Eén van de redenen dat de adoptie van cloud computing traag op gang komt is doordat er abstract over cloud computing gesproken word. Deskundigen buitelen over elkaar heen als het gaat over definities, voordelen en gevaren. Maar eigenlijk blijft het een algemeen verhaal waar de gemiddelde business manager niet veel mee kan. Tijd om man en paard te noemen als het gaat over cloud computing.
Zo is het weinig zinvol om het over cloud computing te hebben als je software als een service -SaaS – bedoeld. De enige voor wie dat zinvol is, is voor de aanbieder van deze software en het besluit om dit door middel van cloud computing te realiseren. Vanuit een klantperspectief doet dit helemaal niet terzake. Als afnemer wil je iets dat waarde betekent voor je bedrijfsvoering, daarnaast wil je weten of je eigenaar bent en voor de compliance waar het staat en welke middelen de aanbieder in acht neemt om jouw data te beschermen. Daarnaast is het ook handig als je weet hoe je de data weer uit de software kunt halen als de business besluit dat de oplossing niet meer de gewenste oplossing is.
Infrastructuur
Dan infrastructuur als dienst. Hier heeft de business eigenlijk weinig met de provider te maken, het is namelijk de it-afdeling die hier iets mee doet. Vanuit het bedrijfsvoeringperspectief veranderd er eigenlijk niets. De it-afdeling zorgt er nog steeds voor dat de softwareapplicaties beschikbaar zijn. De organisatie is alleen geen eigenaar meer over het ijzer en dat is vooral iets dat een financieel aspect heeft. Ook de discussie over private of public cloud is vanuit dit oogpunt gezien weinig interessant. Als je servers hebt ga je er altijd vanuit dat die voor private doeleinden gebruikt worden.
Cloud computing en infrastructuur als service is heel algemeen. In praktisch alle gevallen heb je te maken met vier smaken van server virtualisatie: Die van VMWare, Citrix, Microsoft of IBM, dat maakt de propositie al veel tastbaarder. Beide kun je overigens zowel on-premise als in de (private) cloud gebruiken en kennen voor en nadelen. Noem dan gewoon de dienst of de manier van virtualiseren en wat de voordelen zijn. De gekozen smaak heeft ook effect op de lock-in. Als de virtualisatie van één bedrijf gebruikt wordt is de migratie een stuk makkelijker van on-premise naar cloud als dat je overstapt op een andere leverancier van server virtualisatie software.
Platform
Dan heb je nog zoiets als platform als een dienst – PaaS – en ook hier heeft de bedrijfsvoering eigenlijk weinig met de inhoud te maken. Platform is al heel algemeen en eigenlijk kun je daar weinig mee. Zo heb je bijvoorbeeld Mendix en Cordys (naast vele anderen), die bieden tools aan waarmee je software kan maken zonder dat je hiervoor eigen servers nodig hebt waarop het draait, de software zelf kan naar eigen inzicht ingericht worden en is in feite een vorm van maatwerk. Maar wat heeft dat met cloud computing te maken? Bij verkeerde toepassing kun je de performance gewoon om zeep helpen en is schaalbaarheid ver te zoeken.
PaaS bij Windows Azure is weer iets heel anders. Daar kun je software die je ontwikkeld in Visual Studio met een klik in productie zetten op een schaalbare manier. Voordeel is dat deze software meteen gebruik kan maken van andere diensten die Microsoft op Windows Azure aanbiedt, maar er is geen enkele belemmering om je data op te slaan in Amazon S3. Punt is dat PaaS in deze vorm in de basis handelingen uit handen neemt die behoorlijk complex zijn om zelf te realiseren. PaaS is voornamelijk bedoeld voor de ontwikkelaars van software, of dit nu intern is voor eigen software, of software die voor eindklanten als dienst aangeboden worden (SaaS).
Geen short-cut naar het it-walhalla
In alle drie de smaken; SaaS, PaaS en IaaS is cloud computing een middel om bepaalde zaken gemakkelijker te maken en betaal je naar gebruik. Cloud computing maakt automatiseren wel makkelijker voor de it’ers, maar niet voor de business. Zo wordt het echter wel vaak verkocht, als een wondermiddel dat al je problemen oplost, maar dit is een verkeerde voorstelling van zaken.
Als je de it niet onder controle hebt zal cloud computing als middel niet helpen om deze controle terug te krijgen, net als dat it uitbesteden niet werkt als je het zelf niet onder controle hebt. Alle business-uitdagingen zijn zonder cloud computing net zo groot als met cloud computing en in veel gevallen maakt cloud computing het geheel complexer, niet eenvoudiger.
