Wie de publicaties over enterprise mobility en byod volgt, krijgt de indruk dat het vooral belangrijk is om te voorkomen dat medewerkers 'foute' dingen doen. Dat wordt weliswaar niet letterlijk gezegd, maar de diplomatieke term daarvoor is informatieverlies of -diefstal. Of je nu een optimist of pessimist bent, het lijkt er vooral om te draaien hoe organisaties proberen mobility dicht te timmeren (apparaten, apps of content). Datzelfde thema kreeg de overhand in een twitterchat waaraan ik onlangs deelnam. Het onderwerp dat daarin de meeste aandacht kreeg, was namelijk hoe je kunt voorkomen dat mensen hun 'tussendoor' tijd verspillen op de smartphone of tablet.
Ik heb dit al vaker gezegd, maar voel opnieuw de noodzaak tot herhaling: het byod-debat is eigenlijk niets anders dan een nieuwe naam voor de aloude discussie over bedrijfsloyaliteit versus individuele loyaliteit, die al ver voor byod werd gevoerd. Voor degenen die deze mening niet kunnen plaatsen: wat mij betreft moet de nadruk minder komen te liggen op loyaliteitstwijfel, maar veel meer op de gezamenlijke mobility verantwoordelijkheid. Als je de juiste mensen in dienst neemt, waarom zou je dan moeten proberen te voorkomen dat ze met hun mobiele apparatuur verkeerde dingen doen?
Die visie doet mij denken aan de uitspraak van een vroegere docent: ‘focus op waar je goed in bent en niet op wat je niet goed kunt’. Hoewel hij dit gebruikte tijdens een college over de weerstanden binnen grote organisaties met veel heilige huisjes, denk ik dat zijn quote ook toepasbaar is op veel discussies die momenteel worden gevoerd over enterprise mobility. Focus op wat we tegenwoordig allemaal meer en sneller kunnen dankzij mobility en niet op we niet kunnen, namelijk voorkomen dat mensen hun eigen apparatuur gebruiken.
Om dezelfde reden zouden bedrijven ook minder moeten focussen op mobility management en veel meer op mobility faciliteren. Uiteraard zonder daarbij het belang van apparaat-/app-/databeveiliging uit het oog te verliezen. Naar mijn mening doen (ict-)managers er goed aan om minstens zoveel energie te besteden aan het bedenken hoe mobility en mobiele applicaties hun manier van zakendoen verandert en hoe daarop te anticiperen. Dus nogmaals, focus op waar je goed in bent en niet op waar je amper invloed op kunt uitoefenen.