Een aantal medewerkers van Capgemini Financial Services heeft een uitnodiging ontvangen voor een gesprek over loonsverlaging. Op maandag 6 mei 2013 houdt directeur Kaeso de Jager van deze business unit van ict-dienstverlener Capgemini in Utrecht een presentatie voor de betrokken medewerkers. Het gaat volgens betrokkenen om zo’n vijftig medewerkers.
Enkele medewerkers werden op 2 mei 2013 gebeld door een personeelsmedewerker voor een gesprek over een voorstel voor salarisverlaging in de komende week. Per e-mail werden zij uitgenodigd voor de bijeenkomst met de divisiedirecteur op maandag. Dat het om zo’n vijftig medewerkers gaat leiden zij af uit de opmerking dat het om vijf procent van de medewerkers gaat. Bij de business unit werken in totaal zo’n duizend man.
Voor sommigen is het zogeheten kalibratiegesprek een herhalingsoefening. ‘Drie jaar geleden kreeg ik een voorstel om 17 procent salaris in te leveren, ofwel zevenhonderd euro bruto per maand’, vertelt een betrokkene. ‘Dat heb ik geweigerd. Na een zogeheten improvement-traject kreeg ik een brief dat mijn salaris en capaciteiten weer in balans zijn.’ Van zijn Capgemini-collega’s die bij dezelfde opdrachtgever zijn gedetacheerd, hebben er drie eenzelfde uitnodiging ontvangen.
Bestuurder Huug Brinkers van vakbond De Unie constateerde al op zijn vakantieadres dat er opnieuw iets bij Capgemini aan de hand is. ‘De afgelopen dagen ben ik een aantal keren gebeld door bezorgde medewerkers. Ik adviseer hen het gesprek aan te gaan, terughoudend te zijn, geen toezeggingen te doen en een eventueel voorstel voor te leggen aan een juridisch adviseur.’ De vakbondsman kreeg ook de vraag of medewerkers naar de voorlichtingsbijeenkomst met hun directeur moeten gaan. ‘Als je het heel spannend vind en niets beters te doen hebt, ga dan maar’, zegt Brinkers hen.
Bui
De kalibratiegesprekken bij de business unit Financial Services komen niet als een donderslag bij heldere hemel, vertelt een betrokkene. Eerder waren al collega’s bij de business unit Application Services van bestuurder Jeroen Versteeg aan de beurt. ‘We zagen de bui al hangen. De gesprekken zijn uitgesteld in verband met de ontstane commotie, maar ook onze ondernemingsraad is akkoord gegaan met de systematiek.’
Geen uitbreiding
Capgemini-woordvoerder Alexander Kühn bevestigt dat na de kalibratieronde bij het bedrijfsonderdeel Application Services nu gesprekken met het personeel worden gevoerd bij Financial Services. ‘Het gaat hier niet om een uitbreiding van het programma. Iedereen binnen Capgemini wordt gekalibreerd. Het gaat om veel gesprekken, vandaar dat deze gefaseerd worden gevoerd.’
De gesprekken bij Financial Services vallen binnen dezelfde kaders als de eerdere gesprekken bij Application Services. ‘Bij deze twee business units werkt het gros van het Capgemini-personeel. De rest van de onderneming wordt minder door de kalibratie-gesprekken geraakt’, aldus Kühn.
Wat ging hieraan vooraf?
De nieuwe ronde kalibratiegesprekken komt op het moment dat de directie van het Kadaster een besluit neemt over de uitbesteding van zijn ict aan Capgemini. De ondernemingsraad van het Kadaster heeft hierover in december 2012 negatief geadviseerd en overweegt bij uitbesteding aan Capgemini een rechtszaak te starten voor de Ondernemingskamer.
Het personeel van het bedrijfsonderdeel Application Services heeft aangekondigd acties voor te bereiden. Capgemin zet ondanks alle commotie de loonoffers door, ook nadat de rechtbank in Zutphen loonoffers bij een Amersfoorts bedrijf naar de prullenbak verwees. Op 4 maart 2013 verstuurden boze Capgemini-medewerkers een e-mailbom, om hun onvrede over het gevraagde loonoffer te uiten.
Aanvankelijk vroeg Capgemini medewerkers een loonoffer tot maximaal 30 procent. In februari werd dit door de onderneming bijgesteld naar maximaal 20 procent. Begin januari 2013 maakte Capgemini-bestuurder Jeroen Versteeg in een interview met het Financieele Dagblad bekend een loonoffer van oudere, relatief dure werknemers te zullen vragen. Wie dat weigert zal zijn waarde voor het bedrijf via bijscholing moeten vergroten.
@Marc Groot
Waarom hebben ze beide business units niet in 1 keer gedaan?
FS is een eigen global business unit waar Jeroen Versteeg niets over te zeggen heeft.
Zie http://www.nl.capgemini.com/over-capgemini/governance/ontmoet-ons-management
Het is crisis dus wordt het ongezellig op de werkvloer. De automatisering is echt geen uitzondering volgens mij gaat het op de bouw er veel harder aan toe. Niet raar dat je de buikriem moet aanhalen. De kritiek richt zich denk ik terecht op de gemene trucken die de werkgever uit haalt. Transparantie voor geheel Cap Gemini lijkt me een veel betere aanpak. Laat maar zien wat je toevoegt en welk salaris daar tegen over staat. In het verleden toen alles nog koek en ei was zijn veel werknemers met een kluitje in het riet gestuurd: tegen een lager salaris werd hun een aantrekkelijke toekomst voorgespiegeld.
