Het onderzoek van de Nationale EuroCloud Monitor en de bijeenkomst hierover in Maart leerden dat de deelnemers aan het onderzoek voor een kwart cloud niet zouden implementeren op korte termijn. Onbekend maakt onbemind? Wellicht komt er ook een beetje angst bij kijken….een gevalletje Cloudstrofobie zeg maar. Zonder nu gelijk te concluderen dat cloud mensen angstig maakt, bleek ook dat er nogal wat verwarring was over wat 'cloud' nu precies is
Men blijkt in Nederland nog terughoudend wat cloud-implementaties betreft. Dit lijkt ingegeven te worden door zoveel verschillende verhalen die over cloud de ronde doen. Het feit dat die verhalen niet altijd op elkaar aansluiten zorgt ervoor dat bedrijven blijven twijfelen over hun cloud-strategie en cloud-adoptie. Eigenlijk is angst voor cloud helemaal niet nodig zolang we dezelfde taal spreken over wat cloud computing nu precies is.
Het Amerikaanse ‘National Institute of Standards and Technology’ heeft in 2011 zijn cloud computing definities aangescherpt in de ‘Special Publication 800-145’. De cloud-definitie van het NIST wordt over het algemeen gezien als de de facto standaard voor het begrip cloud computing.
‘Cloud computing is een model voor het kunnen faciliteren van gemakkelijke en overal beschikbare netwerk toegang met gedeelde beschikbaarheid van configureerbare ict-resources (zoals netwerken, servers, opslag, applicaties en services), die eenvoudig afgenomen kunnen worden met minimale beheers inspanning en zonder tussenkomst van service providers. Het model bestaat uit vijf karakteristieke elementen, drie service modellen en vier implementatie modellen’, aldus het NIST.
Als je dit naar een wat minder statische tekst zou vertalen in een puntsgewijze opsomming, zou je vrij vertaald tot het volgende kunnen komen:
1. Cloud computing services worden online en op aanvraag aangeboden via netwerk toegang;
2. Cloud computing services zijn overal beschikbaar en worden op gemakkelijke wijze aangeboden;
3. Cloud computing gaat over gedeelde beschikbaarheid van ict-resources;
4. Hetgeen via cloud wordt afgenomen is configureerbaar;
5. Gebruik van cloud vereist minimale beheersinspanning;
6. Er is geen service provider nodig om van cloud gebruik te maken.
Veelal wordt cloud technisch neergezet en, eerlijk is eerlijk, als ik kijk naar de NIST definitie, dan zou ik die neiging ook hebben om dat te denken. Cloud computing wordt echter online aangeboden, is eenvoudig in gebruik, overal beschikbaar en heeft geen tussenkomst nodig van een service provider. Met andere woorden: Je kan het helemaal zelf regelen zonder verstand te hoeven hebben van hoe het technisch werkt en zonder tussenkomst van derden.
Zelf Service
Nu kan ik mij voorstellen dat je als individu binnen een bedrijf de dingen prima zelf kunt regelen, maar als je als bedrijf cloud wilt implementeren komt daar wel iets meer bij kijken. Centrale opslag van data, backup van diezelfde data en beschikbaarheidsafspraken over de dienst zijn maar een paar elementen die je als bedrijf goed geregeld moet hebben. Los van de eenvoudige technische implementatie, is het aan te raden ook een cloud-strategie te hebben om niet alleen de implementatie, maar ook het gebruik en de continuering van de cloud-dienst goed geregeld te hebben. Ook dat is niet zo lastig te realiseren. Voor mijn klanten hanteer ik een cloud checklist die kijkt of de organisatie nagedacht heeft over die elementen die nodig zijn voor een succesvolle cloud implementatie. Ook naar aanbieders van cloud wordt een checklist gehanteerd, die kijkt of aan de voorwaarden wordt voldaan om het over een cloud-product te kunnen hebben.
Angst voor cloud is nergens voor nodig, het voeren van regie over cloud wel. Om angst weg te nemen is het in ieder geval goed om je eerst door de echte bedrijfsexperts te laten informeren en mogelijk zelfs gebruik te maken van een cloud-makelaar (zie hiervoor mijn november opinie ‘Cloud makelaar, een nieuw fenomeen‘). Experimenteren is uiteraard goed, maar zodra het om bedrijfsbelang gaat, wil je toch meer zekerheid voor de bedrijfscontinuiteit en de eigen medewerkers. Cloudstrofobie leidt dan onherroepelijk naar Cloudpassie. En daar is het mij om te doen.
Maurice, het is fijn dat je net als ik passie voelt als het gaat om cloud computing, alleen vind ik niet dat je het nu makkelijker of helderder maakt en voegt het weinig toe over wat hier al talloze keren is beschreven.
In je artikel switch je moeiteloos tussen cloud en cloud computing. Vind jij dat dit hetzelfde is? Wat bedoelt men met “het staat in de cloud?”. In mijn ogen is cloud gewoon het synoniem voor internet en cloud computing een vorm van automatisering waarin servers samenwerken om bronnen op te wekken zoals data en rekenkracht.
Cloud computing is gewoon interessant omdat het kan leiden tot wenselijke producten, maar ik kijk liever naar het resultaat van cloud computing. Cloud computing in zichzelf is gewoon een algemeen middel die op meerdere manier kan worden ingezet.
Je schrijft een aantal dingen die niet per se waar zijn:
“Cloud computing wordt echter online aangeboden”. Nee, cloud computing kan ook intern of via huurlijnen worden aangeboden.
