Een aantal medewerkers van Capgemini Financial Services heeft een uitnodiging ontvangen voor een gesprek over loonsverlaging. Op maandag 6 mei 2013 houdt directeur Kaeso de Jager van deze business unit van ict-dienstverlener Capgemini in Utrecht een presentatie voor de betrokken medewerkers. Het gaat volgens betrokkenen om zo’n vijftig medewerkers.
Enkele medewerkers werden op 2 mei 2013 gebeld door een personeelsmedewerker voor een gesprek over een voorstel voor salarisverlaging in de komende week. Per e-mail werden zij uitgenodigd voor de bijeenkomst met de divisiedirecteur op maandag. Dat het om zo’n vijftig medewerkers gaat leiden zij af uit de opmerking dat het om vijf procent van de medewerkers gaat. Bij de business unit werken in totaal zo’n duizend man.
Voor sommigen is het zogeheten kalibratiegesprek een herhalingsoefening. ‘Drie jaar geleden kreeg ik een voorstel om 17 procent salaris in te leveren, ofwel zevenhonderd euro bruto per maand’, vertelt een betrokkene. ‘Dat heb ik geweigerd. Na een zogeheten improvement-traject kreeg ik een brief dat mijn salaris en capaciteiten weer in balans zijn.’ Van zijn Capgemini-collega’s die bij dezelfde opdrachtgever zijn gedetacheerd, hebben er drie eenzelfde uitnodiging ontvangen.
Bestuurder Huug Brinkers van vakbond De Unie constateerde al op zijn vakantieadres dat er opnieuw iets bij Capgemini aan de hand is. ‘De afgelopen dagen ben ik een aantal keren gebeld door bezorgde medewerkers. Ik adviseer hen het gesprek aan te gaan, terughoudend te zijn, geen toezeggingen te doen en een eventueel voorstel voor te leggen aan een juridisch adviseur.’ De vakbondsman kreeg ook de vraag of medewerkers naar de voorlichtingsbijeenkomst met hun directeur moeten gaan. ‘Als je het heel spannend vind en niets beters te doen hebt, ga dan maar’, zegt Brinkers hen.
Bui
De kalibratiegesprekken bij de business unit Financial Services komen niet als een donderslag bij heldere hemel, vertelt een betrokkene. Eerder waren al collega’s bij de business unit Application Services van bestuurder Jeroen Versteeg aan de beurt. ‘We zagen de bui al hangen. De gesprekken zijn uitgesteld in verband met de ontstane commotie, maar ook onze ondernemingsraad is akkoord gegaan met de systematiek.’
Geen uitbreiding
Capgemini-woordvoerder Alexander Kühn bevestigt dat na de kalibratieronde bij het bedrijfsonderdeel Application Services nu gesprekken met het personeel worden gevoerd bij Financial Services. ‘Het gaat hier niet om een uitbreiding van het programma. Iedereen binnen Capgemini wordt gekalibreerd. Het gaat om veel gesprekken, vandaar dat deze gefaseerd worden gevoerd.’
De gesprekken bij Financial Services vallen binnen dezelfde kaders als de eerdere gesprekken bij Application Services. ‘Bij deze twee business units werkt het gros van het Capgemini-personeel. De rest van de onderneming wordt minder door de kalibratie-gesprekken geraakt’, aldus Kühn.
Wat ging hieraan vooraf?
De nieuwe ronde kalibratiegesprekken komt op het moment dat de directie van het Kadaster een besluit neemt over de uitbesteding van zijn ict aan Capgemini. De ondernemingsraad van het Kadaster heeft hierover in december 2012 negatief geadviseerd en overweegt bij uitbesteding aan Capgemini een rechtszaak te starten voor de Ondernemingskamer.
Het personeel van het bedrijfsonderdeel Application Services heeft aangekondigd acties voor te bereiden. Capgemin zet ondanks alle commotie de loonoffers door, ook nadat de rechtbank in Zutphen loonoffers bij een Amersfoorts bedrijf naar de prullenbak verwees. Op 4 maart 2013 verstuurden boze Capgemini-medewerkers een e-mailbom, om hun onvrede over het gevraagde loonoffer te uiten.
Aanvankelijk vroeg Capgemini medewerkers een loonoffer tot maximaal 30 procent. In februari werd dit door de onderneming bijgesteld naar maximaal 20 procent. Begin januari 2013 maakte Capgemini-bestuurder Jeroen Versteeg in een interview met het Financieele Dagblad bekend een loonoffer van oudere, relatief dure werknemers te zullen vragen. Wie dat weigert zal zijn waarde voor het bedrijf via bijscholing moeten vergroten.
Wat een ongelofelijk amateuristisch management. Waarom hebben ze beide business units niet in 1 keer gedaan? Nu komt er weer een volgende golf van negatieve publiciteit. De enkele Capgemini mannen die hier werken zijn door de dolle heen. Wij hebben weinig meer aan ze.
