Voordat een bedrijf kan bepalen welke medewerkers mobiel gaan, moet het eerst weten waarom het eigenlijk kiest voor mobiel werken. Want het doel dat je nastreeft met de invoering van mobiel werken, bepaalt tot welke applicaties medewerkers toegang moeten hebben, maar ook welke mobiele apparaten zij nodig hebben, zeggen de experts.
Overal en altijd toegang kunnen hebben tot bedrijfsapplicaties lijkt bijna een must voor iedere werknemer. Toch heeft een medewerker van de financiële administratie niet dezelfde mobiliteit nodig als bijvoorbeeld een vertegenwoordiger binnen dezelfde organisatie. Maar hoe bepaal je wie wat mag? Deze vraag hangt samen met het doel dat je nastreeft met mobiel werken, vindt Michiel van Vlimmeren, HP. ‘Kies je ervoor om mobiel werken in te voeren omdat medewerkers hierom vragen of wordt het van de organisatie verlangd vanuit de keten waarin het zich bevindt? Wil je de efficiency verhogen of duurzamer ondernemen? Dit zijn vragen die van belang zijn bij het bepalen wat de invulling is´, legt hij uit.
Er zijn volgens Van Vlimmeren veel redenen voor bedrijven om met mobiel werken te starten. Maar pas als duidelijk is wat de strategie wordt en waarom je hier als organisatie voor kiest, kan de vraag worden gesteld wat dit voor de medewerkers betekent.
Het nieuwe werken
Van Vlimmeren: ‘Aan de hand van de doelstelling is te bepalen welke applicaties voor wie mobiel beschikbaar moeten komen en wie er bijvoorbeeld een tablet kan gebruiken of juist beter een laptop.’ Kiest een bedrijf voor mobiel werken in het kader van het nieuwe werken dan zullen alle werknemers voortaan zelf moeten kunnen bepalen wanneer ze wat waar doen en dus ook overal toegang moeten hebben tot het bedrijfsnetwerk. Van Vlimmeren: ‘Als er echter vanuit efficiencyoverwegingen wordt gekozen voor mobiel werken, dan kun je je afvragen of dit voor backoffice-functies wel efficiënter is.’
Projectleider Reza Sarshar van Ictivity heeft wel een aantal handvatten om te bepalen voor wie mobiel werken geschikt is: ‘Begin met het in kaart brengen van de verschillende afdelingen en wat daar gebeurt. Bepaal vervolgens welke functiegroepen er binnen de organisatie bestaan. Per afdeling zijn er vaak drie of vier functies te benoemen.’ Op deze manier is het mogelijk om te segmenteren. Per segment kijk je vervolgens naar de werkzaamheden. Op basis van functieprofielen is het volgens Sarshar mogelijk om te bepalen met welke vorm van mobiel werken deze functies te optimaliseren zijn.
Terugverdienen
Om iedereen de beschikking tot alle mogelijke mobiele apparatuur te geven is sowieso ondoenlijk. Wel is het type device waarvoor wordt gekozen bepalend voor de manier van werken. Consultant bij Expanding Visions Joost Lucassen: ‘Een mogelijkheid is om gebruikersprofielen op te stellen en per profiel te kiezen uit enkele varianten, bijvoorbeeld een gewone gsm in combinatie met een tablet en een vaste pc, of een laptop met smartphone, of een vaste pc met vaste telefoon en een vergoeding voor gebruik van de eigen gsm of smartphone. Uiteraard verschillen de varianten per organisatie. Elke variant kent zijn eigen kosten en om de juiste keuze te maken zal per type medewerker bepaald moeten worden of de benodigde kosten – voor aanschaf, beheer en onderhoud – zich wel terugverdienen.’
Volgens Van Vlimmeren verandert er bij het bepalen wie welk apparaat krijgt eigenlijk heel weinig. ‘Dat onderscheid bestaat al. Ook nu wordt aan de hand van functieprofielen bepaald wie bijvoorbeeld een
Aan de hand van functieprofielen wordt bepaald…
Theoretisch is er nog slechts een klein aantal functieprofielen dat fysieke aanwezigheid behoeft om welke reden dan ook. BYO of CYO kan juist helpen om meer betrokkenheid bij het bedrijf te creëren door het geven van vrijheid in werktijden en resultaatgericht werken.
HNW, BYO/CYO en mobiliteit is méér dan harde euro’s alleen. De werkgever is niet de enige die iets brengt. Immers, een werknemer die in staat gesteld wordt een bepaald resultaat te behalen binnen vastgestelde kaders, maar met alle vrijheid daarbinnen is ook sneller geneigd om eigen kennis mee te brengen en op een voor het bedrijf interessante manier in te zetten?
@Janneke
Maar tot welke prijs?
Als je als beheersafdeling 50 ipv 5 devices moet gaan ondersteunen, 5 smaken software ipv 1 standaard, effort moet gaan steken in beveiling en een andere opzet van je werk omgeving (je wil immers niet dat je intellectueel eigendom of klantgegevens achter blijven op de devices van de medewerker), is [B|C]YO[D|S] benadering dan nog steeds efficienter?
@PaVaKe
als je kijkt naar de marktaandelen in bv smartphones, dan heb je met drie typen 90% van de markt afgedekt. Dus 50 verschillende zal je niet halen. Dus BYOD zal eerder CYOD zijn in de praktijk, of wel wie van de drie…
In het kader van Byod zou de betere titel van deze blog zijn: werknemer bepaald mobiliteit strategie in plaats van strategie bepaald mobiliteit werknemer……
@Janneke,
Wat je aangaf is zeer terecht: een bepaald resultaat behalen [binnen vastgestelde kaders]
En ik ben van mening dat die kaders door de werkgever bepaald mogen worden en niet door de werkneme! Het democratiseren van werknemers is niet per definitie een positieve ontwikkeling in een BYOD concept.
@Maarten,
Ik snap je voorstel omtrent de titel van dit artikel niet! Maar ik neem aan dat je een grapje maakte.
En niet te vergeten, in dit concept beheert de it afdeling 1x laptop, 1x smartphone en 1x tablet van 1x gebruiker. Dus 20 mobile users zouden 60x devices met zich meebrengen die gemanaged moeten worden. Het wordt nog leuker als in deze 60 devices 4 soort verschillende merken of besturingsystemen doorelkaar gebruikt worden. Feest op de ict-afdeling 🙂
@Reza,
de titel was een associatie op bring your own device: bring your own strategy of te wel de werknemer bepaalt de “mobiele” strategie, en dat graag gecombineerd met het nodige cynisme. Waarom zou die als hij toch zijn eigen apparaat meeneemt ook niet zelf even de mobiele strategie definiëren van de onderneming…….
@PaVaKe… ik weet niet tot welke prijs. Dat is iets wat de klant bepaalt. Immers, ICT is van oudsher een dienstverlenende afdeling of een dienstverlenend bedrijf? De ICT afdeling kan daarom naar mijn idee wel
Rest er nog een gedegen advies op meerdere vlakken, met alle voors en tegens. Immers, een goede bedrijfsstrategie bevat niet alleen de werkuren voor de ICT-afdeling (tenzij ICT de core business is), maar ook de (besparing op) de kosten voor het overig personeel in (reis)tijd, ruimte (minder kantooroppervlak) en kan de productiviteit verhogen omdat er mensen zijn die juist buiten kantooruren veel productiever kunnen zijn.
Inderdaad @Reza: resultaatgerichter in plaats van gericht op aanwezigheid. En inderdaad binnen vastgestelde kaders.