Afgelopen week werd ik in ons testlabje naast de generatorruimte wakker geschud door het geraas van onze noodstroomgenerator in het datacenter in Amsterdam. Het was geen reguliere testdag dus om mijn nieuwsgierigheid te stillen, vroeg ik aan de facility manager waarom het ding aanstond. Nu blijkt dat rode diesel vanaf 1 januari niet meer mag worden gebruikt en vanaf 1 juli mag je het zelfs niet meer in bezit hebben of in de tanks.
Rode diesel werd tot nu toe door vele sectoren gebruikt vanwege de lage accijns. Sterker nog, als de inspecteur van de Douane na 1 juli nog sporen van de rode kleurstof, het zogenaamde Solvent Yellow 124 oftewel ‘Euromarker’, in tanks, leidingen of filters terugvindt, dan volgt er een stevige boete.
Aangezien de noodstroomgenerators in onze datacenters alleen bij een stroomstoring draaien of op onze maandelijkse testdag en je altijd voorbereid wilt zijn op een stroomstoring, zitten de tanks dus altijd vol. Ze blijven ook vol totdat er nood aan de man is. Alleen al in ons datacenter in Amsterdam gaat het om 2500 liter per tank, met een verbruik van ongeveer driehonderd liter per dag. Dat ding staat dus nu al een paar dagen voor Jan met de korte achternaam te draaien en de tank is nog lang niet leeg…
De manier om van de rode diesel af te komen, is de brandstof tegen bijpassende kosten te laten afvoeren of op te stoken vóórdat het 1 juli is. En ja, we kunnen stroom aan het elektriciteitsnet terugleveren, maar dat levert in het geval van ons datacenter in Amsterdam niets op. Simpelweg opstoken, is goedkoper, dus besluiten wij daarvoor te gaan. Het is onbegrijpelijk dat deze regeringsmaatregel ervoor zorgt dat vele noodstroomgeneratoren van datacenters hun rode diesel op deze manier kwijt moeten raken. Bedenk bijvoorbeeld eens wat dat voor ziekenhuizen betekent. Extra kostenposten die daarbij komen kijken, zijn voor het verwijderen van die hardnekkige rode kleurstof uit de leidingen, tanks en brandstoffilters zodat de inspecteur dit niet terugvindt. Natuurlijk ook voor het opnieuw vullen van de tank. Hiervoor is vanuit regeringswege geen enkele compensatie ingecalculeerd.
Voor de periode 1 juli tot en met 31 december 2013 heeft de Douane beloofd dat er landelijk beleid zal worden vastgesteld in gevallen waar rode diesel voorhanden is in brandstoftanks of opslagtanks. Tanks waarin het vóór 1 januari 2013 nog was toegestaan. Dit zal binnenkort bekend worden gemaakt. Ik vraag me echt af hoeveel goeie diesel nu in Nederland voor niets wordt opgestookt als gevolg van deze maatregel en ik ben heel benieuwd hoe hiermee wordt omgegaan in soortgelijke gevallen. Hebben meer professionals last van de red diesel blues? Is dit waanzin ten top of heb ik nu iets essentieels gemist?
Allereerst de link naar IT. Nederland heeft veel datacenters en een deel ervan heeft een noodaggregaat en deze draaien in de regel op (rode) diesel. Het raakt dus veel datacenters en dat is de link.
Als ik een mop hoor op de Computable die grappig is dan vind ik het een geweldige grap, dat de grap niet eens over IT gaat is mij worst. Ik lees iets, vind het leuk en dan ga ik niet op elke slak zout leggen.
En nog iets, als het stuk niet geschreven was had ik de goede reactie -met name die van eWout- niet gelezen. Hier laat hij zien niet alleen een scherpe geest te bezitten, maar hij weet ook nog eens veel, of weet het goed te vinden.
En nogmaals, wat is de pakkans? Schat die in en maak de keuze of je het opstookt of een plan maakt om het te vervangen.
Op sites ben je verplicht te melden dat je cookies gebruikt. Ik gebruik cookies en Google Analytics op al mijn websites en vermeld dit niet en vraag geen toestemming. Hoe groot blijkt de pakkans? Die is wellicht nu vergroot na mijn reactie.
