Hr-medewerker: ‘Goed, meneer Janssen, ga zitten, blij dat u even kon komen. Nou, het goede nieuws is dat we u niet willen ontslaan. Dat kunnen we overigens ook niet betalen. Hahaha! Sorry dat was een hr-grapje. Maar we willen wel één dingetje met u bespreken: dat belachelijk hoge salaris van u. Wat dacht u ervan om 20 procent in te leveren? Ik bedoel, met uw salaris kunt u dat best missen. Wist u eigenlijk dat Skoda hele mooie auto’s maakt?’
‘Waarom? vraagt u’, vervolgt de hr-medewerker. ‘Weet u, meneer Janssen, klanten vinden dat u uw salaris niet meer waard bent. Ik zeg niet dat u te oud bent maar zelfs Henk Krol van de partij 50plus vindt dat u te veel verdient.’
Dikke kleuren-tv
‘Hoezo wilt u gewoon onze afspraken nakomen? U snapt het niet. U bent niet zo veel meer waard. U bent een beetje een dikke kleuren-tv terwijl iedereen al een flatscreen heeft. Zelfs met Koninginnedag op de vrijmarkt raken we u niet meer kwijt.’
‘Wat we nog wel kunnen doen is dat u uw waarde opplust. Oftewel dat u net zo lang u zelf opleidt tot u in ieder geval op het zelfde niveau zit als een gemiddelde schoolverlater. Dan kunnen we u misschien nog ergens wegzetten.’
Ajaxied bij Helmond Sport
Dit gesprek lijkt me niet echt goed voor je zelfvertrouwen. Stel je voor, je gaat in op het loonoffer. Je gaat 20 procent minder verdienen. Je voelt je dan toch een beetje als een speler van Ajax in het shirt van Helmond Sport, terwijl de rest van het team een uitnodiging heeft gekregen voor het Nederlands elftal.
En hoeveel opleidingen ga je volgen zodat je je salaris weer waard bent? Ik denk dat je ook een gesprek met de hr-medewerker moet gaan voeren. ‘Goed, meneer de hr-medewerker, ga zitten, blij dat u even kon komen. Nou, het goede nieuws is, we gaan u ontslaan. Waarom? U heeft al die jaren niet op zitten letten.’
Als je het zo leest, lijkt het een slechte grap. Het bizarre is echter dat dit scenario gewoon (iets gechargeerd) de realiteit is voor een aantal medewerkers.
Ik ga proberen heel genuanceerd te reageren 🙂
Beiden hebben een probleem. De HR-manager omdat hij de inzetbaarheid van zijn medewerker niet op tijd heeft zien aankomen en pas aankomt als het te laat is. De medewerker omdat hij jaren lang geen oog heeft gehad voor een veranderende markt en je wel zelf verantwoordelijk bent voor je inzetbaarheid op de hele arbeidsmarkt.
Daarvoor zijn er 2 dingen nodig: tijdigheid om de veranderende markt te herkennen en opleiding/opdrachten om erop in te springen. Die tijdigheid is nog best een lastige. Want wanneer je achter elke hype aanloopt, loop je de kans, nooit ingezet te worden, omdat je gewoonweg niet de tijd krijgt om enige ervaring op te doen. De kat te lang uit de boom kijken, kan weer leiden tot uitstel en uiteindelijk toch nog de boot te missen. Datzelfde geldt voor de opleiding/ervaring, ik noem beiden, omdat in een tijd waarin er eigenlijk sprake is van een vraagmarkt worden diploma’s/certificaten eerder gebruikt als filter, dan een daadwerkelijk waarborg ergens voor te zijn. Bewijs; heb je liever iemand die praktisch heeft met de techniek (en het ook daadwerkelijk kan en begrijpt) of iemand die theoretisch snapt hoe het zit, maar nog nooit een opdracht in de specifieke (nieuwe) materie heeft uitgevoerd. Besef ook dat nieuwe “hypes” nog helemaal niet worden gedoceerd. Dat is een beetje de eigenschap van nieuwe onderwerpen. Ik denk niet dat er nu net zoveel uitgekristaliseerde opleidingen zijn op het gebied van Cloud, Big Data en Mobiel Application Design in vergelijking met opleidingen op het gebied van projectmanagement, architectuur en basis programmeervaardigheden.
