De vraag naar Cloud dienstverlening groeit de komende periode naar verwachting enorm, maar brengt ook weer nieuwe vraagstukken met zich mee. De rol van cloud broker en cloud aggregator krijgt meer en meer bestaansrecht doordat deze waarde toevoegt door dergelijke vraagstukken op te lossen. Hiermee vestigt zich een nieuwe rol in de Nederlandse IT markt.
Al geruime tijd gonst met regelmaat de term Cloud Broker of Cloud Aggregator door it-blogs en vakbladen. Een term geïntroduceerd vanuit de analysten als Gartner en Forrester, die nu langzaam meer en meer doorsijpelt naar de markt. Cloud brokering is relatief nieuw. Er is nog geen concrete eenduidige heldere definitie. Desondanks, cloud brokering/cloud aggregatie wordt de nieuwe vorm van sourcing. Cloudsourcing om precies te zijn.
Nieuwe vraagstukken
Kijkende naar de echte kenmerken waar cloud over gaat komen in de verschillende definities grofweg steeds dezelfde kenmerken terug. Cloud is; Pay per use, flexibel op en af te schalen. Cloud vergt lage initiële investering, verregaande standaardisatie; weinig customization, shared omgevingen, relatief veel Selfservice. Deze kenmerken zijn belangrijk omdat ze vaak ook aanleiding zijn voor organisaties om in te stappen op clouddiensten. Belangrijkste argument is vaak kosten en flexibiliteit. Echter bij afname van meerdere clouddiensten bij verschillende aanbieders dreigen juist dit soort argumenten niet optimaal meer tot hun recht te komen.
Zo wordt de eindgebruikersbeleving minder, wanneer bij verschillende (SaaS-) clouddiensten meerdere wachtwoorden en urls moeten worden onthouden, bijgewerkt en steeds weer moeten worden ingevoerd. Veiligheid wordt een actueel vraagstuk aangaande hoe toezicht wordt gehouden op wie waar over het versnipperde cloudlandschap allemaal toegang heeft. Efficiency is een element, want hoe regel ik effectief mijn accountbeheer bij de verschillende clouddiensten? Vaak als security en gebruikersgemak/access geregeld zijn duiken de volgende vragen op als integratie. Hoe laat ik mijn klantendata uit mijn on premise oplossing syncen met de cloud crm-applicatie? Hoe regel ik support voor mijn eindgebruikers bij al die clouddiensten en hoe ga ik het leveranciersmanagement inregelen?
De waarde van een aggregator of broker
Ondanks dat de definitie van de cloud aggregator of broker (CSB) nog niet uniform gevestigd is, ontstaat al wel duidelijkheid over de positie, rol en waarde die deze toevoegt. In feite is de CSB-rol vergelijkbaar met die van de huidige it-dienstverlener. It-dienstverleners brengen nu immers ook hardware, software en services bij elkaar om dat verpakt als dienst aan organisaties te leveren. Vergelijkbaar is deze rol in de cloudwereld. Breng cloud en niet cloud diensten bij elkaar en bundel het met added value tot complete diensten. Juist waar cloud de traditionele it middle man in eerste instantie lijkt uit te schakelen, krijgt deze bij groei van het aantal clouddiensten juist weer waarde. De waarde die wordt toegevoegd is primair gericht op issues en vraagstukken die bij directe cloud afname komen bovendrijven, zoals enkele voorbeelden in begin van dit schrijven zijn benoemd.
Wat doen ze eigenlijk?
Hier volgen enkele voorbeelden van toegevoegde waarde cq diensten die cloud brokers en cloud aggregators leveren. Deze lijst is niet compleet en slechts een selectie van voorbeelden uit de praktijk die al dan niet gecombineerd worden geleverd.
Cloud Marketplace voor afname van clouddiensten. Eenmaal gekoppeld met de cloud broker, kan de it-manager/cio eenvoudig cloud abbonementen aangaan en beheren en zo de stap naar cloud sourcing maken. Leveranciersmanagement, koppeling met het bestaande it-landschap en facturering is dan centraal geregeld en is ontzorgt door de CSB.
Single Sign on en Cloud Identity management. Een andere veel voorkomende dienst die door de cloud broker wordt toegevoegd is cloud identity management met provisioning en cloud single sign on. Inzicht en centraal beheer van de cloud identities en eindgebruikers via SAML een single sign on beleving geven is cruciaal voor goede cloud integratie in het huidige it-landschap.
Cloud service desk. Veelal gecombineerd met cloud marketplace is de rol van cloud servicedesk. Clouddiensten hebben meestal geen servicedesk en verwijzen voor support veelal naar faq’s. Cloud brokers nemen hier een rol in door de klassieke SPO- rol in te vullen zodat er niet allen in verschillende faq-lijsten gezocht hoeft te worden, maar dat er ook support is ingeregeld.
Cloud integratie. Data Integratie tussen clouddiensten en ook tussen cloud en on premise is een vraagstuk waar met een integratie platform (zogenaamde IPaaS) op ingespeeld wordt. Data-synchronisatie tussen bijvoorbeeld SAP en Salesforce, kan zeer waardevol zijn voor organisaties of zelfs randvoorwaardelijk om cloud serieus in het landschap in te zetten.
Cloud aggregator is ‘here to stay’
Themetisfiles schat de Nederlandse cloudmarkt in 2013 op 574 miljoen euro, die naar 1,2 miljard in 2016 zal groeien. Deze enorme groei is een drijvende motor achter de cloud aggregator rol. De cloud-adoptiegraad is relatief hoog in het mkb-segment ten opzichte van de grote corporates. Anderzijds zien we ook in dit segment meer en meer toepassingen als Iaas, Dropbox, office suites, corporate social media, hr en crm-applicaties vanuit een (publieke) clouddienst toegepast worden.
Ook de afname van dergelijke clouddiensten via of met een cloud broker of aggregator oplossing, doet zowel in het mkb als in de groot zakelijke markt zijn intrede. Zeker in de groot zakelijke sector gaat dit veelal geleidelijk omdat de overstap naar cloud vaak ook stapsgewijs gaat, en niet ineens big bang.
Ondanks dat de volwassenheid nog in het begin staat, is het potentieel voor de komende jaren sterk groeiende, zien we adoptie en is er ook daadwerkelijke waarde die deze nieuwe rol toevoegt. Deze ingrediënten maken een vestigende positie in de markt zeer waarschijnlijk.
De term Broker/Cloud Aggregator doen voorkomen alsof we het over iets heel bijzonders hebben, maar deze vorm van dienstverlening bestaat al tientallen jaren. We noemen ze gewoon retailer. Uit ervaring weten we ook dat we niet bang voor ze hoeven te zijn (@Sjoerd) en dat ze beslist waarde toevoegen aan de keten (@Reza). Ga maar eens boodschappen doen bij de AH (retailer). Dat is toch een stuk makkelijker dan je spullen stuk voor stuk los bij de fabrikant zelf te kopen? De toegevoegde waarde van retailers zit hem in de distributie, inkoopvoorwaarden (prijs!), koersrisico, kredietfaciliteiten, productbundels, etc, etc. We kennen ze allemaal. Cloud is helemaal niet zo bijzonder. Het is een volwassenwording die we in de meeste bedrijfstakken allang hebben gehad. Zoals Berry Cornelisse opmerkt, we moeten af van die angst gedachte. Dat is de reflex van de ‘oude IT’.