CM Groep uit Breda neemt het Belgische Paratel over, de interactieve mediapoot van de Vlaamse Mediamaatschappij (VTM, 2BE, Q-Music). Paratel levert short message service (sms) en voice response-diensten, onder andere voor televisie- en radioactiviteiten. De overname maakt deel uit van de groeistrategie van CM dat gelooft in een groeiende sms-markt.
Paratel uit Brussel werd in 1994 opgericht en was sinds 2002 een 100 procent-dochter van de Vlaamse Media Maatschappij. Er werken 21 man. Voor de Vlaamse Media Maatschappij, een joint venture van De Persgroep en Roularta Media Group, behoorde de activiteit niet meer tot de kernactiviteiten. Het bedrijf wil zich volledig gaan richten op de televisie- en radioactiviteiten. Het blijft nog wel partner van CM/Paratel, bijvoorbeeld voor het gebruik van een sms-stem-tool bij tv-programma’s.
De overname maakt deel uit van de groeistrategie van CM. ‘Met de overname van het Belgische Paratel willen we met CM Groep verder leiding geven aan de consolidatie binnen de sms-markt in Nederland en België’, legt algemeen directeur Jeroen van Glabbeek van CM uit. Zijn bedrijf, dat in 1999 startte onder de naam ClubMessage, nam vorig jaar ook al het Belgische sms-bedrijf MobileWeb over.
Paratel draaide in 2012 een dalende omzet van 17,5 miljoen dollar. Bij CM werken 93 man; het bedrijf had in 2012 een omzet van 58 miljoen dollar. Ondanks dat de markt wat achteruit loopt is volgens Van Glabbeek sms een steeds belangrijker communicatiemiddel in notificatie, authenticatie, transactie en interactie aan het worden. Hij richtte kortgeleden de nieuwe website www.sms.nl op, dat een informatief en inspirerend overzicht moet bieden van de voordelen die sms te bieden heeft.