Dit geeft wel aan dat CAP het erg lastig heeft in de huidige markt. Wat steeds niet duidelijk wordt is om welk type medewerkers dit gaat en wat hun kwalificaties zijn. Het is nog steeds lastig om echt goede mensen te vinden binnen de IT, dus gekwalificeerde mensen zouden vrij snel elders aan het werk kunnen.
In deze crisistijd zou het op zich niet raar zou zijn om iets in te leveren als daar bepaalde garanties tegenover staan. Als de markt weer aantrekt, krijgt men hetgeen men nu inlevert terug? Kan men bijvoorbeeld afspreken om 2 jaar baangarantie te hebben tegen een lager salaris, waarna het oud salaris weer wordt hersteld? Zo nee, dan duurt het 15 jaar voordat men weer op het oude niveau zit. Het klinkt dan niet heel aantrekkelijk om voor een lager salaris bij een organisatie als CAP te blijven zitten waar hetzelfde van je wordt gevraagd. Beter kan men dan zoeken naar een andere baan met dat lagere salaris voor bijvoorbeeld minder uren of dichter bij huis.
Hmm, wanneer ik een Kadaster IT medewerker was zou ik maar eens op zoek gaan naar mijn stakingskoffer. Ik kan me zo voorstellen dat je toch wel alle middelen wilt hebben benut voordat je door zo’n tent als Cap wordt overgenomen in de zekerheid dat je over twee jaar een groot deel van je salaris mag inleveren dan wel eruit geschopt gaat worden.
Je pensioen als nu kadaster straks CAP medewerker wordt sowieso al een rollercoaster. Met de huidige dekkingsgraad van de meeste fondsen is waardeoverdracht niet mogelijk.
Ik zit mij eigenlijk af te vragen hoe het zit met concurrentie beding?
Stel je zit bij Cap Gemini en je hebt een fantastische opdracht ergens waar je al jaren zit. Dan komen ze met het herkalibreren van je loon, als ze dan toch je contract willen openbreken, is het misschien passend het onderdeel concurrentiebeding te veranderen in een gouden handdrukregeling? Immers, de medewerker is toch in essentie te duur voor de detacherende organisatie?
@Technicus
Als je ergens al jaren zit dan zal je naar alle waarschijnlijkheid nog genoeg opbrengen vermits je bedrijf de prijs niet (teveel) heeft aangepast. Maar het is gewoon het bedrijfsrisico als de marge toch niet hoog genoeg blijkt te zijn.
Voor jezelf is het dan wel belangrijk dat je in al die jaren qua persoonlijke ontwikkeling wel door bent gegaan met het bijblijven op de diverse vlakken. Anders heb je jezelf tekort gedaan en heeft je werkgever daar ook min of meer van kunnen profiteren door het uitsparen van kosten. Dat ze daarvoor vervolgens jouw daar ook nog voor willen straffen is dan dubbel zuur. Als je akkoord gaat met een lager loon geeft je geen enkele garantie dat je aan het werkt blijft want als het ze uitkomt wordt je bij het ‘grof vuil’ gezet.
Wat concurrentiebeding betreft is er al wat jurispredentie waaruit gebleken is dat in de praktijk deze lang niet altijd op gaat. Zeker niet als je ergens anders in dienst kan komen voor minimaal dezelfde vergoeding.
Ik heb een groeigesprek gehad bij Cap. Dwz dat je eigenlijk onderbetaald krijgt.
Als je dan om een opslag vraagt, dan geeft het management niet thuis.
@Bijna-ex-capper, 04-05-2013
Dat weet ik, maar je zou verwachten dat verschillende business units hun beleid afstemmen. Nu was de storm bijna gaan liggen maar wordt het weer fors aangewakkerd. Waarom niet in 1 keer je verlies nemen als organisatie? Ben benieuwd of infrastructure en Consulting nog aan de beurt gaan komen.
Iedereen heeft veel kritiek op de werknemers, dat die zich maar moeten aanpassen.
Het management van Capgemini is de grote schuldige.
1) Er is een overdreven groot middle management.
Zorgt voor absurd hoge kosten, en daar verdwijnt alle winst. Dit is niet meer van deze tijd, en Capgemini zou daar juist moeten snijden.
2) Sales bij Financial Service is belabberd.
Raamwerkcontracten met tarieven voor weggeef-prijzen. Geen wonder dat er niks verdiend wordt.
Alleen aan junior medewerkers is iets te verdienen.
3) Te veel rotte appels onder de vice presidents.
Er zijn hele goede. Maar 20/80 regel gaat hier op.
Die 20% van de VP’s zorgt er voor dat 80% van de winst verloren gaat.
De directie beloont deze schreeuwerige tweede hands auto verkopers keer op keer met mooie promoties en bonussen.
Dit zijn de types die er voor zorgen dat de talenten van hun practice naar de concurrentie gaan. Er voor zorgen dat KPI’s van medewerkers niet meetbaar zijn, zodat vriendjes politiek aan de orde van de dag is. Zorgen dat grote deals zwaar verliesgevend zijn, of eindigen in een schadeclaim.
De directie doet 1 ding, dit soort wanbeleid in stand houden. Die kijkt alleen naar omzet, niet naar de marge, en zeker niet waarom nu alle toptalenten vertrekken. Onbegrijpelijk voor de buitenwereld dat deze foute figuren er nog altijd rondlopen.
Als de directie aan deze 3 punten iets had gedaan, dan had ze recht van spreken. Nu niet.
Begin maar eerst met die mislukte VP’s er uit te trappen.