Tijd voor herpositioneren van het Nederlandse IT landschap:
– toepassen van big data / social media toepassingen vanuit de Cloud – waarbij de SI haar business model omvormt van advies naar integrator
– de zorg helpen efficiëntie slagen te maken en daarbij zelf (met investeerders) een deel van de investering oppakken
– 4G mobiele toepassingen ontwikkelen die de nieuwe media koppelt met backoffice legacy systemen
– uit service contracten wegbreken en daarvoor ICT innovatie contracten in de plaats zetten
– samen met partners durven investeren in nieuwe toepassingen rond het nieuwe werken
Kom op ICT visionairs en leiders … Sta op, het is tijd voor beweging!
Europa? Is dat het? Moet het Nederlandse Cap tekorten van vestigingen elders in Europa dekken? Dat CAP al 20 jaar alles met de Franse slag doet is nu wel duidelijk. Ben benieuwd of volgende week de receptioniste 70% moet gaan inleveren….
@Marc Groot,
…….De enkele Capgemini mannen die hier werken zijn door de dolle heen…..
van vreugde ?
Door dit “goede nieuws” zullen we wel weer minder opdrachten krijgen en tegen lagere tarieven, want de klant weet niet meer of ik wel of niet nog gemotiveerd werk. Daardoor daalt de winst en kan de franse directie de nederlandse vestigingen ontmantelen.
Wat een onzin reacties. Dit proces speelt al sinds afgelopen zomer, dus dit kan voor de collega’s echt niet als een verassing komen.
Bij het deel van het bedrijf van Jeroen Versteeg is dit inderdaad allang achter de rug. En de collega’s van Financial Services zijn netjes op de hoogte gehouden dat het gesprek met de OR eerst afgerond moest worden. Nu dat achter de rug is gaat het daar ook uitgerold worden.
Al met al nog steeds een vervelend en pijnlijk proces voor de betrokkenen. Maar zeker geen verrassing.
Al eerder heb ik aangehaald, volkomen los van mijn ervaringen met Cappers of Capgemini, dat het van buiten nu eenmaal makkelijk beredeneren is. Alleen wanneer je niet over alle details beschikt, is het uiten van een menig een beetje dom.
Als we sec denken, en natuurlijk word dat een stukje moeilijker als de emotie een grote rol gaat spelen, dan is er nogal het nodige aan de hand in de markt. Er is een groot tekort aan opdrachten, teveel aan Human Capital beschikbaar, en dara heeft Capgemini ongetwijfeld ook last van. Op zich kun je eens in de spiegel kijken wanneer management vraagt om een offer.
Eerder had ik ook aangegeven dat als je ‘Fair’ bent, je jezelf als manager over dezelfde kam haalt als diegene die je een ‘offer’ vraagt. Als dat offer een langer verblijf bij je werkgever bewerkstelligt, in deze tijd, dan is die vraag helemaal zo verkeerd nog niet. Hier word dan gewoon een beroep gedaan op gezond verstand en rede.
Natuurlijk kun je je als werknemer op je strepen staan en juridisch haal je dan ongetwijfeld je gelijk. Maar wanneer je even naar het grotere geheel wil kijken, kun je je afvragen of je beter zaken niet binnenskamers houd of wijd uit in de grote wereld roeptoeterd. Het heeft namelijk weerslag op wat elke Capper doet en natuurlijk niet in de laatste plaats voor jezelf, professioneel individueel en professioneel als organisatie.
Immers, kom je nu bij Capsgemini vandaan, neem je wel een beeld als oproerkraaier met je mee, of je dat nu bent of niet. En gegeven de huidige omstandigheden weet ik niet of dat nu handig is.
Overigens, mijn reactie is volkomen neutraal. Het is jammer dat dergelijke berichtgeving nu zo op straat moet komen te liggen. Soms doet een gewoon gesprek wonderen.
@NumoQuest
Als je naar een nog groter geheel kijkt dan kan je ook afvragen waarom de werkbijen alsmaar moeten inleveren aan die paar die de lakens uitdelen. Degenen die verantwoordelijk zijn voor de crisis zijn er nl. niet slechter op geworden. Hun moraliteit is niets veranderd dus gaan ze er eigenlijk nog steeds vanuit dat anderen voor de misere opdraaien.
Capgemini heeft te lang gewacht met het aanpassen van het diensten portfolio aan de vraag in de markt. Het begint een dinosaurus te worden. Wat ze nu doen is een beetje paniek voetbal, maar als ze hun portfolio niet aanpassen, dan gaat het snel bergafwaarts. Ze zouden moeten kijken naar wat bedrijven als Cognizant of Wipro op de markt brengen.
@ Sjoerd
Ik kan me helemaal vinden in uw stelling. Helaas is dat een zaak van alle tijden waar helaas niet altijd even goed iets aan te doen is. Ik ben het volkomen met u eens dat de verantwoordelijken van de crisis, bankiers en bankbestuurders nooit dooe Balkenende en Bos werden aangepakt een aangesproken. Dus wat dat betreft deel ik uw mening volkomen.
Bottom line is namelijk dat wanneer die mensen hoog in de top maar lang genoeg met tegenvallende resultaten worden geconfronteerd, ook zij niet zullen ontkomen aan verantwoording afleggen voor beleid. Of men moet eigenaar zijn natuurlijk.