Het merendeel van de ongeveer tweehonderd specialisten van Novisource levert diensten bij de klanten van het bedrijf. Zij zwermen uit over Nederland en houden onderling – en met de ‘thuisbasis’ – contact via het bedrijfsnetwerk. Hoewel gespecialiseerd in ict en bedrijfsvoering laten zij het beheer van netwerk en applicaties over aan Computication, aanbieder van it-beheerdiensten en specialist in cloud computing.
‘Wij willen onze handen vrij hebben om onze klanten uitstekend te bedienen’, zegt algemeen directeur van Novisource, Willem van der Vorm. Novisource levert interim professionals die werken op het snijvlak van business en ict binnen banken, verzekeringsmaatschappijen, vermogensbeheerders, overheid, gezondheidszorg en nutsbedrijven. De experts doen vooral veel business consultancy bij banken en verzekeraars. Dat de markt de kennis en ervaring van de onderneming op prijs stelt, moge blijken uit de aanstelling van Van der Vorm als interim directeur bij het pensioenbedrijf van Aegon per 8 oktober 2012. Hij schat dat deze benoeming ongeveer een jaar in beslag zal nemen.
Klinkende namen staan er op de referentielijst van het bedrijf. Vrijwel alle Nederlandse banken en verzekeringsmaatschappijen staan vermeld, maar bijvoorbeeld ook Essent, Siemens en Ziggo.
Van der Vorm legt uit dat nieuwe technologieën en bedrijfsvoeringen een sterk gestegen vraag oplevert naar deskundigen op dit vlak. Het is de kunst om de vertaalslag te maken naar de bedrijfsvoering. ‘Wij hebben mensen in dienst die niet alleen kennis hebben van informatietechnologie, maar ook – en vooral – van de bedrijfsprocessen bij onze klanten. Al onze medewerkers hebben eerder werkervaring opgedaan in één van de sectoren waarin wij actief zijn.’
”Een andere bijzonderheid van Novisource is dat de consultants niet alleen een advies leveren en dan hun hielen weer lichten. Nee, zij blijven aan boord om te helpen de met de klanten gekozen oplossing te implementeren. Met als uiteindelijke doel dat deze bijdraagt aan verbetering van het bedrijfsresultaat.’
Schaalgrootte
Wie kennis van geautomatiseerde systemen in huis heeft, zou goed in staat zijn het eigen netwerk te beheren en de eindgebruikers van advies te dienen als er iets mis is met de applicatie. ‘Maar wij willen onze kennis en ervaring juist ten dienste stellen aan onze klanten. Temeer daar onze kennis zich vooral richt op de bedrijfsprocessen, de in te zetten technologie is daar een afgeleide van’, aldus Van der Vorm.
Daarom keek de onderneming rond naar een bedrijf dat goed in staat is die ondersteuning aan de medewerkers te verlenen en het netwerk in topconditie te houden. ‘Daarbij is schaalgrootte van belang’, legt Van der Vorm uit. ‘Wij behoren zelf tot het midden- en kleinbedrijf. Dan moet je niet aankloppen bij een heel veel grotere onderneming voor het leveren van die diensten, want dan sta je toch achter in de rij als kleine klant. Wij zochten een dienstverlener die bij onze omvang past. Die is gevonden in Computication. Maar schaalgrootte is natuurlijk niet het enige aspect dat een rol speelt.’
De belangrijkste is misschien wel dat de it-dienstverlener de nodige bagage heeft: technische kennis van het platform waarop de systemen draaien en van de applicaties zelf. Een beheerder ook die meedenkt en ideeën oppert, oplossingen aandraagt. Computication werkt al een paar jaar voor Novisource en Van der Vorm is niet teleurgesteld in de actieve rol die de it-dienstverlener voor hem vervult. ‘Zij weten precies, per apparaat, wat er speelt. Als de servercapaciteit niet meer toereikend dreigt te worden, dan zetten we er niet klakkeloos een nieuwe naast om dat probleem op te lossen, vertelt Van der Vorm, ‘maar gaan we met Computication na wat die vraag naar een grotere capaciteit veroorzaakt. En of dat bedrijfsmatig nodig is. Zo blijkt internetradio erg veel geheugen te vreten; zeker als daarbij clipjes worden gedownload. Per machine kunnen we zien wie dat doet en de medewerker daarop aanspreken. Dat scheelt ons weer de aankoop van een nieuwe server.’
Afspraak is afspraak
Het fixed price/full service principe van Computication heeft Novisource eveneens over de streep getrokken. ‘Wij weten precies waar we financieel aan toe zijn. Er komen achteraf niet plotseling nota’s, omdat iets moest worden gerepareerd. Dat is heel prettig. Natuurlijk moest Computication de afgelopen jaren in actie komen om alles weer in het gareel te brengen, maar daar hebben we nooit een rekening achteraf voor gekregen. We maken heldere afspraken over wat ze wel en niet leveren, en wanneer, en daar houden zij zich aan. Afspraak is afspraak.’
Een niet doorslaggevend argument wil Van der Vorm ook nog even aanstippen. ‘Het is van ondergeschikt belang, maar de mensen van Computication staan onze medewerkers bij vragen of storingen altijd correct te woord. Ook de e-mails zijn goed gespeld geschreven. Dit zijn kleine dingetjes, maar ze dragen wel bij aan het algemene oordeel over een dienstverlener’, meent Van der Vorm.