De vraag naar Cloud dienstverlening groeit de komende periode naar verwachting enorm, maar brengt ook weer nieuwe vraagstukken met zich mee. De rol van cloud broker en cloud aggregator krijgt meer en meer bestaansrecht doordat deze waarde toevoegt door dergelijke vraagstukken op te lossen. Hiermee vestigt zich een nieuwe rol in de Nederlandse IT markt.
Al geruime tijd gonst met regelmaat de term Cloud Broker of Cloud Aggregator door it-blogs en vakbladen. Een term geïntroduceerd vanuit de analysten als Gartner en Forrester, die nu langzaam meer en meer doorsijpelt naar de markt. Cloud brokering is relatief nieuw. Er is nog geen concrete eenduidige heldere definitie. Desondanks, cloud brokering/cloud aggregatie wordt de nieuwe vorm van sourcing. Cloudsourcing om precies te zijn.
Nieuwe vraagstukken
Kijkende naar de echte kenmerken waar cloud over gaat komen in de verschillende definities grofweg steeds dezelfde kenmerken terug. Cloud is; Pay per use, flexibel op en af te schalen. Cloud vergt lage initiële investering, verregaande standaardisatie; weinig customization, shared omgevingen, relatief veel Selfservice. Deze kenmerken zijn belangrijk omdat ze vaak ook aanleiding zijn voor organisaties om in te stappen op clouddiensten. Belangrijkste argument is vaak kosten en flexibiliteit. Echter bij afname van meerdere clouddiensten bij verschillende aanbieders dreigen juist dit soort argumenten niet optimaal meer tot hun recht te komen.
Zo wordt de eindgebruikersbeleving minder, wanneer bij verschillende (SaaS-) clouddiensten meerdere wachtwoorden en urls moeten worden onthouden, bijgewerkt en steeds weer moeten worden ingevoerd. Veiligheid wordt een actueel vraagstuk aangaande hoe toezicht wordt gehouden op wie waar over het versnipperde cloudlandschap allemaal toegang heeft. Efficiency is een element, want hoe regel ik effectief mijn accountbeheer bij de verschillende clouddiensten? Vaak als security en gebruikersgemak/access geregeld zijn duiken de volgende vragen op als integratie. Hoe laat ik mijn klantendata uit mijn on premise oplossing syncen met de cloud crm-applicatie? Hoe regel ik support voor mijn eindgebruikers bij al die clouddiensten en hoe ga ik het leveranciersmanagement inregelen?
De waarde van een aggregator of broker
Ondanks dat de definitie van de cloud aggregator of broker (CSB) nog niet uniform gevestigd is, ontstaat al wel duidelijkheid over de positie, rol en waarde die deze toevoegt. In feite is de CSB-rol vergelijkbaar met die van de huidige it-dienstverlener. It-dienstverleners brengen nu immers ook hardware, software en services bij elkaar om dat verpakt als dienst aan organisaties te leveren. Vergelijkbaar is deze rol in de cloudwereld. Breng cloud en niet cloud diensten bij elkaar en bundel het met added value tot complete diensten. Juist waar cloud de traditionele it middle man in eerste instantie lijkt uit te schakelen, krijgt deze bij groei van het aantal clouddiensten juist weer waarde. De waarde die wordt toegevoegd is primair gericht op issues en vraagstukken die bij directe cloud afname komen bovendrijven, zoals enkele voorbeelden in begin van dit schrijven zijn benoemd.
Wat doen ze eigenlijk?
Hier volgen enkele voorbeelden van toegevoegde waarde cq diensten die cloud brokers en cloud aggregators leveren. Deze lijst is niet compleet en slechts een selectie van voorbeelden uit de praktijk die al dan niet gecombineerd worden geleverd.
Cloud Marketplace voor afname van clouddiensten. Eenmaal gekoppeld met de cloud broker, kan de it-manager/cio eenvoudig cloud abbonementen aangaan en beheren en zo de stap naar cloud sourcing maken. Leveranciersmanagement, koppeling met het bestaande it-landschap en facturering is dan centraal geregeld en is ontzorgt door de CSB.
Single Sign on en Cloud Identity management. Een andere veel voorkomende dienst die door de cloud broker wordt toegevoegd is cloud identity management met provisioning en cloud single sign on. Inzicht en centraal beheer van de cloud identities en eindgebruikers via SAML een single sign on beleving geven is cruciaal voor goede cloud integratie in het huidige it-landschap.