Daar zit ook eigenlijk het probleem van het ICT vakgebied. Stel je bent keurig netjes in de ICT begonnen begin deze eeuw (na een HBO/WO studie, hoewel dat hoeft van mij nog niet eens). Je start als programmeur/ontwikkelaar en na verloop van tijd start ontwikkel je jezelf als .NET of Java specialist. Ergens in 2007/8 herken je dat mobiele apps (voor zowel smartphones als tablets) belangrijk wordt. Je zit ook dat door de social media BigData belangrijk is en je hebt je altijd al bezig gehouden met BI. En zijdelings heb je wel eens voor een outsourcer gewerkt, die ineens met Cloud zaken bezig is. Wat je ook kiest als vervolgpad, je zal een combinatie van opdrachten en opleidingen moeten uitzetten, waar zowel jij als je broodheer nut en noodzaak in zien. Ik ken maar weinig organisaties die daar heel erg zorgvuldig mee omgaan en het is erg lastig voor veel professionals om daar een keus in te maken. Veel organisaties hebben in drukke tijden geen tijd over om hun medewerkers te laten ontwikkelen en in slechte tijden is er geen geld. Veel vakgenoten leven helaas in het hier en nu en zien gewoonweg (of willen het niet zien) niet dat de wereld verandert en blijven volharden in hun “oude realiteit”.
@Atillav: Ik ben het met u eens dat je moet bijblijven, zowel in de techniek als in de HR.
Waar ik me niet helemaal in kan vinden, zijn de 3 hype buzzwoorden die halverwege uw betoog geïntroduceerd worden als ware ‘game-changers’.
@Jacob: Leuk stukje, Je had het achteraf gezien, het nog iets bonter kunnen maken. Echter denk ik dat er momenteel al genoeg mensen zijn, die hierom kunnen lachen als een boer met kiespijn.
Kwestie van de HR bedanken voor de grap en doorgaan met de orde van de dag.
Herkenbaar verhaal en reacties. Strategische HR is bij de meest organisaties een ondergeschoven kindje. Veel HR is trouwens gewoon personeelszaken. Het wordt gewoon 20% opgewaardeerd door de engelse naam te gebruiken en hier en daar senior te roepen. Dus, met zijn allen naar de -20% !!
Met een glimlach constateer ik dat ik niet de enige ben die er zo over denkt getuige het artikel. In eerdere commentaren, als reactie op de perikelen die werden gepubliceerd, heb ik de bal bij beiden neergelegd.
Constatering
In een veranderd opdrachtenveld, zie je dat tarieven onder druk zijn komen te staan. Menig opdrachtgever heeft, ingegeven door besparingsdrift, de tarieven eens tegen het licht gehouden. Men heeft flink gesneden in het IT contingent en kwam tot de conclusie dat men heel makkelijk met minder, en dus goedkoper, toe kon. Kort gesteld, de boel bleef ook draaien met een derde aan FTE’s minder.
Beetje jammer
Wat een beetje jammer is is dat de betreffende IT professional klaarblijkelijk niet helemaal heeft opgelet. Eigenlijk kun je het de IT prfessional ook nog niet eens kwalijk nemen. Iets wat je nu eenmala niet wordt verteld, kun je eenmaal niet weten. Maar daar houd het dan ook mee op.
IT Paradox
IT als materie kent namelijk een paar paradoxen en één van die paradoxen is dat je jezelf als IT professional overbodig moet maken. Nu zie ik regelmatig mensen de wenkbrauwen fronsen en klaar staan om het uit te gillen tegen mij maar….. U bevind zich domweg in een vakgebied waar je je uit dient te faseren. Een goed IT-er is namelijk iemand die overbodig is geworden.
Zelf ontwikkeling
Wat de meeste IT professionals zijn vergeten, getuige wat recentelijker publicaties, is zichzelf verder te ontwikkelen. Zoals heel veel mensne heel wat dingen bedenken die goedkoper zouden moeten zijn maar het eigenlijk niet altijd zijn, zo moet een IT professional blijven nadenken wat haar/zijn volgende stap zal zijn.
U kunt natuurlijk op uw achterwerk op de welbekende bank blijven zitten met een air …. ik wacht tot een accountmanager mijn volgende klus regelt. U kunt natuurlijk ook pro actief zijn en zeggen ik pak de gele gids en …. Vult u zelf maar in. Ik weet namelijk als IT professional dat ik het van een account manager nu eenmaal niet altijd moet hebben wat opdrachten betreft. Nee ook niet van een people manager.
Onderscheidend vermogen
Alles draait al tijden om onderscheidend vermogen. Dat is nu eenmaal een commerciele wetmatigheid. Maar daarnaast draait het ook om zaken zoals Uw toegevoegde waarde, Uw eigen intitief, Uw eigen visie en inzet. Kortom, wat verkiest u zelf. Op de bank blijven zitten tot je discussies krijgt zoals die nu naar buiten zijn gekomen?
