Outsourcing van Spir-it aan een marktpartij, is niet aan de orde. Mits de automatiseerder van de rechtspraak marktconform blijft opereren. Dat stelt Ron Kolkman, directeur van de overheidsautomatiseerder. Daar waar het Openbaar Ministerie (OM) wel zijn ict heeft uitbesteed, gelooft de rechtspraak in een grote ict-afdeling met veel materiekennis en toewijding. Daarvoor moest de organisatie, waar nu zo'n 350 man werken, de afgelopen jaren wel op de schop.
Outsourcing van Spir-it aan een marktpartij, zoals het OM heeft gedaan, is wat directeur Ron Kolkman betreft, niet aan de orde. ‘We moeten slagvaardig zijn en kostenefficiënt opereren. Een keer in de twee jaar laten we een benchmark op marktconformiteit uitvoeren. Zolang we ons kunnen onderscheiden én marktconform opereren is er toekomst voor een overheids-ict-organisatie als Spir-it.’
Wel stelt dat hij er hoogstens op kleine schaal activiteiten in handen van marktpartijen gelegd kunnen worden. Bijvoorbeeld vanwege financiële gronden of omdat bepaalde kennis niet meer in huis is of dreigt weg te vallen. Zo werken we bijvoorbeeld samen met VX Company voor het beheer van onze VMS-servers.’
Op z’n kop gezet
Spir-it is begin 2011 voortgekomen uit een fusie van het Ictro (Ict-bedrijf van de rechterlijke organisatie) en Bistro (Bureau Internetsystemen en -Toepassingen Rechterlijke Organisatie). Het Openbaar Ministerie had in 2010 gekozen om zich los te koppelen van het Ictro en voortaan zelf zijn ict te regelen. Het OM heeft dit de afgelopen jaren grotendeels via uitbesteding aan Atos (werkplekbeheer) en Capgemini (applicatiebeheer) op poten gezet.
Om de toekomst voor Spir-it als grote automatiseringsafdeling te garanderen was een reorganisatie, een grootscheepse vernieuwing van de infrastructuur en de applicaties, een omscholingstraject en een cultuurveranderingsproject noodzakelijk. Doel van het nieuwe management was om Spir-it uit te bouwen tot een fullservice ict-provider die kan wedijveren met de marktpartijen.
Datacenter en agile ontwikkelen
Volgens directeur Ron Kolkman ligt Spir-it inmiddels op koers. De it-organisatie is gespiegeld aan die van de rechtspraak, met een unit civiel recht, een unit stafrecht en dergelijke. Ook is er een it-governancemodel ingevoerd met duidelijke vraag- en aanbod-rollen voor de gebruikers en Spir-it als serviceorganisatie. Verder is de ict-infrastructuur opgeschoond, vernieuwd en gecentraliseerd opgezet. Het migratieproject, dat een paar jaar duurde, is afgelopen 1 april afgerond na de ict-inrichting van de nieuw geformeerde rechtbanken Gelderland en Overijssel.
Op de agenda staat nog wel een nieuw datacenter. Kolkman: ‘Spir-it gebruikt als hoofddatacenter momenteel nog het rekencentrum van Defensie in Maasland. Daar moet de ict-organisatie uit. Als nieuwe locatie is gekozen voor aansluiting bij het Overheidsdatacenter Noord in Groningen, een nog te bouwen rijkscomputercentrum dat medio dit jaar zijn deuren opent.’ Daarnaast is de vernieuwing van de informatie- en registratiesystemen nog gaande, op basis van de Agile-ontwikkelmethode. Het streven is dat de rechtspraak in 2015 volledig digitaal kan opereren.
Great place to work
Bij Spir-it (omzet: 75 miljoen euro) werken zo’n 350 vaste medewerkers, bestaande uit zo’n negentig infrabeheerders, honderddertig applicatiebeheerders en -ontwikkelaars, ruim twintig projectmanagers en -medewerkers, vijftig werkplekondersteuners, vijf applicatieve en drie infrastructurele architecten, twintig servicedeskmedewerkers en staf & management. Daarnaast zijn er zo’n vijftig inhuurkrachten.
De kracht van Spir-it zit volgens Kolkman in de kennis en de band die de medewerkers met de rechtspraak hebben. ‘Wij zijn toegewijd aan de rechtspraak en vormen een hechte gemeenschap. Ons streven is om voor onze medewerkers het certificaat ‘Great place to work’ te behalen, zowel vanwege de techniekkant als de werkbeleving en sfeer.’
Achtergrond
Lees ook het uitgebreide interview Bij Spir-it is de geest weer in de fles met directeur Ron Kolkman en hoofd HRM Jeroen Geerdes van Spir-it.