“is het aan te raden ook een cloud-strategie te hebben om niet alleen de implementatie, maar ook het gebruik en de continuering van de cloud-dienst goed geregeld te hebben. Ook dat is niet zo lastig te realiseren.” . Met niet zo lastig verkoop je het als simpel. Als het zo simpel was kon iedereen het. Maar als je van on-premise naar IaaS wil kan ik je best een aantal voorbeelden geven van een behoorlijke complexe en moeilijke migratie. Van eigen e-mail naar e-mail uit de cloud is inderdaad in veel gevallen niet heel moeilijk. Maar cloud computing in zichzelf maakt migraties niet veel makkelijker dan anders.
Ik wil niet te kritisch zijn, maar dit soort artikelen werkt in mijn ogen niet mee aan de adoptie van cloud computing. Wat ik me wel onlangs realiseerde is dit: De drijfveer achter de omarming van cloud computing is niet op de eerste plaats gedreven door kostenbesparing, flexibiliteit of schaalbaarheid, maar door die diepe wens van de business (managers) om IT simpel te maken. Men wil gewoon simpele IT omdat het steeds zo moeilijk en duur is gebleken. Cloud computing speelt in op die behoefte, maar ondanks dat er veel mogelijk is met cloud computing wordt IT als totaal niet simpel. Voorlopig nog niet althans.
“Cloud computing wordt echter online aangeboden, is eenvoudig in gebruik, overal beschikbaar en heeft geen tussenkomst nodig van een service provider. Met andere woorden: Je kan het helemaal zelf regelen zonder verstand te hoeven hebben van hoe het technisch werkt en zonder tussenkomst van derden.”
Ik denk dat dit soort Cloud-verheerlijking mensen dus angstig maakt. Iedereen snapt dat zo’n opmerking onzin is, maar men heeft niet altijd de kennis om hier gaten in te schieten.
IT is complex, zowel voor kleine als grote organisaties. Cloud voegt een nieuwe dimensie toe en in eerste instantie daarmee ook complexiteit.
Complexiteit hoeft niet onbeheersbaar of onheerbeerbaar te zijn, maar het vergt wel expertise om er goed mee te om te gaan.
Ik kan me deels vinden in de reacties van mijn voorgangers hier maar dan ook nog eens voor aanvullende redenen waarop antwoorden nog steeds niet helder zijn geformuleerd. Je hebt met een aantal internationale regelgevingen te maken, wanneer je het tenminste over ‘cloud’ hebt, voor waar ik daar in sta.
Aansluitend zie ik op dat vlak nog steeds geen helderheid maar eerder onhelderheid waardoor er toch flink wat diensten zullen blijven die je absoluut niet in cloud zou willen zetten. Dat zul je uiteindelijk toch blijven houden.
Als laatste wil ik dan graag een ieder nogmaals wijzen, dat er op het stukje van de bescherming van de persoonsgegevens, nog steeds grote gaten zijn in de regelgeving vanuit overheidswege maar ook de implementatie en onderhoud in de cloud. Wanneer men namelijk zaken in de cloud wil gaan regelen waar persoonsgegevens mee zijn gemoeid, dient men aan de regelgeving en bepaling te voldoen zoals die bijvoorbeeld in NL gelden.
Ik zie dat stukje veel te summier, zo niet, terug komen in de kleine lettertjes van intentie, overeenkomst of contracten. Dus er zijn zeker nogal wat hobbels te nemen.
angst voor cloud is nergens voor nodig, lezen we. 6 punten vatten het helder samen. Je kan het allemaal zelf regelen. Wel moet er een bedrijfsexpert en/of zelfs makelaar aan te pas komen ? de schrijver zelf natuurlijk bijvoorbeeld. Kennelijk is het allemaal toch weer niet zo eenvoudig. Valt ook niet mee om duidelijk te maken dat een cloud transparant is.
@Mauwerd
Een Cloud is misschien van alles maar niet echt transparant, het is namelijk een abstractie waar veel technische zaken zijn weggelaten om vooral de functionele waarde ervan zichtbaar te maken. Net als dat je niet hoeft te weten hoe een verbrandingsmotor werkt om te kunnen autorijden valt er dus wat voor te zeggen om de Cloud te gebruiken. Het is natuurlijk Wel handig als je vooraf wat rijvaardigheid hebt opgedaan voordat je de openbare weg op gaat, je zou dat bijvoorbeeld kunnen doen met dubbele bediening om ongelukken te voorkomen en de boodschap van experimenteren is dan ook wel goed.
Of de term Cloud makelaar gelukkig gekozen is hangt een beetje af van de ervaringen die je hiermee opgedaan hebt, soms zijn het namelijk net tweedehands autoverkopers. En zonder proefrit kom je er meestal ook niet achter of dat karretje wat je wilt hebben niet stiekem twee aan elkaar gelaste schadeauto’s zijn. Vaak komt hier dan ook de monteur weer om de hoek kijken die de auto op de brug zet en al snel ziet of het chassis niet verbogen is. Want de Cloud is namelijk ook vaak een algemeen framewerk waarop allerlei diensten gebouwd kunnen worden.
een wolk is inderdaad niet transparant, daarom noem je het wolk. je ziet alleen de buitenkant en abstraheert de binnenkant. In ICT cloud context, zowel het Internet met routing naar clouddienst provider als de implementatie van de dienst van de clouddienst provider.
Je kan het allemaal zelf regelen zonder tussenkomst van derden lees ik. Daarna dat je toch wel experts en makelaars nodig hebt. Cloudstrofobie leidt dan onherroepelijk naar Cloudpassie. En daar is het hem om te doen.
Ik word er juist wat bang van. Een consultant die het antwoord al klaar heeft voor het onderzoek moet beginnen. Das meer iets voor een verkoper.
Aan de foto te zien worstelt de schrijver ook nog met deze tegenstellingen.
Mijn auto breng ik altijd naar een garage waar ik monteurs kan spreken en aan mijn auto zie werken.