Cloud service desk. Veelal gecombineerd met cloud marketplace is de rol van cloud servicedesk. Clouddiensten hebben meestal geen servicedesk en verwijzen voor support veelal naar faq’s. Cloud brokers nemen hier een rol in door de klassieke SPO- rol in te vullen zodat er niet allen in verschillende faq-lijsten gezocht hoeft te worden, maar dat er ook support is ingeregeld.
Cloud integratie. Data Integratie tussen clouddiensten en ook tussen cloud en on premise is een vraagstuk waar met een integratie platform (zogenaamde IPaaS) op ingespeeld wordt. Data-synchronisatie tussen bijvoorbeeld SAP en Salesforce, kan zeer waardevol zijn voor organisaties of zelfs randvoorwaardelijk om cloud serieus in het landschap in te zetten.
Cloud aggregator is ‘here to stay’
Themetisfiles schat de Nederlandse cloudmarkt in 2013 op 574 miljoen euro, die naar 1,2 miljard in 2016 zal groeien. Deze enorme groei is een drijvende motor achter de cloud aggregator rol. De cloud-adoptiegraad is relatief hoog in het mkb-segment ten opzichte van de grote corporates. Anderzijds zien we ook in dit segment meer en meer toepassingen als Iaas, Dropbox, office suites, corporate social media, hr en crm-applicaties vanuit een (publieke) clouddienst toegepast worden.
Ook de afname van dergelijke clouddiensten via of met een cloud broker of aggregator oplossing, doet zowel in het mkb als in de groot zakelijke markt zijn intrede. Zeker in de groot zakelijke sector gaat dit veelal geleidelijk omdat de overstap naar cloud vaak ook stapsgewijs gaat, en niet ineens big bang.
Ondanks dat de volwassenheid nog in het begin staat, is het potentieel voor de komende jaren sterk groeiende, zien we adoptie en is er ook daadwerkelijke waarde die deze nieuwe rol toevoegt. Deze ingrediënten maken een vestigende positie in de markt zeer waarschijnlijk.
Jeroen,
Goed geschreven en duidelijk verwoord. Als Cloud marketplace aanbieder kunnen wij het zelf niet beter verwoorden. Niet langer dienen wij gezamenlijk de Cloud te benaderen vanuit de “angst gedachte”, maar vanuit de kansen die de Cloud biedt voor alle stakeholders bij deze vorm van dienstverlening.
Goed artikel, Jeroen! Cloud Integratie is een hele belangrijke. Zonder goede integratie zullen Cloud oplossingen maar moeilijk weten door te dringen tot de grotere organisaties van deze wereld en dat zal resulteren in een remmende werking op de innovatie rondom de Cloud dienstverlening.
Ik kan er ook weinig tegen in brengen al vind ik cloud broker en aggregator termen die geen goede klank hebben. Dalijk zijn we weer terug bij traditionele IT met dito bedrijven. Niettemin blijft SSO identity management en integratie tussen diensten grotendeels een feit.
Het blijft iets waar je je koppie bij moet houden, maar als je dat dan doet kan de winst ervan groot zijn, maar dan moet je echt weg blijven van het traditionele IT denken…
Cloud Broker is alleen maar een extra schakel in de cloud keten! Ik ben benieuwd hoe juridische zaken met de komst van deze “Man in the Middle” geregeld gaan worden.
– Hoe kan een broker zonder kennis van business en organisatie als helpdesk tussen verschillende klanten en cloudleveranciers werken? En wat gaat hij oplossen als de cloudleverancier geen support (helpdesk) aanbiedt?
– Wat gaat de broker doen als ik een saas oplossing interessant vind terwijl de broker geen contracten met die leverancier heeft of wil afsluiten?
– Wat gaat de broker doen als zijn IDaaS oplossing niet door mijn SaaS-leverancier ondersteund wordt?
De komst van een broker is naar mijn mening gelijk aan het langer maken van de cloudketen. Hoe je meer schakels in deze keten krijgt hoe je meer kosten maakt, juridische zaken moeilijker worden, probleem oplossen ingewikkelder worden en nog meer andere ellende.
Is er al bekend aan welke eisen een Broker moet voldoen? Hij krijgt als tussenpartij toegang tot mijn data, informatie en gegevens. Hoe weet ik dat hij zorgvuldig omgaat met mijn zaken? Hoe weet ik dat de buurman die in Rusland zit, niet door een lek in de IDaaS oplossing van de broker toegang kan krijgen tot mijn data?
