is opgerot of juist een nieuw luilekkerland baantje heeft gevonden ?
– Waar ligt de ICT relatie met detacheerders die een hoop lui op straat schoppen (dit nog even afgezien van het feit dat dit verschijnsel helaas in vrijwel alle sectoren voorkomt)
– Waar ligt de ICT relatie met een vermeend te kort aan diezelfde werknemers die we zojuist de gelegenheid hebben gegeven full time te gaan tuinieren ?
– Waar ligt de ICT relatie met… nou verzin ze zelf maar, er zijn hier zat onzin artikeltjes te vinden, maar af en toe zit er een parel tussen.
Computable is nu eenmaal geen technisch vakinhoudelijk magazine… er zijn een aantal collega’s die dat net als ik erg jammer vinden maar zo liggen de feiten nu eenmaal, je gaat nu eenmaal geen tijdschrift maandelijks volkrijgen met allerlij technisch gebreuzel dat
– ofwel door zijn kinderachtigheid of inhoudelijke onjuistheid voor geen enkele profesional interesant of
– danwel door zijn specialisatie voor vakbroeders met een andere specialisatie te hoog gegrepen of domweg te niche is.
Meer vakinhoudelijk zou dus voor mij (en ongetwijfeld voor nog een paar vaste posters alhier)
heel welkom zijn maar het gaat ehm toch niet worden.
Bovenstaand artikel heeft inderdaad ook niet zo bijster veel met ons vak te maken,
maar ik heb het toch met plezier gelezen.
Marcel,
Je gaat voorbij aan mijn laatste alinea waar ik aangeef dat regeling nogal ‘opgerekt’ werd. Niet alleen doordat er met rode diesel in de tank op openbare weg gereden werd maar ook door bedrijven die een paar honderd Euro probeerden te besparen. En zeg nou zelf, het nu zinloos opstoken is hier toch vooral een gevalletje kortzichtigheid omdat de afschaffing er al enkele jaren aan zat te komen.
Het belastingplan uit 2008 rept al over:
“Het kabinet is van mening dat er geen doorslaggevende reden is om rode diesel blijvend te bevoordelen. Vanuit milieuoogpunt ligt een gelijke behandeling met blanke diesel voor de hand. Het hanteren van verschillende tarieven leidt daarnaast tot fraude, extra administratieve lasten en uitvoeringskosten voor de Belastingdienst. De controle is zeer arbeidsintensief. Het kabinet wil stapsgewijs en via verschillende instrumenten een verkleining van het tariefverschil bewerkstelligen.”
Dus misschien moeten de tanks van noodaggregaten maar leeg gedronken worden door deze ‘accijnsontwijkers’, tot de laatste druppel in het filter. Want met de toxicologie van diesel is het net als met fraude, een druppel is niet dodelijk maar als het om liters gaat veranderd de uitkomst. Want hoewel de opbrengsten van afschaffing niet met 9 cijfers geschreven wordt in de miljoenennota zitten er ook positieve ‘bijwerkingen’ aan.
En voor Henri, de risico analyse is nogal simpel – je gaat vroeg of laat betalen omdat de boekhouding van levering namelijk goed geadministreerd is, schimmig bleef enkel de tank waarin het verdween;-)