It en automatiseren met software blijft gewoon een uitdaging en ligt het zwaartepunt bij het organiseren niet eens bij de techniek. Automatiseren is mensenwerk zogezegd.
Cloud computing toch de toekomst
Je zou wellicht kunnen denken dat ik minder enthousiast over cloud computing ben, maar niets is minder waar. Ik wil gewoon duidelijker maken dat cloud computing geen wondermiddel is dat problemen oplost voor de business. De oplossing is juist meer voor de it-afdeling en SaaS heeft vanuit een business-perspectief weinig met cloud computing te maken.
Mijn advies voor mensen die gaan over de business is niet teveel te kijken naar cloud computing, maar je richten op hoe automatisering zou moeten zijn. Hoe wil je samenwerken over organisaties heen? Hoe gaat de markt zich ontwikkelen en hoe word of blijf ik als organisatie wendbaar? Hoe breng ik kosten omlaag en laat ik de kosten meeademen met groei en krimp? Hoe kan ik dingen uitbesteden waar ik zelf niet goed in ben? Hoe voorkom ik langlopende contracten en een ongewenste vendor lock-in? Hoe beveilig ik mijn business tegen imagoschade, hackers en internet criminelen?
De beste oplossingen zullen waarschijnlijk gerealiseerd worden door middel van cloud computing. Dus zoek naar het resultaat, niet het middel en laat mensen man en paard benoemen als men “cloud” in de mond neemt.
Disclaimer: De titel is overigens geïnspireerd door een eerder artikel in de Computable van Peter Ambagtsheer.
Thanks Ewout voor je toevoegingen.
Ook Michiel bedankt voor je heerlijke ongezouten mening. Wat betreft Numoquest heb ik me er al bij neergelegd dat we totaal anders tegen de materie aankijken. Gisteren heb ik speciaal voor mensen zoals hem een artikel geschreven, deze zal ik van de week posten.
Wat beteft de NIST definitie zit er best nog wel wat ruimte en speling.
Wat betekent “On demand self service”. Dat het product per se zonder tussenkomst van mensen afgenomen kan worden? Of zou het afnemen nog wel “mogen” met een menselijke procedure?
Er zijn zeer veel providers in nederland die mij IaaS bieden, maar waarbij ik niet via de site een account aan kan maken en direct een server kan virtualiseren, maar wel nadat ik een account heb. In mijn ogen is dat gewoon (private) cloud mits ik wel elastisch ben.
@Henri,
Idd geeft NIST nog ruimte voor interpretatie. Zo is er bijv ook volop discussie over de rol van de “aggregator” functie die m.i onterecht bij de Cloud Broker is geplaatst. etc.
Over on demand self service denk ik dat ook dat dat in essentie gaat over de mate van “immediate control” door de cloud consumer/afnemer. Een telefoontje of mailtje gevolgd door uitbreiding of krimp lijkt mij ook te kwalificeren als cloud, – i.t.t. vaste, vooraf afgesproken capaciteitsafname – dus niet on demand.
Iig leuke discussie, misschien beter om die op linkedin voort te zetten 🙂
Sommige mensen maken zich wel extreem schuldig aan anglosisme. Grappig is dat ze vaak niet echt goed zijn in Engels en bijvoorbeeld het schriftelijke verschil tussen Amerikaans en Brits niet kunnen zien.
Terug naar het onderwerp; de impliciete aanname dat anderen het sowieso beter kunnen dan jezelf is misschien nog veel gevaarlijker.
Transparantie kan daarin wat hulp bieden, maar te transparant kan ook weer niet. Want als de mist van de cloud optrekt, zien de klanten dat er veel aanbod is. Een lastig dillema als je in de cloud business zit.
Goed artikel, maar Cloud computing heeft helemaal niet met automatisering te maken, het andere vorm van de samenstelling van een IT-dienst. De manier van samenstelling van een IT dienst als het gaat om cloud zit meestal niet in de mindset van het management, te technisch.
Je artikel baseert zich wel op het feit dat er een transitie plaatsvindt naar de cloud, je zou ook bij het vervangen van een applicatie kunnen kijken naar een cloud oplossing: HRM. CRM, ERP, Telefonie, zijn allemaal beschikbaar als clouddienst en die zou je in een hybride situatie in de portfolio kunnen inzetten. Net zoals de afgelopen 20 jaar de functionaliteit van de IBM mainframes is gehaald en naar andere platformen is overgeheveld.
Misschien is het ook wel de tijd om over te stappen op de opencloud. Denk aan openstak, maar ook aan opencompute.org. Servers, netwerkswitches en de virtualisatie laag zijn commodity producten geworden, die je voor private en public cloud kunt toepassen. Software defined networking en software defined clouds hebben wat mij betreft de toekomst.