Maar… hoeveel sites zijn er beboet dat ze cookies gebruiken en hiervoor niet expliciet toestemming vragen? Ik ken de voorbeelden niet… als je ze hebt zie ik graag de links.
Van rode diesel naar cookies, zomaar nog een parallel die niet getrokken zo zijn door dit opinie stuk.
@PaVaKe Ik denk dat je daar vaak niet aan ontkomt aan noodzakelijke upgrades omdat de fabrikant van software met nieuwe releases komt en stopt met ondersteuning van oudere versies.
@Reza Ik heb het artikel gelezen en natuurlijk ben ik het eens dat investeren in ICT geen slechte zaak als je denkt daarmee denkt vooruit kan komen. Maar we lezen hier en op andere sites genoeg over bijvoorbeeld de overheidsprojecten met enorme budgetten die ook nog volkomen uit de klauwen lopen. Dat gaat om bedragen waar je u tegen zegt. Ik ben altijd benieuwd hoeveel van het geld werkelijk aan het uitvoerende werk gaat zitten. Dat is waar ik op doelde met verbranden. En denk dat niet alleen voor de overheid opgaat.
Waar ik het niet helemaal met je eens bent is de opmerking over code van 10 jaar oud en een oerwoud van legacy. Jammer dat als ik iets over legacy dat het altijd in het negatieve is. Ik denk dat er genoeg software is die ouder is en die prima voldoet, de tijd doet zijn werk. Dat is de vraag die gesteld moet worden, voldoet het of niet. Ik denk dat trouwens dat de kwalificatie ‘een oerwoud’ niet iets is wat voorbehouden is voor oude software maar net zo goed kan gelden voor recent ontwikkelde software.
Maar over die rode diesel, ik las het hier ook al, gewoon lekker laten zitten en als het op is ga je tzt wel over.
@Louis,
Mijn complimenten voor je subtiele, wijze en leuke reactie!
De reden waarom de ict-projecten bij de overheid uit klauwen lopen heeft te maken met verschillende zaken. Om te beginnen een overheidsproject wordt door middel van een aanbestedingstraject aan een uitvoerder toegekend. In deze fase gaat van alles en nog wat mis. Een Europees aanbestedingstraject is de bron van veel ellende die zich later voordoen.
En verder, de omvang van een overheidsproject is vrij groot en de doorlooptijden zijn vrij lang. Je kunt de projectomgeving niet “bevriezen” totdat de uitvoering afgerond is. De veranderingen die de projectomgeving gedurende de doorlooptijd van het project meemaakt zorgen ervoor dat je initiële doelstelling in de loop van het project anders gaat worden. Dit betekent in de meeste gevallen of misschien altijd, oplopen van de kosten van het traject. En ….hoe zat het met de initiele kosten van het project? Dan begint het feest!
Er zijn zeker nog andere zaken die met dit vraagstuk te maken hebben, maar dit is een ander verhaal dan het onderwerp van dit artikel.
Ik proef/lees dat je een andere kijk hebt op “legacy”! Dat vind ik zeer interessant. Waarom ga je niet hier een artikel over schrijven? Dat hoeft niet een lang verhaal te zijn. Ik durf te wedden dat veel lezers jouw artikel interessanter gaan vinden dan de ellende met de rode diesel!
Zet `m op, ik kijk er naar uit!
Het is grappig om te lezen dat angst nog altijd regeert. Je loopt nog geen risico, maar neemt wel de maatregelen…..toch wel typisch een IT aanpak voor een diesel probleem.
@louis
Je kunt daar heel goed aan ontkomen hoor … maar dit hangt heel erg af van je business
Het is bottom-line gewoon een simpele kosten-baten analyse.
Heb je duizenden systemen in het veld staan, die stabiel draaien op XP, zou je die dan naar windows 7 omzetten omdat microsoft stopt met ondersteuning van XP? Vaak is dit niet alleen een software upgrade namelijk, maar ook een hardware upgrade omdat windows 7 niet draait op de oude systemen.
