De aard van detachering is langzaam maar zeker aan het veranderen. Het gaat niet om hoeveel uren een gedetacheerde medewerker maakt, maar om wat hij of zij bijdraagt. Een verschuiving van behoefte aan capaciteit naar een behoefte aan kennis. Hieronder beschrijf ik welke gevolgen dat de komende jaren zal hebben voor de drie betrokken partijen: de klant, de leverancier en de ontwikkelaar zelf.
De klant wordt volwassener
In de eerste plaats is het belangrijk te beseffen dat klanten op een andere manier naar de detachering van ontwikkelaars kijken. Organisaties doen meer zelf en weten steeds beter waar hun eigen competenties liggen.
Het gevolg is dat ze ook beter begrijpen waar versterkingen nodig zijn en waar juist niet. Detachering zal steeds meer op projectbasis gaan gebeuren. Deze projecten worden korter en de eisen aan de ontwikkelaar specifieker.
Klanten worden, met andere woorden, steeds volwassener. Een goede ontwikkeling, want het maakt de verwachtingen van beide kanten beter te managen.
De ontwikkelaar wordt meer betrokken
‘Wat voeg jij toe?’ Op die vraag moeten ontwikkelaars het antwoord altijd kunnen geven. Ze moeten snappen waarom ze worden ingehuurd, wat zij persoonlijk toevoegen aan het project van een klant. Maar die rol kennen ze alleen als ze ook op de hoogte zijn van het project hebben als geheel.
Van ontwikkelaars wordt dus meer betrokkenheid verwacht. Zij moeten de motivaties van de klant kennen en weten waarom het project überhaupt wordt uitgevoerd. Alleen als ze begrijpen wat de toegevoegde waarde van het project als geheel is, zijn ze in staat ook zelfstandig en op individueel niveau de juiste keuzes te maken.
Wanneer de oogkleppen af gaan stijgt de betrokkenheid bij het project als geheel, wat uiteraard weer goed is voor het eindresultaat. Voor ervaren ontwikkelaars geldt trouwens vaak al dat zij die betrokkenheid hebben. De winst gaat behaald worden bij de junior ontwikkelaars. Door jonge ontwikkelaars snel in het diepe te gooien en goed te begeleiden leren we ze snel om optimaal te functioneren in een veranderende markt.
De leverancier onderscheidt door meer dan ict
De taak van ict-leveranciers zal vooral blijven liggen in het samenbrengen van de juiste ontwikkelaar met de juiste klant. Zoals ik hierboven al schreef wordt dat gemakkelijker omdat klanten ook steeds beter weten wat ze willen.
De uitdaging voor de leverancier ligt op een ander vlak: het weten waar, los van de detachering, de onderscheidende kracht ligt. Zowel van individuele medewerkers als van de organisatie als geheel.
Aan ons als ict-partijen de opgave te ontdekken wat ons onderscheidt van de rest en te leren dat verschil te benutten. Zodat onze klanten makkelijker de partner vinden die ze het best kan ondersteunen.
De strekking en de wens van Marien onderschrijf ik als IT Professional maar al te graag. Veel teveel IT professionals begrijpen maar niet dat de Essentie van automatiseren, jezelf overbodig maken is.
Dat is contra alle commerciële modellen en principals, maar wel waarvoor je uiteindelijk automatiseerd. Er zijn grenzen aan wat je met automatiseren kunt bereiken maar ook die grenzen worden telkens weer herzien en verlegd.
De dynamiek van de praktijk
Ook hier word er feitelijk weer een open deur ingetrapt. Het leveren van een IT diensten pakket is allereerst een prijstechnisch verhaal, en pas in tweede of derde een kwaliteits verhaal. Natuurlijk, op papier staan vaak de mooiste zaken maar de praktijk is vaak zo heel erg anders. Veel commerciële partijen weten dat maar al te goed, of althans, zouden dat zeer goed moeten weten.
Het is namelijk commercieel anticiperen op die wetenschap dat dat ‘anders’ juist het geld op moet brengen in de wereld van uitgeperste en geknepen SLA’s.
Individueel gedachtengoed
De IT is telkens aan verandering en ontwikkeling onderheving. Je ziet in de praktijk dat niet elke IT professional dat is en menig professional komt pas in beweging als de houdbaarheid al lang en breed verstreken blijkt. Dit getuige de vele gepubliseerde issues, opinie’s en de visie en menigen van IT professionals.
Bottom line zou moeten zijn dat elke IT professional zich cnstant zou moeten afvragen, als die slim is dan natuurlijk, wat haar en zijn toegevoegde waarde is in de markt. Want er is een eenvoudige wetmatigheid die ztelt dat als je geen toegevoegde waarde hebt, dan val je gewoo buiten de boot.
Wetmatigheden van IT
De IT als materie kent gewoon een aantal wetmatigheden die in geen enkele ITIL module, Prince, Iseb, Tmap, MS of CN certifiseringen ooit zijn opgenomen. En dat is jammer want IT is zoveel meer dan bij jezelf denken dat je ergens eeens een ‘leuk trucje’ hebt geleerd maar verder weinig begrijpt van hoe IT zich als materie beweegt en welke wetmatigheden daar aan zijn verbonden.
1e Wet
Zorg dat iedereen dezelfde taal spreekt.
Klaarblijkelijk schijnen daar maar erg weinig van de leverende partijen mee bezig te zijn, getuige de vele hiaten, gaten en discussies die er telkens weer in projecten naar voren komen. Zolang de vraag in trajecten moet worden gesteld, “Is dit binnen of buiten SLA…”, terwijl je dat als IT professional niet had afgekaart, dan weet je pas wat je te kort komt en moet bijspijkeren.
2e Wet
Ingewikkeld is niet interessant
Dat betekend als jij de afnemende partij niet helder weet te maken wat IT is, hoe je ermee om moet gaan, wat de wetmatigheden en principes zijn van IT als materie, proces en procedures, dan blijf je later in de processen, steevast zitten met discussies of erger, achter de feiten aanhobbelen.
Zomaar even twee wetmatigheden die in geen enkel boekje ooit zijn opgenomen, maar wel de bron van heel veel ergernis en erger, oplopende kosten.
Als ontwikkelaar moet je niet met veel openstaande vragen zitten later in het proces maar meetbaar iets kunnen en durven overeen te komen met de klant. Dat dat vaak nog steeds niet gebeurd reflecteerd dan nog steeds naar de rest van de IT goe-gemeente. Dat het namelijk uiteindelijk gewoon nog steeds gaat om uurtje factuurtje.
Laten we wel zijn, zoveel principiële IT professionals zul je namelijk in de commerciële kant van IT nu eenmaal niet vinden.