Veel bedrijven hebben ooit een oerwoud gemaakt van hun primaire systemen. Dit oerwoud zorgt voor legacy in hun architectuur, niemand durft iets aan die systemen veranderen. Als je niet doordacht van een clouddienst gebruik gaat maken dan creëer je de legacy binnen je architectuur voor in de toekomst! En wie helpt je om deze legacy te creeren? Ja…….. de Cloud Broker!
Zolang Cloud geen standaardisatie kent krijgen we met dit soort ontwikkelingen zoals Cloud Broker te maken. Als klant wat nuchter deze case bestudeert dan zal hij/zij zien dat de komst van Broker lijkt de zaken rondom Cloud te vereenvoudigen maar dit is een gezichtsbedrog!
@Reza, goede vragen en statements ..dank
ik hoor dergelijke opmerkingen vaker en er zit zeker een kern van waarheid in.
Als de broker sec een extra schakel is zonder extra toegevoegde waarde is het inderdaad zinloos. Zeker bij gebruik van maar een of twee cloud applicaties is die kans groter.
De juridische zaken kant hangt echt weer van de situatie af, maar meestal gaat het onder de voorwaarden van de Saas speler zelf en pakt de broker de rol van reseller. Cloud brokers werken ook vaak met een eigen ecosysteem aan partners en daar kunnen ze uiteraard kwaliteitseisen en juridische termen mee overeenkomen. Of nog verder, Deutsche Telecom gaat zelfs zo ver dat alles ook daadwerkelijk bij DT gehost moet zijn wil het in het ecosysteem komen.
Verder is het volgens mij belangrijk om het verschil tussen de verschillende brokers en aggregators te onderzoeken voor je er met eentje in zee gaat, want daar zit eigenlijk het antwoord op je andere vragen.
Een pure cloud broker met een grote focus op resell, kan en zal veelal prima werken voor ZZPérs en in het MKB. Maatwerk, diensten die niet via de broker geleverd en gekoppeld kunnen worden, integratie, one support function etcetera speelt daar veel minder.
Daarentegen een cloud aggregator (pin me niet vast op de exacte definitie verschillen tussen broker en aggregator, maar aggregator gaat verder en is minder gefocussed op resell) biedt naast de broker functie ook veel meer oplossingen die kunnen koppelen en integreren. Zo is een klantspecifieke data integratie of een Saasdienst die niet via de cloud broker wordt afgenomen toch te koppelen. Dit type is dus veel meer geschikt voor het groot zakelijk gebruik.
Nog mooier wordt het als deze aggregatie rol ingevuld wordt door de IT speler die ook het huidige IT landschap kan supporten en integreren. De aggregator rol is mijn inziens dan ook ideaal om door de grote bekende IT spelers te laten op pakken. Dit zien we ook gebeuren.
Tot slot, ja standaardisatie eens, als dat er is, wordt het allemaal stukken eenvoudiger en daalt degelijk de toegevoegde waarde. Op het gebied van Identity management zien we eigenlijk de eerste standaardisatie ontstaan veelal gefocussed op Saml, maar verder durf ik nog niet mn geld in te zetten op een standaard voor integratie, provisioning, facturatie etc.
gr Jeroen
Jeroen,
De vraag die bij naar boven komt is of de Cloud Aggregator/Broker niet eigenlijk gewoon een soort van hypotheekshop is, een makelaar die vooral werkt vanuit zijn eigen portefeuille. Kijkend naar de niet limatieve opsomming van diensten die een Cloud Aggregator/Broker kan leveren gaat het hier volgens mij meer om een stukje uitbesteding van contracten, service desk en administratie waar misschien een SLA+ aangeboden kan worden hoewel ik dat betwijfel.
Tenslotte verkrijgt een Cloud Aggregator/Broker ook niet meer rechten dan directe afnemers, hoewel IAM natuurlijk een gevoelige functie is die de sleutels tot het koninkrijk geeft. Zeker bij de integratie met interne applicaties en ik denk daarom dat de Cloud Aggregator/Broker niet een blijvertje is maar uiteindelijk vervangen zal worden door een ‘mycloudportal’ met workflows, dashboards en integratie tussen public en private cloud. Eigenlijk dus net als dat veel ISP’s tegenwoordig een cPanel of DirectAdmin bieden waarmee je veel dingen zelf kunt doen.