Hiermee wordt “even” upgraden een kostbare aangelegenheid.
Je neemt hiermee weliswaar een bepaald risico, maar dit kan een zeer weloverwogen risico zijn.
@Ewout
Als je tientallen jaren met een tank doet omdat je alleen aan het testen bent dan zijn die plannen van 2008 om rode diesel uit te bannen nog steeds korte termijn.
Waarschijnlijk zal het na een paar jaar niet eens meer gecontroleerd worden dus zou je ervoor kunnen kiezen om het ‘uit te zitten’.
De wetswijziging is gewoon niet goed uitgevoerd en had met deze situatie rekening moeten houden. Dat de Overheid blijkbaar panisch is om op die paar litertjes accijnzen te moeten missen steekt nogal schril af tegen het feit dat de fraude waar diverse Bulgaren ‘gebruik’ van maken nog gewoon doorgaat omdat er nog ‘geëvalueerd’ moet worden wat er mis gaat.
Wat dat betreft zal er waarschijnlijk meer diesel van de Mercedessen van de Bulgaren verstookt worden dan rode diesel nog even snel doorheen gejaagd wordt omdat dit goedkoper is.
@Reza Dank je! Je noemt al een paar oorzaken van het uit de klauwen lopen van overheidsprojecten, je noemt het Europese aanbestedingstraject, een lange doorlooptijd met veranderende eisen en wensen. En die initiele kosten van een project daar ben ik ook wel benieuwd daar, daarom ben ik ook benieuwd welk percentage van het budget gaat nu in de werkelijke bouw en ontwerp zitten? Over het aanbestedingstraject, het gaat om projecten van zo een grote financiele omvang dat ik denk dat er hele andere belangen in het spel zijn. Er valt wat te verdelen. Het zijn ook altijd de usual suspects, grote IT boeren, die deze projecten doen. Binnenkomen is één, uitvoeren is twee en dan kan de meter gaan lopen. Waar ik dan ook twijfels over heb, is het de beste technische oplossing die leidend is en worden die beslissingen genomen door mensen die die oplossingen ook goed kunnen beoordelen? En waar ik bij dit soort grote organisaties altijd aan denk, het zijn hele politieke organisaties met concurrerende afdelingen binnen 1 organisatie. Helpt ook niet.
Als ik denk aan legacy, dan denk ik aan Cobol! Dat is uiteraard heel kort door de bocht maar denk aan relatief oude software waarvan de kennis is verwaterd en ook nog uitgevoerd met oudere technieken. Dus ik weet het niet helemaal, heb op wiki een artikel gevonden over legacy wat ik wel aardig vond:
https://en.wikipedia.org/wiki/Legacy_system
Onlangs was er het probleem met niet kloppende saldi die de klanten van de ING te zien kregen en daar werd toen ook al in een aantal commentaren gewezen naar de legacy software. Dat vond ik toen niet terecht.
https://www.computable.nl/artikel/opinie/development/4705155/1277180/banksaldiprobleem-is-gevalletje-technical-debt.html
Heb zeker het idee nog een keertje een poging te doen een bijdrage te leveren maar voorlopig houd ik het nog maar bij zo nu en dan reageren op een artikel. Dat vind ik al een hele stap.
@Pavake Helemaal eens dat als je zo een upgrade (xp->7) wilt doen in een hele grote organisatie geen sinecure is, een grote operatie is met een lange doorloptijd en erg kostbaar. Misschien dat je hiermee een weloverwogen risico wilt lopen maar als grote organisaties ergens bang voor zijn is het niet ondersteund zijn van software. Ik ben toch bang dat je er niet aan gaat ontkomen. Maar ik vroeg me ook af of er voor grote bedrijven niet aparte afspraken bestaan met een leverancier als Microsoft, kwa ondersteuning. Maar eraan ontkomen ga je niet.
@Peter
Even goed tot je door laten dringen wat ik zeg met druppel en liters want er lijkt namelijk sprake te zijn van een dubbele moraal. En wat nu als het niet om diesel zou gaan maar licenties waar ook nog weleens lichtzinnig mee omgegaan wordt?