Het lekken van emails en nieuws die eigenlijk, en sec, een interne aangelegenheid zou moeten betreffen? Al die tijd die men heeft doorgebracht op de bank hadden uit eigen intiatief ook anders kunnen worden besteed en wie weet had u als IT professional daar ook een leidende rol in kunnen spelen.
Veranderende wereld
We leven in een veranderende wereld en als je een klinkende naam hebt zoals Capgemini, dan verwacht je bijna dat een organisatie als deze, mee gaat in denken. Denken aan de ontwikkelingen die gaande zijn. Mee en inspelen op de veranderingen. Kennis op doen en conserveren. Kijken naar nieuwe producten. Zich op veel meer terreinen profileren als alleen maar het uurtje factuurtje verhaal.
De wereld veranderd, ook voor Cappers. Blijf je verzanden in die discussie of zeg je ‘F#ck It!’ Ik ben een IT professional met potentie en ga weer eens aan de slag. Start die denktenk die je al veel eerder had kunnen starten en denk mee met en voor je organisatie om weer een factor van betekenis te kunnen worden.
Een exit kun je je altijd nog wel een keer bedenken …. of is het al te laat?
En datzelfde geld ook voor de inertie van een falend HR beleid. Uw taak is het om de ontwikkelingen in de markt mede bij te houden en niet sec een stoeltje warm te houden als pennenbeker. Immers, als een ieder verder had gekeken dan het eigen ’tokootje’, had kunnen ontdekken dat er veel meer in de wereld is dan Capgemini.
Don’t kill the messenger…..
Nog steeds niet buitengewoon grappig maar eindelijk eens een column van Jacob waarvan de essentie mij (en kenlijk voldoende vakcolega’s) mij aanspreekt.
@Numoquest dank voor je wederom heldere toelichting.
De wereld is idd groter dan Cap, CMG, Pink en weet ik hoe ze allemaal heten, maar dergelijke bedrijven boden jarenlang een riant salaris en bijhorende bedrijfstrabant.
Als je tegenwoordig vacatures snelt (niet per se nodig maar ik blijf al ICTer graag bij) dan kom ik overal dezelfde vraag tegen
kies maar uit dotNet, Cisco, Java, VMWare, Citrix en andere aanverwante (voor mij weinig interesante) ‘uitdagingen’
Het zijn de aanbieders van de vacatures die wellicht eens uit de box moeten denken om in te zien dat er snellere efficientere betrouwbaardere, betere en (jazeker) ook goedkopere manieren zijn om ICT problemen op te lossen, maar daar moet je dan wel een 35+ chagerijn die niet bang is om zelf eens wat moeite te doen voor hebben. Tja waar vind je die nog.
HRmanagers doen nu eenmaal zelden meer dan CV-bingo, gemakkelijk, veilig (je kan je als hrmboer verwijzend naar certificaten altijd overal uit lullen) en riant betaald.
@NumoQuest
Je argumenten kan ik een heel eind in meegaan maar dat het probleem volledig ten koste van de werknemer is gaat mij iets te ver.
Als je jaren lang bij een klant hebt gezeten en je geen opleiding hebt genoten om je concurrentie positie op peil te houden heeft zowel die klant als je werkgever daar ook duidelijk profijt van gehad. Je was immers meer billable dan (normaliter) was ingeschat. Je hebt jezelf dan tekort gedaan.
Dan kan je wel in je eigen tijd doen maar dat gaat dan wel weer ten koste van je sociale leven buit het werk om zonder dat zeker is dat je daar op een of andere manier voor beloond wordt qua toegevoegde waarde op het werk.
En nu wordt je dan als werknemer voor het blok gezet om alsnog in te leveren omdat je minder waard zou zijn geworden waar ook nog geen baangarantie tegen staat. Oftewel bij alle varianten ben je in het nadeel.
Dit is gewoon een nieuw dieptepunt in outsourcing. Grote banken en verzekeringsmaatschappijen hebben enige jaren geleden massaal mensen de deur uitgezet en naar cmg, logica, cap-gemini gestuurd. Deze softwarebedrijven waren voornamelijk geïnteresseerd in de contracten die ze meekregen. De mensen konden ze makkelijker kwijt dan bedrijven die vastzaten aan de bank- en verzekerings-cao. Die 20% korting gaat dan ook in ieder geval naar alle oude “bank en verzekering” zitters.
Het heeft trouwens nog een voordeel. De meeste van de oud bank-medewerkers hadden hun gouden cao-regelingen gegarandeerd. Ze hebben bijvoorbeeld al een goed pensioen opgebouwd. Door ze nu 20% in hun loon te laten terug gaan, levert dit eveneens enorme besparing op aan pensioen premies die niet meer afgedragen hoeven te worden.