En misschien dat bij de inrichting hiervan nog hulp nodig is maar zeker bij generieke diensten zal dit evengoed met templates kunnen en eerder heb ik dan ook al eens iets geschreven dat veel in de richting lijkt te komen van een Cloud Aggregator/Broker, alleen dan geautomatiseerd om te besparen op deze ‘middle man’ omdat standaardisatie en automatisering tenslotte een belangrijk deel zijn van het cloud concept.
Jeroen,
Dank voor je reactie.
Ik denk dat je je vergist in de juridische aspecten als je zegt dat de Broker/Aggregator de rol van reseller heeft en de rest valt onder de voorwaarden van de Saas speler zelf!
Er zijn veel juridische zaken waar Broker/Aggregator in dit concept en in de keten mee te maken krijgen.
Verder, stel je voor dat je mijn Broker/Aggregator bent en dat ik 10 oplossingen bij je afneem.
Jij doet als reseller (lees Broker/Aggregator)zaken met beperkt aantal leveranciers. Dit betekent dat je zeker niet overal een antwoord op hebt. Ik heb nog 10 andere oplossingen nodig die je niet aanbiedt maar wel Broker/Aggregator-B.
Na een jaar heb ik behoefte aan 3 (maatwerk)oplossingen die je en Broker/Aggregator-B niet ondersteunen of aanbieden maar wel Broker/Aggregator-C.
Zie je hoe ik mijn ict-zaken versnipperd heb?
En trouwens, hoe gaat het de samenwerking tussen verschillende Brokers/Aggregators? Ondersteunen ze allemaal elkaars oplossingen zoals IDaaS?
Ik zal als klant in het beging van dit traject een onderzoek verrichten naar de kosten en aspecten van een transitie/come back scenario!
En zoals in mijn eerste reactie gezegd, ik betwijfel het bestaansrecht van een Broker/Aggregator wanneer meer standaardisaties in Cloud gerealiseerd zijn!
@reza
Juridisch durf ik het niet te zeggen… Gebied waar ik onvoldoende kennis over hebt.
Tav brokering lijken mij situaties waarbij je meerdere brokers kan hebben of ook diensten buiten de broker kan laten koppelen zeer reeel. Ik ken een praktijkcase waar google via een broker wordt afgenomen en een specifieke zorg applicatie eveneens wordt gekoppeld voor single sign on op basis van de Saml standaard en provisioning met een custom/maatwerk adapter. Voor groot zakelijk gebruik zul je inderdaad altijd situaties krijgen zoals je die schetst, maar daarom moet zo’n broker platform voor dit markt segment ook veel meer maatwerk toestaan om te kunnen koppelen.
En eens. Dn nog steeds is niet alles 100 procent te koppelen.
Standaardisatie is key zoals je zelf ook stelt en dat gaat geleidelijk aan ook wel komen. Wat de broker dan nog toevoegd zal de tijd leren. Maar zaken als screening van saas diensten, prebuild integrations, bulk inkoop etc is dan nog steeds valide.
Leuke discussie 🙂 dank voor je opmerkingen
@Berry
Hoezo is het om “angst gedachte” benadering onwenselijk?
Als bedrijf ga je een bedrijfskritisch onderdeel commiteren aan een medium waarbij in juridische zin nog steeds vraagstukken zijn en precendenten ontbreken. En met name door het plaatsen van een tussenschakel zal dit alleen nog maar gecompliceerder worden.
En wat betreft zal je het als bedrijf nog makkelijker worden om een bedrijfskritisch onderdeel of te saboteren of simpelweg te blokkeren als uitwerking van een gerechtelijk bevel. Want wat is gevaarlijker een DDoS van een groep criminelen die geld willen zien of een concurrent die via een achterdeurtje misbruik maakt van een internationaal handelsverdrag en je beschuldigd van het een of ander?
Jeroen,
Erg goed stuk. Sinds 2008 zijn wij voor de mkb’er dan ook al deze Cloud Broker/Aggregator, en we doen alleen dit. We hebben er tevens voor gekozen om de dienstverlening, net zoals de Saas dienst voor een vast prijs per gebruiker aan te bieden. Ofwel geen uurtje factuurje meer.
We zagen dat combinatie van een projectprijs met een Saas maandprijs totaal niet werkt. En daarom zijn we overgestapt naar een natuurlijke combinatie: alles per gebruiker per maand (en per maand opzegbaar)
En inderdaad zien we nu vraag opkomen voor SSO/SAML diensten, maar ook voor Mobile Devices management.
Erik